امروزه مردم در سراسر جهان در مقایسه با گشت و گذار در اینترنت، 90% از زمان خود را صرف برنامههای کاربردی میکنند. عصر دیجیتال کنونی که در آن زندگی میکنیم افراد بیشتری را به طور مداوم بسمت استفاده از برنامهها مختلف برای ارسال پیام، ارسال عکس یا حتی بازی و سرگرمی، جذب میکند. بنابراین، برای کسبوکارها داشتن یک استراتژی موبایل ضروری است، زیرا یک اپلیکیشن موبایل به آنها کمک میکند تا به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنند، استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشند، ارزشی برای مشتریان خود فراهم کنند، آگاهی از برندشان را افزایش دهند، تعامل و وفاداری مشتری را افزایش دهند و حتی مزایای رقابتیتر ایجاد کنند.
اما چگونه میتوان یک اپلیکیشن ایدهآل برای کسب و کار طراحی کرد؟ در این مقاله، نحوه طراحی یک اپلیکیشن را در ده مرحله بررسی خواهیم از مرحله ایده تا مرحله محیط عملیاتی و قابل بهره برداری دراپ استورها، تا ببنیم چه موارد و اقداماتی نیاز را نیاز دارد.
اسکوپ به چه معناست؟ آنچه باید انجام دهید، آنچه می خواهید از برنامه به دست آورید، و اینکه چقدر باید بزرگ/کوچک باشد اشاره دارد. قبل از شروع طراحی خود، باید تمام این سوالات زیر را از خود بپرسید:
اگر بتوان به همه این سوالات به وضوح پاسخ داد، اسکوپ میتواند به درستی تنظیم شود، سپس طراحی و جریان برنامه آماده میشود.
پس از مشخص کردن اسکوپ، باید مدتی را صرف تحقیق در مورد بازار ویژه ( Niche Market) برنامه کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد کاربران و رقبای بدست آید. به منظور درک بهتر کاربران و بازار، میتوان استراتژیهای زیر را در نظر گرفت:
با انجام تحقیقات کاربر و بازار میتوان ایدههای بهتری در مورد آنچه که رقبا از دست دادهاند و آنچه میتوان در ایده جدید لحاظ کرد بدست آورد.
تعریف بازار ویژه یا Niche Market
یک بازار خاص، بخش بسیار خاصی از مشتریان است که ویژگیهای مشترکی دارند و به دلیل این ویژگیها، احتمالاً محصول یا خدمات خاصی را خریداری میکنند. در نتیجه، بازارهای خاص شامل گروههای کوچک و بسیار خاص در بازار هدف گستردهتری هستند که ممکن است سعی کنید به آن برسید.
سند الزامات محصول یا product requirements document یک سند زنده است که همه اعضای تیم طراحی در طول فرآیند توسعه به آن کمک می کنند و موراد را به آن ارجاع میدهند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، PRD باید شامل عناصر کلیدی زیر باشد:
یک مدیر محصول برای نوشتن یک RPD خوب باید دارای مهارت باشد. میتوان نحوه نوشتن یک سند الزامات محصول خوب را بررسی کرد تا راهنماییهایی در مورد نحوه نوشتن یک RPD جامع دریافت کرد. علاوه بر این، میتوان از Mockplus استفاده نمود، پلتفرمی که کل گردش کار محصول را به هم متصل میکند، میتوان برای نوشتن PRD خود به صورت آنلاین از بسیاری از ویژگیهای منحصربهفرد آن استفاده کرد . همچنین دارای تعدادی ویژگی است که می تواند کمک کند اسناد محصول را سریعتر و آسان تر نوشت.
4. یک Wireframe UX ایجاد کنید
به طور کلی، Wireframe اساساً یک طرح کلی از برنامه تلفن همراه است. هدف وایرفریم این است که به سادگی ویژگیهای برنامه و طرحبندی طرحها را نشان دهد. میتوان آن را بر روی یک تکه کاغذ، تخته سفید یا با استفاده از یک ابزار قاب دیجیتالی ایجاد کرد. لازم نیست نگران عناصر طراحی اپلیکیشن در یک وایرفریم بود. نیازی به نشان دادن رابطه یک به یک از نحوه ظاهر برنامه نهایی نیست. در عوض، این در مورد ارائه گردش کار و ساختار کلی برنامه است. درصورت استفاده از Mockplus برای ایجاد وایرفریمها، میتوان با کلیک کردن روی صفحههایی که برنامهریزی شدهاند، آنچه ایجاد شده را آزمایش کرد این اقدام به بررسی اینکه آیا پیمایشی که تنظیم شده منطقی است یا خیر کمک میکند.
پس از اتمام وایرفریمها، داشتن نمونه اولیه آسان است. وجود یک نمونه اولیه قابل کلیک در فرآیند طراحی اپلیکیشن از اهمیت بالایی برخوردار است. این به عنوان یک نمونه تعاملی اولیه از ایده قبل از تبدیل شدن به یک محصول کامل در نظر گرفته میشود و به عنوان پلی بین مرحله طراحی و محصول نهایی عمل میکند. یک نمونه اولیه قابل کلیک نه تنها برای صاحبان محصول مهم است، بلکه برای مشتریان یا ذینفعانی که باید تصمیماتی مانند تایید طرح، طرح و عملکرد قبل از اجرا اتخاذ کنند نیز مهم است. در یک کلام، داشتن یک نمونه اولیه قابل کلیک کمک میکند تا تلاشهای تلف شده برای عملکرد ناخواسته در مراحل اولیه به حداقل برسد و در عین حال به حداکثر کارایی و کیفیت برسد.
6. ایجاد طراحی رابط کاربری
به زبان ساده، رابط کاربری (UI) هر چیزی است که کاربر ممکن است برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن تعامل داشته باشد. طراحی رابط کاربری متفاوت از وایرفریم و نمونه سازی UX است، زیرا قالب بندی UX و نمونه سازی به نحوه عملکرد برنامه مربوط میشود در حالی که طراحی رابط کاربری مربوط به ظاهر برنامه است. بعد از اینکه وایرفریم تست و بهینه سازی شد و سپس نمونه های اولیه آزمایش و نهایی شدند، زمان آن رسیده است که طراحی رابط کاربری شود. در این مورد، باید با نمایش بصری مفاهیم، طرحهای رنگی، فونتها، اشکال، دکمهها، اندازه فونت، تصاویر، فرمها، تصاویر، انیمیشنها و غیره سر و کار داشته باشیم. درخصوص کاربران برای به دست آوردن بهترین نتایج، میتوان این اصول را در نظر داشت: کاربر را در محوریت قرار داد، برای شفافیت تلاش کرد، اقدامات و مراحل روی هر صفحه را به حداقل رساند، طراحی را ساده و پایدار نگه داشت.
طبق تعریف، انیمیشن UI فرآیند اضافه کردن حرکت به عناصر UI به منظور افزایش تعامل یک محصول است. پس از اتمام طراحی UI ، باید طرح را متحرک کرد تا آن را در زمان واقعی آزمایش نمود. ابزارهای طراحی مانند Adobe XD، Figma یا Photoshop قابلیت انتقال و آپلود طرح به Mockplus را دارند تا بتوان تعاملاتی را برای پروژه اضافه کرد. با انجام این کار، ذینفعان و توسعه دهندگان درک واضح تری از طراحی به دست می آورند و در مورد جریان طراحی بهتر میدانند، که باعث ایجاد سوء تفاهم بین طراحان و توسعه دهندگان میشود. بیشتر از آن، Mockplus به طور خودکار مشخصات لایههای طراحی را تولید میکند و کمک میکند طرح را به راحتی به توسعهدهندگان بعدی منتقل کرد.
به طور کلی، توسعه یک برنامه به دو فرآیند مجزا تقسیم میشود: توسعه back end و توسعه front end.
