اسکئومورفیسم یک مفهوم از طراحی است که در آن سعی میشود تا آیتمهای طراحی را شبیه به نظایر خود در دنیای واقعی نشان دهد.
اسکئومورفیسم در بسیاری از صنایع، همانند رابط کاربری (UI) و طراحی وب، معماری، سرامیک، طراحی داخلی و حتی جزئیاتی از صنایع دیگر استفاده می شود.
در UI و طراحی وب، اسکئومورفیسم تلاش می کند تا جلوه های سه بعدی را روی یک سطح دو بعدی (مسطح) ایجاد کند. یک طراحی اسکئومورفیک، مانند همتای سه بعدی خود، دارای سایه، هایلایت و سطوح مختلفی از جزئیات خواهد بود.
به عنوان مثال، طراحی صفحه شماره گیری در گوشیهای هوشمند، به گونه ای طراحی شده است که تا حد امکان شبیه تلفن (یا گوشی) باشدحتما توجه کردهاید که ممکن است به نظر برسد که یک دکمه تا زمانی که روی آن کلیک شود فرو میرود و پس از برداشتن دست به نظر میرسد که بالا میآید، گویی به صورت فیزیکی فشار داده شده است.مثالهای دیگر از اسکئومورفیسم ورق زدن صفحات یک کتاب دیجیتال، صدای شمارهگیر تلفن که تونهای اعداد را پخش میکند و صدای شاتر دوربین در دوربین دیجیتال مثالهای ملموسی هستند.
جالب است بدانید که در طراحی صنایع غیر دیجیتال هم کاربرد دارد. به عنوان مثال این پینهای دور جیبهای شلوار جین مربوط به زمانی است که تکنولوژی دوخت برای قسمتهای ضخیم پیشرفته نبود و برای اینکه دوخت در این قسمتها از هم باز نشود، تولید کنندگان از این پینها استفاده میکردند.
با پیشرفت خیاطی و دستگاههای دوخت، اساسا دیگر نیازی به این پینها نبود. اما طراحان، برای اینکه همان حس امنیت و آشنابودن به ذهن مخاطب و مشتری متبادر شود، به استفاده از این پینها در تولیدات جدید نیز ادامه دادند.
به کارگیری این مفهوم در طراحی محصول، کمک میکند تا تغییرات توسط استفادهکنندگان راحتتر پذیرفته شود و شانس تبدیل کاربران و سوئیچ روی محصول جدید افزایش یابد.
کلمه Skeuomorph ترکیبی از دو کلمه یونانی skeuos (به معنی ظرف یا ابزار) و morphê (به معنی شکل) ساخته شده است.
برای نوشتن این مطلب از این سایت استفاده کردم و مطالبی هم به آن افزودم:
https://www.techtarget.com/whatis/definition/skeuomorphism