ویرگول
ورودثبت نام
حسین درخشان
حسین درخشان
خواندن ۸ دقیقه·۳ سال پیش

درد تمرکز نداشتن (قسمت یک)

تمرکز کردن یک مهارت هستش ولی متاسفانه مثل خیلی چیز هایی که ما فقط ارثی یاد گرفتمیش و هیچوقت دنبال بهبودش نبودیم تبدیل به یک مشکل اساسی برای زندگی مدرن شده. درواقع شاید کمتر کسی رفته باشه دنبال بهبود فلان مهارت (مثل مهارت متقاعد کردن آدم ها، کار تیمی، کتاب خوانی، خلاصه برداری، مدیریت زمان و ....) چرا که اصلا فکر نمیکنه اون موضوع یک مهارت هستش و با تمرین و تلاش میشه بهبودش داد. مگه اینکه دیگه به جایی برسیم که ببینم کارها خوب پیش نمیره و احساس درماندگی کنیم. شاید بعضی از ماها وقتی به این حالت رسیدیم بریم و دنبال جواب برای اون مشکل بگردیم. شایدم خیلی هامون بیخیال شیم کاملا و بگیم خوب این یک قسمت از زندگی هستش دیگه. درواقع عادت کنیم به بدبختی.



اول از همه باید بگم من خودم شدیدا مشکل تمرکز کردن رو داشتم و برای همین شروع کردم به گوگل کردن و جستجو کردند برای این موضوع و خوب طبیعتا دیدم خیلی های دیگه هم سراسر دنیا درگیرش هستند. متاسفانه با رشد تکنولوژی و هوشمند تر شدن موبایل ها کمپانی هایی زیادی میخوان که تمرکز ما بره به سمت محتوا و محصولات و آگهی های اون ها که در واقع به اونها کمک میکنه نه به من و شما.

من توی این راه مطالب باحالی رو پیدا کردم که انجام بعضی هاش واقعا سخت نیستند و میخوام اونا رو واستون به اشتراک بذارم توی یک سری پست.


از اول بشریت تا الان، تمرکز کردن روی چیزهای مهم، هیچوقت سخت تر از الان نبوده

توی صد هزار سال اخیر هیچ وقت انقدر این مشکل بزرگ نبوده. قبل از ظهور این تکنولوژی ها همیشه انسان ها روی یک چیزی تمرکز میکردیم. مثلا روی آتیش روش کردن. حتی مثلا حدود صد سال پیش خیلی از آدم ها اگه دیگه خفن بودند یک کتابی داشتند که سال ها اون رو مطالعه و راجب بهش فکر میکردند.

به نظر خوب میرسه ولی خوب مشکل این بود که اشتراک گذاری ایده شون خیلی سخت بود و خوب اکثرا کارگر و یا کشاورز میموندند. من که خودم دلم نمیخواد به اون سال ها برگردم. ولی خوب خوشبختانه الان هیچ وقت انقدر ساده نبوده که بتونی از ایده ای که داری پول در بیاری.

از اون طرف متاسفانه هیچ وقت انقدر تمرکز کردن سخت نبوده مخصوصا از حدود ۱۵ سال پیش تا الان.

خوب باید بدونیم که ذهن ما هزاران سال توی تکاملش اصلا همچین پدیده ای رو تجربه نکرده و حق داره که انقدر ضعیف عمل کنه. هر جا که میریم پر هستش از هزاران تبلیغات و یا اخباری که ذهن ما رو بمبارون میکنند و هر تیکه از ذهن ما رو درگیر خودشون میکنند. همه این ها باعث میشه یادمون بره چی واسه من و شما مهم بوده و دوستش داشتیم. من نمیخوام بگم که گوشی موبایلتون رو بندازید دور این واقع گرایانه نیستش ولی میخوام بگم که یاد بگیرید کنترل کنید چیزهایی رو به ذهن شما وارد میکنند.


یک نکته کوچیک ولی خیلی خیلی مهم

گوشی مبایلتون رو خاموش کنید. (حتی پنج دقیقه)

اگه میخواید دوباره تمرکزتون رو بدست بیارید موبایلتون رو خاموش کنید. حتی اگه شده فقط برای پنج دقیقه این کار رو کنید. مشکلی که خیلی وقت ها ما داریم اینه که موبایلمون همیشه جلومون هستش وقتی نیاز داریم تمرکز کنیم و متاسفانه تمرکز ما همش میره به سمت پیام ها ، ایمیل و توییت ها و در عمل کارهای دیگران. من از یک تکنیک استفاده میکنم به اسم pomodoro. خیلی از اپلیکیشن هاش هم هستند که میتونید گوگل کنید و ببینید.

توی این تکنیک شما ۲۵ دقیقه تمرکز کامل میکنید در واقع گوشی مبایل رو خاموش میکنید و بعدش ۵ دقیقه به خودتون هر پاداشی رو که دوست دارید بدید. در واقع من کارهام رو میشکونم به تسک های ۲۵ دقیقه ای و خوبی این روش اینه که توی طول روز میتونم کلی زمان ۲۵ دقیقه ای پیدا کنم بین کارهای اصلیم.


چند کار رو همزمان انجام ندید

هیچی بدتر از این نیست که بخواید چند تا کار رو همزمان با هم انجام بدید. اگه مثلا دارید این پست من رو میخوانید ازتون خواهش میکنم موبایلتون رو خاموش کنید. زات ما اینشکلیه هستش که میتونیم همزمان روی یک موضوع به خوبی تمرکز کنیم. اصلا هم مهم نیست چه قدر باهوش هستید و یا مدرک تحصیلیتون چی هستش. بار ها و بارها ثابت شده که چند کار رو همزمان کردن واقعا بهره وری شما رو می اره پایین. مشکل شاید اینه که چند کار رو هم زمان کردن رو نمیفهمیم بس بهش عادت کردیم. مثلا رانندگی و مسیج دادن یعنی چند کاره گی. آدم ها میگن مثلا من میتونم هم صحبت کنم یا تکست بدم و هم رانندگی کنم تا زمانی که یک تصادف کنند و ...

مثلا به عنوان یک برنامه نویس ما از یک ابزار به اسم اسلک استفاده میکنیم. این که همزمان کد بزنیم و توی اسلک آنلاین باشیم و اگه کسی پیام داد به ما جوابش بدیم یعنی multi tasking. به همین سادگی

شما فقط خودتون رو گول میزنید اگه فکر میکنید میتونید هم ایمیل بزنید هم مثلا گوگل کنید و هم جواب تلفن رو بدید و ...

هر بار که یک کار دیگه ای دارید وسط اون کار انجام میدید یک قسمت از انرژی که مغذ شما مصرف میکنه میره به سمت سوییچ کردن به اون موضوع و باعث میشه کلی انرژی از دست بره. پس با چند کاره گی زمانی رو ذخیره نمیکنید اتفاقا بیشتر زمان رو از دست میدید.

اگرچه موقع هایی هم هستش که دارید کاری رو انجام میدید که نیاز با تمام تمرکز شما نداره. مثلا آشپزی و پادکست گوش دادن. ولی اگه میخواید از تمام ظرفیت ذهنتون استفاده کنید لطفا چند تا کار رو همزمان انجام ندید.(چند تا کار رو همزمان انجام دادن رو بار دیگه به تعریفش دقت کنید. هر چیزی که تمرکزتون رو از اون موضوع حتی برای چند ثانیه بگیره یعنی مولتی تسک بودن)


مدیتیشن یا یوگا یا هر دو

برای سالها من از مدیتیش کردن بدم میومد ولی وقتی نگاه میکنی به آدم های خفن میبینید که همشون این کار رو انجام میدادند. نکته اینکه راه های بسیار زیادی برای مدیتیشن وجود داره و هر راهی برای یک کسی مناسبه هستش. پس اون راهی رو پیدا کنید که واسه شما مناسبه و جواب میده بهتون. درواقع یک چیزی که توی همه انواع میدتیشن ها مشترک هستش اینه که شما موقع مدیتیشن، روزنامه خوندن و یا پیام چک کردن و یا هیچ کار دیگه ای رو انجام نمیدید. درواقع خودتون هستید و خودتون. این به شما این اجازه رو میده که بتونید تمرکز کنید. یکی از بهترین کار هایی رو که میتونید بکنید مثلا اینه روز خودتون رو با ۱۰ دقیقه مدیتیشن شروع کنید. اگه فکر میکنید تایم این کار رو ندارید دارید خودتون رو گول میزنید. در ادامه نکته هایی رو بهتون میگم چه طوری و کی مدیتیت کنید.