توسعه برنامه Back End به آنچه در پشت صحنه میگذرد اشاره دارد و قسمت front end بخشی از برنامه است که کاربر میتواند ببیند و با آن تعامل داشته باشد. معمولا برنامههای iOS با Swift یا Objective C نوشته میشوند در حالی که برنامههای Android معمولا با جاوا نوشته میشوند. برای این مرحله، بسته به انتخاب، اپلیکیشن میتواند برای اندروید یا iOS توسعه یابد. بهتر است ابتدا برنامه را برای یک پلتفرم ایجاد کنید، زیرا برای توسعه یک برنامه برای یک پلتفرم از یک متخصص هزینههای زیادی دارد. با این حال، اگر توسعهدهندگان از فریمورکهایی مانند React Native یا Flutter استفاده میکنند، فقط باید یک پایه کد بنویسند و آن را به Objective C و Java صادر کنند که به صرفهجویی در زمان و تلاش بسیار کمک میکند.
قبل از انتشار، باید برنامهها را آزمایش کرد تا مطمئن شد که ویژگیها و عملکردها به درستی کار میکنند. پس از تمام مراحل بالا، اکنون یک برنامه کاملاً کارآمد برای آزمایش وجود دارد. در این مرحله، باید تمام جنبههای برنامه را آزمایش کرد تا مطمئن شد که به درستی کار میکند و از نظر بصری جذاب است. راههای زیادی برای آزمایش برنامه وجود دارد، اما آزمایش بتا و تست پذیرش کاربر (UAT) برخی از مراحل آزمایشی نهایی در یک پروژه هستند که به موجب آن مشتری تأیید میکند که برنامه نیازهای آنها را برآورده میکند. اما با انجام این دو نوع آزمایش، میتوان بازخورد نهایی را از کاربران واقعی قبل از تصمیم گیری در مورد نتیجه نهایی جمع آوری کرد. علاوه بر این، میتوان از اعضای تیم مانند یک طراح یا توسعهدهنده بازخورد جمعآوری کرد، فقط لازم است انتقاد سازنده آنها را پذیرفت و آنها را برای انجام تنظیمات نهایی نسبت به محصول تکمیلشده قرار داد.
تست پذیرش کاربر (UAT) چیست؟
تست پذیرش کاربر User Acceptance Testing که تست اپلیکیشن یا تست کاربر نهایی نیز نامیده میشود، مرحلهای از توسعه نرم افزار است که در آن نرم افزار در دنیای واقعی توسط مخاطبان مورد نظر خود آزمایش میشود.
بالاخره پس از گذراندن آزمایشات، میتوان برنامه را منتشر کرد. متداولترین منتشر کنندههای برنامه برای ارسال iTunes برای برنامههای iOS و Google Play برای برنامههای اندروید هستند و البته در ایران کافه بازار از پر مخاطبترینها هستند. برای برنامههای اندروید، میتوان به سادگی فایل برنامه را در Google Play آپلود کرد (مانند نسخه بتا) و سپس مخاطبین میتوانند برنامه را دانلود کرده و از آن استفاده کنند. این به این دلیل است که اندروید قبل از راه اندازی برنامه نیازی به بررسی ندارد. اما برای برنامههای iOS، بررسیهای رسمی برای همه برنامهها وجود دارد تا تأیید کند که دستورالعملهای توسعهدهنده اپل را قبل از تأیید آنها برای انتشار در اپ استور رعایت میکنند.
بنابراین به این ترتیب میتوان یک برنامه را ساخت و توسعه داد، که شامل تمام مراحل مربوط به طراحی، توسعه و انتشار یک برنامه است. هر مرحله از فرآیند نیاز به مهارت و تجربه بسیار خاص و تخصصی دارد. این مراحل عجیب نیستند، اما میتوانند دستورالعملی برای ساختن اپلیکیشن به موثرترین روش بر اساس تجربه شخصی باشند. با این حال، ساختن یک اپلیکیشن موبایل آسانترین بخش است و جذب مشتری همان جایی است که چالش نهفته است.