محمدرضا ضیغمی·۴ روز پیشکیومرّثاین یادداشت را به احمد صدری تقدیم میکنم.نامِ پیشنمونهی نوعِ انسان به روایتِ متونِ پهلوی gayōmard یا gayōmart (اوستایی: -gayō.marətan) اس…
محمدرضا ضیغمی·۱ ماه پیشثعالبی، فردوسی و شاهنامهی ابومنصوریمطابقتِ بسیار زیادِ غررالسّیرِ ثعالبی (قبل از ۴۱۲ هجری) با شاهنامهی فردوسی (۴۰۰ هجری) و نزدیکیِ زمانیشان، پژوهندگان را بر آن داشتهاست که…
محمدرضا ضیغمی·۱ ماه پیشخاقانِ چین در برابرِ اسکندراین یادداشت را به جنابِ آقای مجید رشیدیپور میکنم.رفتنِ اسکندر به چین واقعیّتِ تاریخی ندارد، ولی در رمانسِ سریانی، رمانسِ اتیوپیک، بعضی رو…
محمدرضا ضیغمی·۱ سال پیشاحمدرضا احمدی و جزیرهاشجهانی که احمدی در آن شعر میگوید جهانِ مشترکِ ما نیست. جهانی شخصی و انفرادی است. او از جزیرهای حرف میزند که هیچ راهی به آن جز شعرش نداریم…
محمدرضا ضیغمی·۲ سال پیشآزادیِ رستم، آزادیِ اسفندیاریکی برای حفظ آزادیاش میمیرد، یکی برای آزاد ساختنِ خود.نقطهی عطفِ شاهنامهی فردوسی، یعنی مرگِ برترین قهرمانانِ این کتاب، رستم و اسفندیار،…
محمدرضا ضیغمی·۲ سال پیشای نام تو بهترین سرآغازآقای کیومرث پوراحمد! در روزِ خودکشیِ شما، خواهران غریبتان را برای بار دوم دیدم. فیلمِ شما هدیهای کوچک است به جانِ من برای همیشه. شما سعاد…
محمدرضا ضیغمی·۲ سال پیشچرا در فیلمهای تاریخیِ ایرانی آدمها کتابی حرف میزنند؟سینما امری قراردادی است. زبانِ افراد هم در سینما قراردادی است. میتوان شبهِ جزیرهی عربستان را نشان داد با عربهایی که انگلیسیِ آمریکایی حر…