ویرگول
ورودثبت نام
Amin Shafiee
Amin Shafiee
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

مالیات و tax return در هلند

گلایه!

خوب قبل از اینکه مطلب ایندفعه رو بنویسم یه گلایه ای کنم از بعضی از دوستان و خوانندگان محترم که لطف می کنن مطالبی رو که من اینجا می‌نویسم رو بدون ذکر نام و منبعی در اینستاگرام خودشون و یا سایر سایت‌ها و سوشیال مدیاهای دیگه منتشر می‌کنن، اگر تا به حال کار تولید محتوا کرده باشید می‌دونید که چقدر زمان بر و سخت هستش مخصوصا اینکه هیچ انتظار و پلن مالی ای هم ازش نداشته باشید و صرفا برای ثبت تجربه و خونده شدن و کمک به سایرینی که در آینده توی موقعیت خودم قرار می‌گیرن این کار رو انجام می‌دم، دلایل خودم رو برای نوشتن توی مطلب اول ویرگول اوردم، چرا شروع کردم به نوشتن و نوشتم که چرا این کار رو می‌کنم و همون طور که بدون انتظار و چشم داشتی هم هست حداقل فکنم درج منبع موقع کپی برداری انتظار زیادی نباشه، شاید به خاطر همین رفتارهامون هستش که تولید محتوای فارسی کم و یا ضعیف هست.

ممنون از همه کسایی که رعایت می‌کنن و موقع کپی برداری ادرس مطلب و اسم نویسنده رو درج می‌کنن.


زمان درخواست tax return

همیشه ۱ ماه May روز خاصی هستش چون باید فرم‌های بازگشت مالیاتی رو حداکثر تا این تاریخ تکمیل کنن افراد و برای اداره مالیات هلند یعنی Belastingdienst ارسال کنند! اما خوب با اینکه شعار اداره مالیات هلند این هستش که: "نمی‌تونیم مالیات رو دلپذیرترش کنیم، اما می‌تونیم براتون ساده ترش کنیم" اما کارهای مالیاتی توی هلند حتی برای خود هلندی‌ها هم ساده و راحت نیست! مخصوصا که طبث قانون کل کارها و فرم‌ها هم باید به زبان هلندی انجام بشه که خوب این کار رو هم سخت تر می‌کنه، مخصوصا برای افراد خارجی که هلندی هم بلد نیستن کار به مراتب پیچیده تر هم میشه.

حرف کلی این tax return یا برگشت مالیاتی چی هستش؟ اینه که اقا شما یه سری مالیات طی سال گذشته یا بخشی از سال گذشته به من دولت دادی و الان من بنا به صلاحدید بخشی از اون رو برای کمک به شهروندام بهشون بر میگردونم! برای این هم این کار روی تا ۱ ماه می باید براشون ارسال کنیم چون معمولا این برگردوندن پول ممکنه تا ۳ ماه طول بکشه یعنی تا اوایل July که فصل مسافرت‌های تابستونی هستش و مردم بتونن از اون پول برای مسافرتشون استفاده کنن! انگار پرداخت مالیات همیشه درد نداره و بعضی جاها حال هم میده!

انواع فرم‌های مالیاتی

کلا توی هلند تا جایی که من تحقیق کردم و متوجه شدم این نوع فرم‌های مالیاتی رو داریم:

  • فرم P یا P Form: این نوع فرم مالیاتی برای کسانی هست که یک کار دائم دارن و کل سال مالی رو در هلند زندگی کردن
  • فرم E یا E From: این نوع فرم هم نسخه ساده شده و بیسیک P Form هستش! (اگر شما متوجه شدید یعنی چی به منم بگید :دی )
  • فرم M یا M Form: این نوع فرم برای کسایی هستش که کل سال مالیاتی رو هلند نبودن و کار ثابتی دارن مثل کسایی که تازه مهاجرت کردن و از وسط سال کار رو توی شرکتشون شروع کردن.
  • فرم C یا C Form: که این نوع فرم برای کسایی هستش که ساکن هلند نیستن اما درآمدشون توی هلند هستش، مثل کسایی که به صورت ریموت کار می‌کنن.
  • فرم W یا W Form: که برای کسایی هستش که به صورت خودفرما هستن و کار برای خودشون هستش مثل استارتاپ‌ها.
  • فرم F یا F Form: این نوع فرم هم برای بستگان یک فرد متوفی هستش.

خوب اینا فرم های کلی مالیات بود که توی هلند وجود داره که من اینجا می‌خوام در مورد دو فرم اول صحبت بکنم که توشون تجربه دارم و برای بقیه اش متاسفانه تجربه خاصی ندارم، اما همون طوری که همیشه گفتم نوشته‌های من یا دیگران صرفا نمونه هایی هستش از این تحربیات و ممکنه برای شما باتوجه به نوع ویزا و شرایطتون کمی متفاوت باشه پس حتما و حتما قبل نهایی کردن کاراتون با یک وکیل مشورت کنید.

تجربه M Form:

خوب من اواسط سال ۲۰۱۹ بود که اومده بودم هلند و خوش و خرم داشتم ماه‌های اول زندگیم رو توی هلند تجربه می‌کردم تا اینکه شدش ماه اپریل و یکی از همکارام بهم گفت راستی فرم برگشت مالیاتیت رو پر کردی؟ گفتم نه چی هستش؟ مگه همین مالیات که رو حقوق مون کم میشه کافی نیست؟ گفت نه این فرم برای اینه که بخضی از پولتو رو بهت دولت برگردونه! گفت میری تو سایت Belastingdienst و اونجا درخواستش هست روش کلیک میکنی و اطلاعاتت رو می‌بینی و اگر درست بود next next میزنی و فرم و در انتها ارسال می‌کنی! گفتم چه خوب و راحت! (هرچند چند روز بعد از اون هم خودم نامه‌اش رو از طرف اداره مالیات گرفتم اما خوب ممکنه نامه‌ای هم ارسال نشه) اما وقتی وارد سایت شدم و کمی تحقیق کردم دیدم اون فرمش با من فرق می‌کرده و من باید M Form رو ارسال کنم چون کل سال رو هلند نبودم، این فرم طبق گفته خود سایت اداره مالیت:

You file an M tax return if you lived in the Netherlands for part of the year, because you emigrated from the Netherlands or immigrated to the Netherlands in 2020.

حالا اگر ما نتونیم یا ندونسته باشیم که باید تا 1 Mayاین کار رو بکنیم چی؟ یه قسمتی توی سایت داره به اسم درخواست وقت اضافه که از طریق اون اقدام می‌کنی و بهت چند ماهی وقت اضافه تر میدن برای پر کردن فرم‌ها و ارسال مدارک، اما طبق تجربه من اگر شما قانون ‌30% شامل حالتون بشه تا اخر سال پنجم‌اتون می‌تونید فرم‌های سال‌های گذشته تون رو ارسال کنید، مثلا دوست من فرم سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اش رو باهم ارسال کرد که ۲۰۱۸ نصفه سال بود و ۲۰۱۹ کامل، به خاطر همین میگم همیشه اخرین تغییرات و رو بر اساس شرایط‌تون چک کنید حتما.

نیاز هست من فرم tax return رو پر کنم؟

به صورت کلی tax return برای اینه که یه بالانسی بین مالیات های پیش پرداختی شما با سایر جنبه های مالی زندگی تون به وجود بیاره، مثل مثلا:

  • اگر وام خونه گرفتید و بازپرداختش رو می‌پردازید
  • اگر هزینه‌هایی برای آموزش داشتید و یا هزینه‌های درمانی خاصی داشتید

و ... معمولا اگر شرایط مالی تون پیچدی های بالا رو نداشته باشه نیازی به پر کردن و درخواست فرستادن برای tax return رو هم ندارید اما می‌تونید زنگ بزنید و از اداره مالیات شخصا بپرسید که نیازی هستش که این فرم رو پر کنید یا نه.

حالا با تمام این تفاسیر حتما می‌پرسید مگه چقدر میخوان بهمون برگردونن که این همه زحمت بندازیم خودمون رو! که باید بگم خوب در بعضی مواقع این مبلغ می‌تونه خیلی قابل توجه و خوب باشه مثلا من خودم سال اول حدودا ۱۱۰۰ یورو دولت بهم پرداخت کرد و یا برای یکی از دوستانم چیزی حدود ۱۸۰۰ یورو پرداخت شد! اما خوب همیشه هم به این صورت نیست و برای یکی دیگه از همکارام که تقریبا شرایط یکسانی با من داشت تنها ۲۵ یورو بازپرداخت انجام شد از طرف دولت!

چه طوری باید این فرم رو ارسال کنید؟

همون طوری که قبلا گفتم پر کردن فرم‌های مالیاتی داستان ها و سختی های خاص خودش رو داره، مثل همین M Form که برای خودش یه دفترچه تقریبا ۱۰۰ صفحه ای به زبون داچ هستش! اگر به صورت کاری اومده باشید و یا برای phdاز طرف دانشگاه فاند گرفته باشید خود شرکتتون و یا دانشگاه تون این کار رو برای شما انجام میٔن و جای نگرانی ای نیست در غیر این صورت می‌تونید از طریق شرکت‌های مالیاتی که توی هلند وجود دارن این سرویس رو ازشون درخواست کنید و چیزی حدود ۲۰۰-۲۵۰ یورو پرداخت کنید تا کاراش رو براتون انجام بدن، که خوب گاها مقرون به صرفه نیست چون مثلا اگر مثل همکار من فقط ۲۵ یورو دولت بهتون برگردونه فقط ضرر کردید ولی خوب ممکنه هم مبلغ خوبی بازگشت داده بشه بهتون و ارزشش رو داشته باشه، چون این مبلغ بر اساس شرایط هر فردی می‌تونه متفاوت باشه.



tax returntaxمالیاتمالیات در هلندسیستم مالیاتی هلند
یک برنامه نویسم که تو کشور خودش زندگی نسبتا خوبی داشت اما برای تجربه دنیای بیرون و زندگی بهتر تصمیم گرفت مهاجرت کنه به کانادا اما خوب سر از هلند درآوردش، اینم از بازی‌های عجیب غریب زندگی هستش دیگه!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید