ویرگول
ورودثبت نام
Jamile Ehsani| جمیله احسانی
Jamile Ehsani| جمیله احسانی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

با کسی که قصد خودکشی دارد، چگونه رفتار کنیم؟

رفتار و صحبت ما با کسی که قصد خودکشی دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد و شدیدا سرنوشت ساز است. در این نوشته، بایدها و نبایدهای رفتار در این موقعیت را بررسی میکنیم.

چگونه با فردی که قصد خودکشی دارد، سر صحبت را باز کنیم؟

ممکن است شروع صحبت در این مورد، برای ما سخت باشد به همین دلیل، در این قسمت، راههای شروع گفتگو را بیان میکنیم. البته  بهتر است به این نکته توجه کنید که این جمله ها، تنها راههای شروع صحبت نیستند.

“من جدیدا نگرانت شدم”: احساس میکنم جدیدا خیلی عوض شده ای و همش به این فکر میکنم که حال روحی ات چطور است؟

میخواستم باهات تماس بگیرم چون حس میکنم جدیدا یکم اخلاقت عوض شده.

سوالاتی که می‌توانید بپرسید:

“از کی احساس کردی حالت خوب نیست؟”

“آیا اتفاقی افتاده که باعث شده اینجوری احساس کنی؟”

“چطور می‌تونم به بهترین شکل ازت حمایت کنم؟”

“به این فکر کردی که از کسی کمک بگیری؟”

برای اینکه به او کمک کنید، چه جملاتی به کارتان می‌آیند؟

در ادامه، جملاتی که میتوانند به فرد کمک کنند تا از خودکشی منصرف شود، ذکر شده اند:

“تو توی این موقعیت تنها نیستی. من بخاطر تو اینجام و میخوام بهت کمک کنم.

“شاید الان حرفمو باور نکنی، اما این احساس تو، بعدا تغییر میکنه.”

“شاید نتونم دقیقاً احساس تو رو درک کنم، اما بهت اهمیت می‌دم و می‌خوام کمک کنم تا حالت بهتر بشه.”

هنگام صحبت با فردی که قصد خودکشی دارد چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم؟

در مواجهه با فردی که قصد خودکشی دارد چه کارهایی انجام دهیم و چه کارهایی انجام ندهیم؟ در این قسمت به این دو سوال مهم پاسخ میدهیم.

کارهایی که باید انجام دهیم

  • خودتان باشید: اجازه دهید فرد بداند که شما به او اهمیت می‌دهید و تنها نیست. یافتن کلمات مناسب به اندازه نشان دادن نگرانی شما مهم نیست. پس فقط سعی کنید به او ثابت کنید برایتان مهم است. نیاز نیست برای این کار از کلمات عجیب و غریب استفاده کنید.
  • گوش بدهید: اجازه دهید دوست یا عزیزتان احساسات خود را تخلیه کند. مهم نیست که گفتگو چقدر منفی به نظر می‌رسد، این واقعیت که فرد در حال صحبت کردن است، یک نشانه مثبت است.
  • دلسوز باشید و قضاوت نکنید” فردی که قصد خودکشی دارد، با صحبت کردن در مورد احساسات خود کار درستی انجام می‌دهد، مهم نیست که شنیدن آن چقدر میتواند برای شما سخت باشد، چون مسلما به اندازه ی از دست دادن او، سخت نیست. پس به حرفهای او گوش کنید، با او همدلی کنید و او را قضاوت نکنید.
  • پیشنهادهای امیدبخش بدهید: به عزیزتان اطمینان دهید که کمک در دسترس است و احساس خودکشی موقتی است. اجازه دهید فرد بداند که زندگی او برای شما مهم است.
  • شخص را جدی بگیرید” اگر فردی که قصد خودکشی دارد جملاتی مانند “من خیلی افسرده هستم، نمی‌توانم ادامه دهم” را می‌گوید، از او بپرسید که آیا فکر خودکشی دارد یا خیر. به او اجازه دهید دردهایش را با شما در میان بگذارد. و نکته دیگر اینکه سعی نکنید رنج او را کم اهمیت جلوه دهید.

کارهایی که نباید انجام دهیم

  • با او بحث کنید و از گفتن جملاتی مثل: «تو برای اینکه زنده بمونی دلیلهای زیادی داری»، «خودکشی تو به خانواده‌ات صدمه می‌زنه» یا «فقط از فکرش بیا بیرون» اجتناب کنید.
  • نشان دهید از تصمیم او شوکه شده اید: اینکه بخواهید در مورد ارزش زندگی سخنرانی کنید، یا استدلال کنید که خودکشی اشتباه است، به او کمکی نمیکند.
  • قول بدهید حرفهای او را به کسی نمیگویید و رازدار هستید: یک زندگی در خطر است و ممکن است برای ایمن نگه داشتن فرد  از خودکشی لازم باشد با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. اگر به او قول دهید که بحث های خود را محرمانه نگه دارید، ممکن است مجبور شوید قول خود را زیر پا بگذارید.
  • خودتان را سرزنش کنید. شما نمی‌توانید افسردگی شخص دیگری را «رفع» کنید. خوشحالی دوست یا عزیز شما یا ناراحتی او مسئولیت شما نیست.

سخن نهایی

زیما اکیدا توصیه میکند مسئله ی خودکشی را جدی بگیرید. اگر در اطرافیان شما فردی وجود دارد که احتمال میدهید به خودکشی فکر میکند حتما به او کمک کنید. علاوه بر مطالب این نوشته، راههای زیر میتوانند به شما کمک کنند.

  • سامانه طعم گیلاس
  • اورژانس اجتماعی
  • رزرو وقت مشاوره و یا تماس با مشاوران زیما
  • مشاوره با سایر روانشناسانی که میشناسید
  • و …
قصد خودکشیجلوگیری از خودکشیپیشگیری از خودکشیروانشناسیروانشناسی زیما
یک کارشناس سئو که به مسائل روانشناسی علاقه داره... اینجا مطالب روانشناسی تولید میکنم.از این مطالب استفاده کنین ولی بهشون استناد نکنین چون من متخصص روانشناسی نیستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید