فاطمه دیانت خواه
فاطمه دیانت خواه
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

چگونگی تخمین آیتم ها و داشتن رود مپی مناسب

با توجه به فراگیر شدن مفاهیم OKR و رود مپ، انتخاب آیتم های درست و داشتن پلن مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.
بی شک همگی با یکی از اصول بنیادی اجایل، که همان باز بودن نسبت به تغییرات است بخوبی اشنا هستیم.
اصل برنامه ریزی دقیق در اجایل تعریفی ندارد.منعطف بودن نسبت به تغییرات و پذیرا بودن پروداکت هنگامی که با پلن های ثابت زمانی ( کواتری و یا سالانه) همراه میشود، دغدغه هایی از جنس تهعد و درعین حال تمایل به تولید کیفیت بالاتر را بهمراه میاورد
اما سوالی که در اکثر تیم ها و شرکت ها مطرح میشود چگونگی تعیین کردن رود مپ در بازه های ثابت ( بعنوان مثال کوارترها) و در عین حال انعطاف پذیر بودن نسبت به تغییرات است.سعی دارم در این نوشته نگاه مختصری به پاسخ این سوال داشته باشم.
یکی از جلسات مفید پایان هر کوارتر جلسات تحلیلی تکنیکال با هدف ایجاد Estimation guide کوارتر آینده ست. در این جلسه با بحث در مورد تک تک آیتم های دلیور شده، تیم دید خوبی نسبت به ولاسیتی کلی کوارتر گذشته پیدا خواهد کرد.

یکی از راه های تخمین مناسب برای آیتم ها استفاده از تی شرت سایز می باشد.بدین صورت در انتهای این جلسه با تعدادی L,XL,M,... روبرو خواهیم شد که نشان دهنده توانایی تیم برای کوارتر بعدی خواهد بود. و با داشتن این نوع ولاسیتی، میتوان آیتم هایی را که با این توانایی برابری میکنند بعنوان رودمپ و تعهد تیم در نظر گرفت. گاها پس از جلسه Rough estimation (تخمین تقریبی پیش از شروع کوارتر برای اشنایی با آیتم های جدید) تنوع آیتم های تخمین زده شده با پترنی که ما فراهم کرده ایم متفاوت است.بعنوان مثال شما در کوارتر قبل سه آیتم L، دو آیتم M و دو آیتم S دلیور کرده اید و پس از جلسه Rough estimate کوارتر پیشرو شما با 5 آیتم S و 3 آیتم M روبرو شده اید.در اینجا برای تبدیل آیتم ها از نظر جمعی تیم استفاده کنید و در نهایت آیتم هایی که نزدیک ترین حالت به ولاسیتی کوارتر قبلی شما هستند میتوانند گزینه مناسبی برای رودمپ جدیدتان باشند.
هر آیتم از سه منظر بررسی خواهد شد.پیچیدگی(Complexity)، تلاش(Effort) و عدم قطعیت (Uncertainty). در این روش میتوان معیاری برای سنجش هریک از این پارامتر ها تعیین کرد تا تیم با تحلیل و صحبت در مورد هریک و ثبت نظر خود، ضمن اینکه به یک طرز تفکر مشترک میرسد، معیار خوبی برای تخمین های بعدی فراهم می شود.

  • پیچیدگی: پیچیدگی در دو حالت رخ میدهد.در حالت اول تیم دانشی نسبت به بعد فنی ندارد و برای بار اول میخواهد روشی را پیاده سازی کند و در حالت دوم دانشی در مورد پروداکتی که مورد بحث است وجود ندارد.
  • تلاش: در این فاکتور ما تنها کاری که باید انجام دهیم را مد نظر قرار میدهیم.بعنوان مثال فیچر مورد نظر شما ممکن است شامل صفحات زیادی از فرم ها باشد و یا پلتفرم های گوناگونی نقطه هدف شما باشند که زمانی را بابت پیاده سازی نیاز خواهد داشت
  • عدم قطعیت: گاها تیم محصول دید خوبی نسبت به خواسته و نتیجه مورد نظر ندارد، مسیر مشخصی تعیین نشده و نقش تغییرات در این نوع فیچرها بسیار زیاد است و همچنین میزان وابستگی های خارج از تیم به تیم های دیگر و یا حتی شرکای تجاری خارج از شرکتی میتواند میزان این فاکتور را افزایش دهد

در اینجا سه مثال مختلف به شما در درک این موضوع کمک خواهد کرد.

در مورد اول ما با یک فیچر ورود متمرکز به سیستم روبرو هستیم که تیم تاکنون آنرا پیاده سازی نکرده و تجربه ای در این مورد ندارد.بنا به وجود پیچیدگی های این فیچر، تیم نیاز به جلسات مختلف جهت بررسی روش پیاده سازی دارد ولی زمان زیادی برای پیاده سازی پیش بینی نمیشود و همچنین تیم هیچ وابستگی ای به تیم های خارجی ندارد و دقیقا میدانم در انتهای پیاده سازی به چه نتایجی دست خواهیم یافت.

مثال دوم پیاده سازی فیچری قدیمی بر روی پلتفرمی جدید است.در اینجا همگی بخوبی با ابعاد کار آشنا هستند، وابستگی و عدم قطعیتی وجود ندارد ولی میزان تلاشی که تیم فنی باید برای توسعه انجام دهد زیاد است.

و در مثال اخر ما تنها با پیاده سازی فرم ها به محصول مورد نظر خواهیم رسید. هیچ پیچیدگی ای وجود ندارد و میزان تلاش مورد نیاز زمان زیادی از تیم نخواهد گرفت، اما بدلیل وابستگی بیرونی و سرویس دهنده خارجی میزان عدم قطعیت و وابستگی بالایی خواهد داشت

برای داشتن نتیجه بهتر و امکان مقایسه ایتم ها از جدول ثبت اندازه ها با جزییات استفاده کنید.بکمک این جدول شما میتوانید در تهیه بیس لاین ها با دقت بیشتری عمل کنید


بعد از مشخص کردن مقادیر پایه (برحسب تجربه کوارتر گذشته)،که همه اعضا باید با بحث و توافق به این بیس لاین ها برسند، و کامل شدن الگوی تخمین میتوانیم برای جلسه Rough estimate اقدام کنیم.
در این جلسه تک تک آیتم ها ابتدا توسط تیم محصول معرفی و دلیل انتخاب آن توضیح داده میشود.تیم فنی تمام سوالات خود را مطرح کرده و چالش ها را یک به یک بیان می کند. پس از پایان گفتگو ، تیم با رای گیری در مورد 3 فاکتور موثر در سایز آیتم (چیزی شبیه به پوکر پلن) و با در نظر گرفتن الگوهای تخمین که همواره پیش رویشان قرار دارد بر سر سایز احتمالی آیتم جدید به توافق میرسد.
گاها بدلیل جنس آیتمی ، تیم در همان جلسه قادر به اظهار نظر نخواهد بود .پس با دادن زمان کافی به تیم با اطمینان بیشتری رود مپ خود را نهایی کنید
فاز دوم تخمین در جلسات اسپرینت پلنینگ اتفاق خواهد افتاد، زمانی که تیم نیمی از راه پیاده سازی و تحویل تدریجی را پیموده، میتوان با استفاده از ولاسیتی تیم و میزان کار باقی مانده تخمین دقیق تری بنسبت تقریب اولیه برای زمان اتمام فیچر در نظر گرفت و البته این نکته هرگز نباید فراموش شود که میزان تغییرات درخواست شده توسط تیم پروداکت در مدت زمان پیاده سازی بر اساس فیدبک های دریافت شده از استیک هولدرها نقش بسزایی در زمان تحویل پروداکت متعهد شده خواهد داشت.


اسکرامتخمینرودمپاجایل
کوچ حرفه ای و فعال حوزه چابکی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید