
حقیقتی که شاید هیچکس بهت نگفته:
از همون روزای اول، مغز دختر کوچولوت فقط نیاز به خواب و غذا نیاز نداره به خوراک دیگه ای هم نیاز داره .
مغز نوزاد دختر حال و هوای تو رو هم جذب میکنه.
مثل یه اسفنج کوچیک ؛ آروم باشی، آرامش رو. استرس داشته باشی، اون رو .
طبیعت همهی مغزها رو بهصورت پیشفرض "زن" میسازه. تا هفتهی هشتم بارداری، مغز همهی جنینها بدون جنسیته . بعد برای پسرا یه طوفان هورمونی اتفاق میافته که کل مسیر ساخت مغزشون رو عوض میکنه.
ولی برای دخترا؟
مغزشون به مسیر اصلی خودش ادامه میده. بدون هیچ جهش هورمونی. و همین باعث میشه که مراکز ارتباط و پردازش احساسات تو مغز دختر خیلی قویتر رشد کنن.
حالا ببین این چه جوری توی زندگی واقعی نشون داده میشه:
نوزاد دختر تو سه ماه اول زندگی، توانایی ارتباط چشمیاش ۴۰۰ درصد رشد میکنه. یعنی اون از همون ابتدا داره یاد میگیره که چطور صورتها رو بخونه، چطور متوجه بشه که تو چیکار میکنی، چطور بفهمه که چیزی اشتباهه یا نه.
ینی حس ششم زن ها یک واقعیت بیولوژیکه
برای همینه که وقتی با یه دختر بچه یا خانم صحبت میکنی حتی اگه یکم لحنت عوض بشه ، یهو چهرهش عوض میشه. نه اینکه لوسه یا خیلی حساسه. بلکه مغزش واقعاً داره این رو به عنوان یه علامت خطر میبینه
برای مغز یک دختر این یعنی ارتباط در خطره یعنی طرد شدن و طرد شدن برای مغز زنانه معادل مرگه .
یادته که گفتم احوال زن مثل آبوهواست؟ اینم نشونه طوفانه ...
توی دو سال اول، یه چیزی به اسم بلوغ نوزادیاتفاق میافته. تخمدانها یهو یه سیل از هورمون زنانه آزاد میکنن. این هورمونها، مسیرهای عصبی مربوط به مشاهده، همدلی و مراقبت رو توی مغز محکمتر میکنن.
یعنی از همون بچگی، دختر داره یاد میگیره که بقا معادلِ نگهداشتن ارتباط.
و اینجاست که اون اسفنج کوچولو کارش رو شروع میکنه:
اگه تو آروم باشی، مغز دختر یاد میگیره:
"دنیا یه جای امنه. میتونم نفس بکشم. میتونم به آدما اعتماد کنم."
اگه تو استرس داشته باشی، مغز اون با «سیمکشی اضطراب» بزرگ میشه؛ انگار همیشه باید مراقب یه خطر باشه که داره میاد .
یعنی آرامش محیطی مادر فقط یه توصیهی زیبا نیست؛ یه ضرورت بیولوژیک برای آیندهی روانیِ دخترته.
برای همین:
- دخترا از زمان کودکی ترجیح میدن از زبان برای همکاری استفاده کنن، نه زور.
- یه دختر بچه میتونه از لحن صدا و حالت صورت تفاوتهایی رو بفهمه که پسرا اصلاً نمیشنون یا نمیبینن.
و این واقعاً بیولوژیه، نه فرهنگ.
چطور از این اطلاعات توی زندگی استفاده کنیم؟
۱. چشم توی چشم حرف بزن.
وقتی یه زن یا دختری داره باهات حرف میزنه، اگه چشمهات تو گوشی باشه یا بیحالت نگاش کنی، مغزش تفسیرش میکنه : "من مهم نیستم." حتی اگه تو منظوری نداشته باشی.
۲. پسرت شایدم نشنیده.
اگه پسرت کمتر به حرفهات توجه میکنه، این لزوماً لجبازی نیست. مغزش لحن عاطفی صدات رو همونجوری که دختر میشنوه، دریافت نمیکنه.
۳. دلیل اینکه «حرف زدن» براش اینقدر مهمه.
اگه یک خانم چیزی رو تکرار میکنه یا دوباره میخواد تعریف کنه، نیاز کودکانه نیست. مغزش وقتی با حرف زدن پیوند احساسی برقرار میکنه، دوپامین و اکسیتوسین آزاد میکنه. یعنی حرف زدن واقعاً براش پاداش شیمیاییه.
۴. مراقب «پرخاشگری صورتی» باش... مبدونی پرخاشگری صورتی چیه ؟