ویرگول
ورودثبت نام
یادداشت های یک نویسنده
یادداشت های یک نویسنده
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

سبک نوشتن و درباره چه نوشتن

چند روز پیش نقدی دیدم که یکی که مثلا آدم با سوادی بود تمام نویسنده های فارسی زبان را زیر سوال برده بود و گفته بود شما اصلا دغدغه های مردم امروز را نمی فهمید. چرا درباره ی فلان و فلان نمی نویسید و حتی سواد
نویسنده را زیر سوال برده بود. من فکر کردم چون این آدم فلانی است شاید راست می گوید. اما بعدش وقتی یک روز گذشت و دیدم آرام نمی شوم. (حرف هایش هنوز برایم آزار دهنده بود.) آمدم و توی چیزهایی که از قبل نوشته بودم برای خودم, نگاهی انداختم. چند هفته قبل یک نوشته از کرت ونه گات خوانده بودم درباره سبک نوشتن. او می گفت که سبک نوشتن ما با ایده های توی سر ما شروع می شود. اولین چیزی که او از آن صحبت میکند ,نوشتن درباره چیزی است که اهمیت می دهیم و فکر میکنیم دیگران هم باید به آن اهمیت بدهند. (شاید یک چیزی که دنیا از دیدمان با اهمیت دادن به آن بهتر شود ). قرار نیست با کلمات توی نوشته ها بازی کنیم . چیزی که از همه اغوا کننده تر و سحر انگیز تر است , آن چیزی است که از اعماق وجودمان برایش اهمیت قائلیم. همین سبک ما را نشان می دهد و بعدش درباره چیزهای دیگری صحبت کرده بود مثل قابل فهم بودن و ساده بودن و درخدمت ایده بودن و مهربان بودن با خواننده برای فهم نوشته شما.


بعد دوباره یک جای دیگر توی یادداشت هایم نظر نیل گیمن را خواندم. او گفته بود نوشتن معادل این است که شما لخت توی خیابان بگردید. شما باید قادر باشید کمی بیشتر از خودتان نشان دهید و کمی بیشتر از چیزی که راحتید صادق باشید. به عنوان نویسنده این چیزی است که باید با آن زندگی کنید.

او گفت: شاید درباره دیگران جواب ندهد اما برای من اینگونه است. گفت: اول کار آدم موفقی در نوشتن نبوده ام, چون برایش آماده نبودم. می ترسیدم قضاوتم کنند. اما وقتی تا جایی که ممکن بود با صداقت نوشتم نتیجه اش فوق العاده بود. مردم دوستشان داشتند و این به خاطر این بود که با خودم صادق بودم. او میگوید صادق باشید چون این چیزی است که مردم به آن واکنش نشان می دهند. او عقیده اش این است به این خاطر داستان هایش توانسته اند جوایز را ببرند و مورد استقبال قرار بگیرند چون او یک نویسنده صادق است.

و من با احترام صادقانه این حرف ها را درباره انتخاب ایده و متفاوت بودن دغدغه فرد با فرد را بیشتر از حرف های آن آدم مذکور دوست دارم و قبول دارم . امیدوارم برای دغدغه هاشون خودشون شروع کنند

پی نوشت :) : 1) چون فکر کردم شاید دقیق متن نوشته ونه گات را کسی بخواهد آن را فرستادم البته دو صفحه است و من فقط صفحه اول را فرستادم که مربوط به همین موضوع بود.




نوشتننیل گیمننویسندگیکرت ونه گاتنویسنده
یادداشت هایی از چیزهایی که در حین نوشتن دارم یاد می گیرم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید