ویرگول
ورودثبت نام
eM eS
eM eS
خواندن ۲ دقیقه·۱۹ روز پیش

اشتباه کردن واقعا بده؟!

چند وقتی هست که با یک پدیده جدید آشنا شدم. نه اینکه قبلا نبودا , فقط این چند وقته اطراف من بیشتر شده. اونم اینه که بعضی از افراد برای جلوگیری از اشتباه یه اشتباه بزرگتر انجام میدن. وقتی میخوان یه کاری انجام بدن , بخاطر ترس از اشتباه , کمبود اعتماد به نفس اون کار رو انجام نمیدن و این خودش یه اشتباه بزرگتره. بزارین با دوتا مثال موضوع رو ملموس تر کنم.

مثال 1: معلم حسابان ما روش تدریسش این بود که هر جسله چند نفر رو صدا میزد پای تخته تا سوال حل کنند و اگر نمیتونستن جریمه میشدن (جریمه نوشتن چندتا سوال به همراه جواب بود). یه روز وقتی یکی از همکلاسی ها رو صدا زد فکر میکنید چه جوابی گرفت؟

من امروز درس نخوندم و نمیتونم جواب بدم و لطفا جریمه رو بگید تا بنویسم.

برام قابل قبول نبود که حتی تلاش نکرد که جریمه نشه. ( ممکن بود یه سوال راحت بهش بیافته که نیازی به خوندن نباشه)

مثال 2: یک روز توی کلاس زبان انگلیسی بودیم و امتحان reading داشتیم. معلم به یکی از همکلاسی ها گفت که از روی فلان صفحه بخون و فکر میکنین جوابش چی بود؟

من نمیتونم بخونم. تو رو خدا برای من صفر رد کنید. من نمیخونم.

خدا رو شکر این دفعه معلم کوتاه نیومد و مجبورش کرد که بخونه. ( جالبیش اینجاس که وقتی خوند, حتی یک غلط هم نداشت )


مشکل کجاست؟

یکی از عوامل مهم این موضوع اعتماد به نفس پایین هست که باعث میشه فرد از اشتباه کردن بترسه. اطرافیان میتونن روی این موضوع تاثیر بسزایی بزارن , مخصوصاً والدین. همه میدونن که یکی از مهمترین نهادهای جامعه خانواده هست و فرزند بیشتر از هر چیزی از خانواده تاثیر می پذیره وقتی به جای اینکه به نقاط مثبت فرزند فکر کنند و اون رو تشویق کنند. بجای اون دنبال یه اشتباه ریز میگردن تا فرزند رو سرکوب کنند و ناخودآگاه باعث می شوند فرزند اعتماد به نفسش رو از دست بده و از اشتباه بترسه.

البته که این تنها دلیل نیست و گاهی یک معلول چندین علت داره.



پ.ن: در این پست هدفم یه شرح مختصر از مشکل بود و اینکه چطور این مشکل حل میشه رو نمیدونم.

اعتماد به نفسجامعهترسخانوادهتوسعه فردی
از نو برایت مینویسم ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید