سلام؛ بعد از مدت ها اومدم مقاله ای بنویسم. مقاله ای که شاید حرف خیلی ها باشه.
مسئله ای که بسیار زیاد تو گروه ها میبینم و حتی برای خود من هم پیش اومده. گاهی سر این مسئله دعوا میشه و برخی از افراد هم از مسیر شون نا امید میشند و به طور کلی مسیر زندگی شون تغییر میکنه!
اول از همه بدونید که همه ی ما روزی مبتدی بودیم و خیلی از چیزها رو نمیدونستیم پس اگر دیزاینی پر از اشکال و ایرادات هست، دیزاینر رو مسخره نکنیم (بدترین کار اینه که همدیگه رو مسخره کنیم).
❌ از این جملات هم پرهیز کنیم :
- دیزاینت خوب نیس.
- به دلم ننشست.
- جالب نیس.
- اعووو چه زشته.
- خیلی جای کار داره
- داداش / خواهر چند ماهه شروع کردی؟
- بیشتر کار کن.
- خیلی ایراد و مشکل داره.
چون این جملات هیچ کمکی به دیزاینر نمیکنه بلکه یه جورایی حس تخریب کردن بهش دست میده! در فیدبک دادن با کمال احترام نظرمون رو بگیم.
در اول یا اخر متن فیدبک یه خسته نباشید یا هرچیزی که دیزاینر جونیور رو تشویق به کار کنه، بگید اما بهتره در اول متن باشه. پس سعی کنید به دیزاینری که تازه شروع کرده انگیزه بدید و انگیزه ی او رو نابود نکنیم ممکنه نا امید بشه و مسیر زندگیش تغییر کنه!
نقدی که میکنین سازنده باشه. جمله ی کلیشه ای که بارها شنیده ایم و فکر میکنیم که نقد هایی که میکنیم سازنده هستند اما اینطور نیستند. خب منظور از نقد سازنده چیه؟
یعنی پشت هر ایرادی که ذکر میکنین دلیل داشته باشین و اگر امکانش هست راهکار بدید.
بعضی از افراد اعتقاد دارند اگر راهکار بدیم یعنی لقمه آماده داریم میدیم و عادت میکنند و پیشرفت نمیکنند. اوکی ! میتونید بجای راهکار بهشون مسیر رو نشون بدین که راجع به چه چیزی تحقیق کنند یعنی بهشون کلیدواژه و سر نخ بدید تا دنبالش برن و مطالعه کنند تا مشکلات شون رو بتونن رفع کنند.
مثال :
دیزاینر جونیور یک کانسپتی دیزاین میکنه اما رنگی که توی طرح انتخاب کرده مناسب با رنگ محصول نیس. اینجا میتونید بهش بگید که در مورد روانشناسی و مفاهیم رنگ ها تحقیق کن. راهکار اگر بخواهید بدید، رنگ مناسب رو میگید ولی حتما هم ذکر کنید چرا این رنگ مناسب اون کانسپت و محصول هست تا بدونه بی دلیل نمیگید و منطقی پشت حرف تون هست در غیر این صورت دیزاینر جونیور حس میکنه که شما دارید سلیقه خودتون رو بهش میگید و بهش اهمیت نده.
✅ این نکته رو بدونید که گاها بعضی فیدبک ها میتونه سلیقه ای باشه پس تصمیم نهایی رو دیزاینر اون طرح میگیره!
اگر براساس سلیقه نظر میدید حتما بگید که این سلیقه و نظر شخصی من هست.
اکثر بازی های استراتژیک رو دیدید که نقشه ای که بهتون نشون میده بخش اعظمی از اون سیاه هست و مشخص نیست اونجا چه خبره. وقتی که میرید اونجا رو کشف میکنید کم کم مسیر براتون واضح میشه و نقشه کامل میشه.
قرار نیس یه دیزاینر یه شبه همه چیزو یادبگیره و حرفه ای بشه یا بلد باشه! اگر کانسپتی که زده پر از ایراد و اشکال هست. شما مشکلات اساسی و کمک کننده رو بهش بگین و گوشزد کنین. پله به پله قراره پیشرفت کنه و مشکلات رو رفع کنه.
بعضی افراد هستند که نسبت به پیشرفت بقیه حسادت میکنند یا کلا کارشون این هست که بقیه رو تخریب کنند. در اکثر موارد اگر کار رو به خودشون بسپارید نه شجاعت انجام آن را دارند و نه توانایی آن را.
? توجه داشته باشید که بعضی از افراد وقتی طرحی رو ارسال میکنند شاید نظر شما رو نمیخواهند بدونن و انتقاد پذیر نیستند و یا شاید مغرور هستند.
دیزاینر هایی هستند که تازه شروع کرده اند و هنوز خیلی موارد رو نمیدونن اما با شرکت کردن در چند تا دوره حس میکنن که همه چیز رو میدونن و به بقیه از بالا به پایین نگاه میکنند و خیلی مغرور هستند.
مواظب این افراد باشین!
اگر دیزاینری جونیور طرحی رو کپی زده ممکنه برای تمرین اینکار رو کرده و میخواد اشکالاتش رو برطرف کنه پس بهش کمک کنیم مشکلاتش چیه اما اگر به قصد منتشر کردن آن باشه باید بهش تذکر بدین!
اگر طرحی رو دیزاین میکنین هر روز pv و دایرکت افراد نفرستید و توقع نداشته باشید همون موقع فیدبک بگیرید. توی گروه های جامع که دیزاینر ها هستند طرح تون رو ارسال کنین.
فیدبک هایی که از افراد مختلف دریافت میکنید رو راجع بهشون تحقیق کنین و از کلید واژه ها استفاده کنی تا دانش تون رو ارتقا بدین و اشکالات تون رو رفع کنین. اشکالاتی که توی طرح هاتون هربار تکرار میشه (یا توسط افراد مختلف چندین بار بهتون گفته میشه) رو بیشتر پیگیر باشید و توی اولویت اول قرار بدین.
اولین دیزاینت بهترین دیزاینت نیست! اولین مسیرت بهترین راهت نیست!
خوشحال میشم نظراتتون رو توی کامنت بگید و اگر نکته ای رو نگفتم یا به نظرتون اشتباهه توی کامنت بگید?
اگر خوشت اومد و موافقی حتما لایک کن و بهم انرژی بده?
منو توی اینستاگرام دنبال کنین :