قبل از شروع هر روز برنامه داشته باشید

کسایی به این درجه میرسند که بتونند تمرکز کنند روی چیزهایی که خودشون میخوان، واسه روز هاشون برنامه میریزند. بعضی آدم ها برنامه سالانه دارند، بعضیهاشون برنامه ماهانه دارند. بعضی ها هفتگی برنامه ریزی میکنند. بعضی ها مثلا روز قبلش برای فرداشون و یا صبح همون روز حتی. میخوام بگم هر کسی به روش خودش واسش راحت تر هستش که برنامه ریزی کنه. هیچ راه عالی و خفن کلی وجود نداره.

بدترین کاری که میتونید بکنید اینه که برنامه ای نداشته باشید.خیلی ساده از خواب بلندشید و برید سر کار و ... و در آخر روز ببینی که هیچ کاری رو در جهت اهداف خودت نکردی. انگار شما جزیی از برنامه یکی دیگه هستید و فقط دارید این ور و اون ور میچرخید.

حتما حتما یک زمان بذارید و برای روزتون برنامه ریزی کنید. لزوما نیاز نیستش بگید دقیقه به دقیقه میخواید چه کار کنید. از خودتون بپرسید مهمترین چیز واسه شما چی هستش که دوست دارید روش تمرکز کنید. وقتی آماده شد اون رو یک جا بچسبونید. مثلا روی دیوار و یا توی گوگل کلندرد و یا ...

شما با داشتن برنامه میتونید یک سری کارها رو تبدیل به عادتش کنید و تبدیل به عادت شدند اون یعنی این که با انرژی خیلی کمتری اون کار رو انجام میدید و در نتیجه زمان بیشتری برای کارهای دیگه دارید.

باز تاکید کنم اگه مثلا امروز مشخص کردید ۴ ساعت روی فلان موضوع میخواید وقت بزارید یا گوشیتون رو خاموش کنید و یا مثلا اگه کسی بهتون زنگ زد جواب ندید چون شما نمیخواید که برنامه یکی دیگه رو اجرا کنید. شما اولویتهای خودتون رو دارید. درواقع اولویت های شما مهمتر هستش از کارهای دیگران که از شما میخوان واسشون انجام بدید.


سعی کنید یک موضوعی رو عمیقا دنبال و درکش کنید

حتما خیلی از شما ها افرادی رو دیدید که شبیه آچار فرانسه هستند. اونا همه کاری رو تقریبا بلد هستند انجام بدند. (توی زمینه شغلی خودم مثل برنامه نویس های full stack میمونه) متاسافنه این افراد توی همه چیز های در یک حد متوسط خواهند موند و با کمترین حقوق ها مجبور هستند کار کنند چرا که یک موضوعی رو به صورت تخصصی روی اون تمرکز نکردند. یک کمپانی خیلی خفن کمتر دنبال یک نیرویی هستش که هر چیزی رو در یک سطح متوسط میدونه. اگه یک برنامه نویس full stack هستید این رو بدونید که احتمالا موقعیت های کمتری رو برای کار کردن توی یک کمپانی های خفن دنیا رو خواهید داشت اگه یک موضوع رو عمیقا دنبال نکرده باشید. اشکال نداره که full stack هستید ولی سعی کنید بیشتر روی علاقه خودتون تمرکز کنید و رشد کنید. وقتی که متوجه شدید به چه چیزی علاقه بیشتری دارید و روی اون تمرکز کردید اون موقع بقیه پول خیلی بیشتری به شما خواهند داد.

گاهی ممکنه گزینه های زیادی توی سرتون باشه برای تمرکز کردن روی اون ها. اگه این شکلی هستش سعی کنید اولویت بندیشون کنید و تعداد موضوع های مختلفی رو که باید روی اون ها تمرکز کنید رو به حداقل و در بهترین حالی به یک مورد برسونید. این موضوع شامل کسب و کارها ها هم میشه. مثلا خودم شخصا بار ها تجربه کردم خیلی از وب سایت ها سعی میکنند کلی فیچر به کاربر ها بدند که همین موضوع باعث میشه تمرکزشون از موضوع اصلی و نیاز مشتری خارج بشه و خوب شکست بخورند.


توی قسمت های بعدی به موضوع های دیگه ای اشاره میکنم که میتونه بسیار کمک کننده باشه.

یک نکته بگم زندگی خوب فقط با ساختن عادت های کوچک به وجود میادش. هیچ راه میانبری نیستش. گاهی بعضی کارهای کوچک انقدر ساده میاد که ما اون رو اصلا انجامش نمیدیم و مشکل از همینجا شروع میشه.




















تمرکزمدیریت زمان
یک برنامه نویس فول استک با گرایش به بک اند و عاشق یادگیری و کشف چیز هایی جدید
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید