خودشناسی و عرفان - استاد علی اکبر خانجانی:
ذهن زنانه، ذهن مردانه
ذهن زن یک کارخانه حال پرست و واقع گراست و کل گذشته را نیز به صورت خاطرات در خود حفظ می کند و لذا زن بدین لحاظ آنگاه که از قدرت تولید انسان (مادریت) ساقط می شود زان پس فقط حافظ خاطرات است و با خاطراتش زندگی می کند.
ولی مرد از حال بیگانه است و ایده آل گرا و آینده پرست می باشد . اندیشه مرد نیز همینطور است و هرگز در اکنون حضوری ندارد و از روزمرگی گریزان می باشد ، درست بر عکس زن.
=======
اندیشه زنانه
اگر زن بخواهد واقعیت را بر زبان آورد همه چیز را از هم می گسلد و تاریخ به انتها می رسد. راز مگو در سینه زن است و زن خودش همان راز مگوی مرد است. سکوت زن راز استمرار تاریخ است. اگر زن تاریخی به نام تاریخ اندیشه و فلسفه ندارد بدین دلیل است.
اندیشه زنانه، اندیشه مگوست، مگوی اندیشه است. این همان چیزی است که در فلسفه مردانه موسوم به مکر عظیم می باشد و ...
===========
تاریخ مردانه، تاریخ زنانه
تاريخ انديشه مردانه ، تاریخ ایده آلهاست . تاریخ فلسفه و فلسفه ها نیز جملگی ایده آلیزم مردانه هستند.
تاریخ زن ، تاریخ گذشته است ولی تاریخ مرد همواره تاریخ آینده و آرمانهاست. به همین دلیل تاریخ نگاری مردان همواره دروغ است زیرا از اسارت ایده آلها رهائی ندارد و حتی یک واقعه عینی را نمی تواند عیناً به ثبت برساند.
==============
تاریخ واقعی
تاریخ واقعی همواره در نزد زنان است که هرگز نوشته نمی شود زیرا مردان را رسوا می سازد و اسرار را بر ملاء می نماید و همه آرمانها را بر باد می دهد و گوئی بقای خاکی بشر را ناممکن ساخته و ادامه تاریخ را محال می نماید.
============
اندیشه مردانه
انديشه مردانه در عین حال که بستری جز روزمره گی زنان ندارد همواره زن و اندیشه زنان را تحقیر می کند و در عین حال اسیر آن است و این راز جدال بی پایان این دو نوع اندیشه است .
==========
شعور زن طبیعی
شعور یک زن طبیعی و مردوار نشده، تماماً قلبی است و واقع گرا و زندگی پرست و غریزه دوست. ولی یک مدار بسته و دور باطل است اگر تحت تعلیم و تربیت اخلاقی - دینی در نیاید.
===========
شعور طبیعی مرد
شعور طبیعی یک مرد تماماً ذهنی و ایده آلیستی و آرمانگرا و آینده پرست است و اگر تحت تعلیم و تربیت دینی - اخلاقی در نیاید وحشی و سلطه گر و دیوانه می شود و در واقعیت زندگی راهی نمی یابد و همواره یاغی و خود فریب است.
استاد علی اکبر خانجانی
فلسفه وجودی مرد ص ۲۷