نمیدانم
نمیدانم
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

بررسی فیلم The holdovers (جاماندگان)- خطر اسپویل


فیلم The holdovers که در ژانر درام و کمدی است محصول سال 2023 است و جزو فیلم‌های نسبتا جدیدی است که منتشر شده است.

فیلم روایت ارتباط پرکشمش معلم تاریخ و شاگردش است که از بخت بدشان در تعطیلات کریسمس باید همدیگر را در خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی تحمل کنند.

فیلم روایت رابطه و تاثیر دیگری بر دنیای درون‌روانی ماست. اینکه رابطه‌ها و افراد نزدیک دوروبرمان چگونه می‌توانند نگاه ما به دنیا را تغییر دهند. مگر می‌توان زمانی خود را بیرون از رابطه دید؟ هیچ‌گاه خارج از دایرۀ رابطه زیست نمی‌کنیم و صرفا می‌توانیم روابط‌مان را کم کنیم و از دیگری اجتناب کنیم. کاری که معلم تاریخ این فیلم انجام می‌دهد. دیگری را نمی‌خواهد و به دیگری چندان اعتنایی نمی‌کند. اصالت او با کتاب‌ها و اطلاعاتش است. معلمی سخت‌گیر که ارتباط مثبتی با دانش‌آموزانش ندارد. در سرتاسر کلاس نگاه بالا به پایینی بر آن‌ها دارد و سعی در تخریب آنان دارد. نه دانش‌آموزان و نه معلمان علاقه‌ای به او دارند. شاید بتوان گفت منفورترین معلم در مدرسه است.

حال چگونه می‌شود که او تغییر می‌کند؟ او را رابطه تغییر می‌دهد. و دیگرانی که در کنار او زیست می‌کنند. او طعم رفتار به طور دیگری را می‌چشد و دنیای ارتباطی دیگری را تجربه می‌کند و می‌بیند که در آن دنیا زندگی زیباتر است. زندگی صرفا کتاب و تدریس نیست و در زندگی چیزهای دیگری نیز وجود دارد. با دانش‌آموزان می‌توان زندگی خوشی داشت و با آن‌ها می‌توان خندید و حرف زد. این‌ها را آن دانش‌آموز و آن سرآشپزی که عزادار فرزندش در جنگ است به او می‌آموزند و در اینجا تاثیر دیگری مشخص است. او می‌فهمد که می‌تواند لبخند بزند و گشوده باشد. او به بسیاری از تجربه‌ها و روابط بسته بود و در آخر فیلم گشودگی را در او می‌بینیم و او می‌فهمد که همه چیز تدریس و کتاب نیست.

معلم تاریخ در حین رابطه‌اش با دانش آموز می‌فهمد که می‌توان دنیا را از چشم دیگری دید. در ابتدای فیلم او فکر می‌کند تمام دانش‌آموزان که از قشر بالای جامعه هستند زندگی‌ای مملو از شادی و خوشبختی دارند. وقتی با دانش‌آموز زیست می‌کند مشکلات او را می‌فهمد. می‌بیند بقیه نیز مشکلات زیادی دارند. او دیگر روی اعصاب بودن را ناشی از بد بودن دانش‌آموز نمی‌‌داند. او می‌داند که دانش‌آموز گذشتۀ تلخی دارد و زندگی‌اش مملو از ناامنی و اضطراب است. اضطراب و حتی بهتر است گفته شود سوگواری به خاطر طرد از سوی مادر، سرپوش گذاشتن بر روی وضعیت پدر، ناامنی‌های درونی‌اش، اضطراب فزاینده‌اش باعث این همه رنج و آشفتگی شده است. او می‌فهمد که باید دنیای دیگری را درک کند و به آن چشم بدوزد تا بتواند دیگری را بفهمد. آری! او در آخر می‌تواند درک و همدلی باشد. معلم در ابتدای فیلم درک و همدلی کمی دارد اما در آخر فیلم طور دیگری می‌شود.

دانش‌آموز نیز چیزهایی از معلم می‌فهمد. گویی دنیای او را نیز درک می‌کند. می‌فهمد که چرا اینچنین سخت‌گیر است و این‌چنین کتاب می‌خواند و خود را غرق در علم تاریخ کرده است. او پدری سخت‌گیر داشته و به خاطر نقص‌های بدنش که چشم و بوی تنش است خود را دوست‌نداشتنی می‌داند. آری او شرمگین است و شرم زیادی در خود حس می‌کند که حتی به زنان نیز نزدیک نمی‌شود.

در این مادر سیاه‌پوست سوگواری نیز هست که سخت سوگوار پسرش است. پسر جوانش به تازگی در جنگ کشته شده است. او به درس علاقۀ زیادی داشته است؛ اما به خاطر شرایط مالی نمی‌تواند دانشگاه برود. برای همین راهی جنگ می‌شود تا پول لازم برای دانشگاه را به دست بیاورد؛ اما در جنگ کشته می‌شود.

بنابراین در این فیلم بر رابطه و دیگری تاکید می‌کند که در دیگری می‌تواند درک و همدلی متولد شود.

با دیگری است که ظرفیت Mentalisation (ذهنی‌سازی) متولد می‌شود.

همدلیدیگریرابطهدرام
23 ساله هستم و دانشجوی روانشناسی. تصمیم گرفتم مقداری بنویسم تا نوشتنم خوب شه. همین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید