ویرگول
ورودثبت نام
سمیرا
سمیرا
خواندن ۴ دقیقه·۷ سال پیش

نگاهمان به «کارایی بیشتر» را تصحیح کنیم

در میان خیل عظیم تکنیک‌ها و راهنمایی‌هایی که برای افزایش بهره‌وری (یا کارایی) گفته می‌شود ما معمولا یکی از نکات را فراموش می‌کنیم. نکته‌ای که اتفاقا مهم‌ترین آن‌ها هم است؛

سلامتی

معمولا وقتی من با دوستان یا اعضای خانواده‌ام در مورد بهره‌وری صحبت می‌کنم از ابزارها، شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلفی که قبلا آن‌ها را تست کردم و باعث افزایش کاراییَم شده استفاده می‌کنم که همه‌شان خوب و جذاب بوده‌اند. اما چیزی که یک روز برایم جالب به چشم آمد همین بود که تا امروز به این نکته توجه لازم را نکرده بودم. با وجود اینکه خودم هم از اهمیت بالایش آگاهم.


دلیل اصلی اینکه ما سلامتی‌مان را نادیده میگیریم این است که عواقب آن را نمی‌دانیم. با وجود مشغله زیاد ما حوصله و فرصت لازم برای خوردن غذای سالم، خوابی کافی در شبانه روز و... را نداریم.


آن‌هایی که با مریضی‌هایی مثل سرطان، دیابت و یا حتی یک سرما خوردگی ساده مواجه می‌شون دائما به ما توصیه می‌کنند که قدر سلامتیت را بدون.

اشتباه نکنید، نمی‌خواهم در این مطلب باز هم حرفای همیشگی را تکرار کنم. بلکه می‌خواهم این بار راه حلی ساده را اول از همه به خودم و بعد به شما یادآوری کنم.




اول از همه باید با خودم قرار بزارم که هر روز از صبح تا شب مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد؛ سلامتیم اولویتش بالاتر از همه است.

این یعنی قبل از اینکه خودم را درگیر هر موضوعی کنم اول به فکر سلامتی باشم. درست مثل وقتی که در هواپیما هستم و هوایپما دچار مشکل می‌شود. قبل از اینکه ماسک‌ بغل دستیم را بزارم باید ماسک خودم را بزارم.

وضعیت شغلی میتونه باز هم بعد از خراب شدن درست بشه اما سلامتی اگر خراب شد دیگه هیچ وقت درست نمیشه.


برای راحتی بیشتر من این موضوع را به 3 دسته تقسیم می‌کنم:

  • کیفیت خواب
  • رژیم غذایی
  • ورزش



۱ - کیفیت خواب

اگر بخواهیم واقع بین باشیم نمی‌تونیم بگیم که باید هر شب ۸ ساعت بخوابید. یا راس فلان ساعت به تخت‌خواب بروید و راس فلان ساعت از خواب بیدار شوید. بلکه این موضوع کاملا بر عهده شما است. یعنی شما به نسبت وضعیت خود باید تصمیم بگیرید که چه ساعتی بخوابید و چقدر خوابیدن برای شما کافی است.

به عنوان مثال ساعتی که یک دختر دانشجو می‌تواند بخوابد با ساعتی که مادر که فرزند کوچک دارد کاملا متفاوت است. از طرف دیگر میزان ساعتی هم که بدن هر کدام از ما در شبانه روز نیاز به خوابیدن دارد با همدیگر متفاوت است. و ارتباط زیادی با سن و میزان فعالیتش در شبانه روز دارد.

اگر دیشب خواب خوبی نداشتید سعی کنید در طول روز مقداری خواب سبک بروید‌ (چرت بزنید)


اما زمانی که صحبت از خوابیدن می‌شود چند نکته مهم در ادامه‌اش خواهیم داشت:

  • از چند ساعت قبل از خوابیدن دیگر چای یا قهوه مصرف نکنید. چون اونها تاثیر مستقیمی در خوابیدن شما خواهند داشت.
  • وقتی که شما می‌خواهید برای چند ساعت بخوابید بدنتان به مقدار زیادی هیدراتاسیون نیاز دارد. برای همین شما نیاز دارید قبل از خوابیدن حتما یک لیوان آب بنوشید.
  • یکی از بد‌ترین عادات ما ایرانیان غذا خوردن در ساعات آخر شب است. به این شکل وقتی هنوز معده غذا را به شکل کامل هضم نکرده‌است به خواب می‌رویم و این در طولانی مدت ضربه بزرگی به سلامت ما خواهد زد.
  • تا جایی که می‌توانید فاصله بین استفاده از موبایل و خوابیدن را زیاد کنید. خیلی از افراد دقیقا تا لحظه‌ای که به خواب می‌روند با گوشی، تبلت یا لپ‌تاپشان کار می‌کنند و این کار تاثیرات منفی زیادی بر روی کیفیت خواب آن‌ها دارد.




۲- رژیم غذایی

منظور از رژیم غذایی، غذایی که شما برای کاهش وزن نیاز دارید نیست. بلکه مجموع از مواد غذایی است که توسط بدنتان مصرف می‌شود. نمیدانم شیوه و هدف رژیم غذایی شما چیست اما حتما مطئین شوید که وعده‌های غذایی نامتعادل نداشته باشید.

به عنوان مثال:

بعد از بیدار شدن صبحانه نمی‌خورید و کم انرژی می‌شوید. برای همین یک چیز پر از قند می‌خورید که انرژی شما را افزایش می‌دهد اما بعد از مدتی باز هم به سرعت انرژی‌تان افت می‌کند.

داشتن وعده‌های غذایی کوچک و متعادل‌تر در طول روز باعث میشه شما همیشه به میزان کافی انرژی داشته باشید. همچنین به شما در حفظ سلامتی‌تان کمک می‌کند.

این باید هدف اصلی شما از داشتن رژیم غذایی باشد نه داشتن سیکس پک!

سعی کنید که همه چیزهایی که در اطرافتان هستند و برای سلامتتان مناسب نیستند را با چیزهای دیگر جایگزین کنید.




۳- ورزش

سبک زندگی پشت میزی آرام آرام دارد ما را از بین می‌برد و ما اصلا متوجه خطراتش نیستیم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که فعالیت بدنی ندارند حتما سعی کنید آن را در لیست کارهای روزانه‌تان قرار بدید. یادتان باشد که برای این کار حتما نیاز نیست تا به باشگاه بروید.

می‌توانید آهنگ، کتاب صوتی یا پادکستی که دوست دارید را در گوشی‌تان بریزید و به پیاده‌روی برید.




حرف آخر

من نه ورزشکار حرفه‌ای هستم و نه یک دکتر تغذیه، چیزهایی که گفتم ساده‌ترین چیزهایی بود که هر انسان برای داشتن یک ذهن و بدن سالم و در نتیجه افزایش کارایی به آن‌ها نیاز داره.

شاید شما موارد دیگری را برای سالم نگه داشتن ذهن و بدن خود داشته باشید. که هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که آن‌ها را انجام دهید.




چند روز پیش نسخه اصلی این مطلب توسط یکی از دوستانم برام فرستاده شد. مطلبی که خواندید برداشتی (ترجمه) بود که بعد از خواندن مطلب اصلی تصمیم گرفتم بنویسمش.

بهره وریکاراییسلامت
یک روانشناس تمام وقت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید