masoud sajjad
masoud sajjad
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

استوری پوینت یا نفر ساعت مساله این است!!

اول بگم که چیزی که میگم اصلا دنبال بیان تئوری ها و نقد شون یا نظر جدید نیستم . فقط تجربه خودم هستش که به اشتراک میذارم.

تو این چند سالی که تو حوزه اجایل مشغول به کار هستم ، حالا چه به عنوان اسکرام مستر یا چه به عنوان اجایل کوچ یا حتی دولوپر جونیور همیشه مساله ای که مطرح بوده به صورت جدی، نحوه استیمت دادن تو جلسات پلنینگ هستش . این دعوا که بچه های دولوپر با ساعت بهتر کنار میان یا ن اگه میخوایم اجایل کار کنیم باید استوری پوینت بدیم یا اگه استوری پوینت رو حتی بچه ها فهمیدن بازم همون ساعت معادلش تو ذهنشون میاد همیشه برای منم چلنج بوده . اما تو طی این سال ها چیزی که یاد گرفتم رو سعی میکنم تا حدودی ساختار مند تر اینجا بیان کنم شاید به درد کسی بخوره:

مساله اصلی مواجه شدن با آنچه توافق میکنیم هستش:

به نظر من تو این مساله خاص کلا هدف گم شده . چه استوری پوینت بدیم به عنوان تخمین چه نفر ساعتی بری جلو ، در نهایت ما به دنبال بهبود تو فرایند دولوپ و ارائه محصول به صورت چابک هستیم ، پس در هر صورت باید ببینیم چه چیزی گرفتیم و چه چیزی داریم پس میدیم. میخوایم بازخورد بگیریم که فرایند هامونو بهبود بدیم . مفهوم اجایل هم همینه دیگه. مساله مهم اینه که هر انچه را به عنوان تخمین داریم در نظرمیگیریم بعدا به صورت شفاف باهاش مواجه بشیم . اصلا یکی از کار های مهمه اسکرام مستر همین مواجه کردن تیم اسکرام با این مسائل هستش.

اما طرح مشکل:

دولوپر ها دوست دارن که روی تسک های ریز به نفر ساعت تخمین بدن و خب صد البته مشخصه که اگه بخوایم به صورت کلی روی استوری تخمین بدن هم دچار خطا میشن هم تمایلی به این کار ندارند. از طرف دیگه شکستن کار ها به ساب تسک های ریز هم کار آسونی نیست و معمولا کار زمان بری هستش . همچنین استوری پوینت دادن ودرک مفهومش برای تیم کار آسونی نیست . من خیلی جاها به درست یا غلط دیدم، نهایت مثالی که برای استوری پوینت زده میشه میگن خب ببین مثلا 3 استوری پوینت یعنی 8 ساعت کاری یا یک روز و بعد میگه، اا خب باشه پس این استوری 3 تا پوینت ردیفه. در صورتی که این نیست .

از دوستی شنیدم میگفت ما استوری پوینت میگیریم که تیم فنی تحت فشار زمان نباشه و تو اسپرینت راحت باشه . و من باز هم میگن ن معنی نداره توجیه خوبی هم نیست. ما بالاخره تو اسکرام داریم تایم باکس میریم جلو و بحث ایتریشن ها مطرح هست و متمرکز کار کردن و زمان برامون مهم هستش. پس بالاخره چیکار باید بکنیم ؟؟؟

تجربه من و راه حلی که استفاده کردم:

من معمولا هر جا شروع کردم با تیم ها کار کردن برای استیمت دادن سعی کردم استوری ها رو که مالک محصول توضیح کامل داد بچه های فنی بشکوننشون و روی ساب تسک ها با پوکر استیمت بدن و تا جایی که میشه تسک ها به کمتر از یک روز کاری شکسته بشن. خب حالا تو جیرا اگه دقت کرده باشین مجموع استیمت های ساب تسک ها رو روی تایم ترکینگ استوری نشون میده و حتی اگه روی خود استوری هم استیمت داده باشین با اون جمع میکنه ولی باز هم استیمت ساب تسک ها رو به عنوان استیمت استوری در نظر نمیگیره . و تا جایی که من میدونم جیراهم اعتقاد داره اگه میخوای استیمت بدی رو استوری استیمت بده این مسخره بازی ها چیه !!!!


من چنتا اسپرینت به همین منوال میرم جلو و با برن دان چارت و گزارش های دیگه سعی میکنم لاگ بچه هارو با استیمتشون هم به نمایش بذارم و با هر چیزی که استیمت دادن مواجهشون میکنم. تا تفاوت لاگ هاشون رو با استیمت هاشون ببینن و به سمت بهبود این تفاوت بریم.

اما کم کم جلسات پری پلن با مدیر فنی (CTO) و مالک محصول میذارم و برای استوری ها بر اساس پیچیدگیشون و به صورت مقایسه ای از مدیر فنی میخوام به استوری ها استوری پوینت بده و معمولا رو استوری ها ثبت میکنم. میدونین که توجیرامیتونیم هم فیلد استوری پوینت بذاریم هم اوریجینال استیمت . بعد تو جلسات پلنیگ از مدیر فنی میخواستم استوری ها رو با هم از لحاظ پیچیدگی مقایسه کنه و پوینتی که به هر کدوم داده رو بگه . ولی همچنان از تیم دولوپ با همون تکنیک پوکر میخواستم که روی ساب تسک ها بر اساس نفر ساعت استیمیت بدن و این کار رو تا چنتا اسپرینت بعدی ادامه میدادم و دقیقا به همون نمودار ها و گزارش ها این بار یه معیار مقایسه دیگه هم به تیم نشون میدادم و اونم پوینت هایی که داده شد بود و فقط به صورت ویژوال ازشون میخواستم ببینن که ارتباط معناداری بین مجموع ساعت هایی که تخمین زدن و پوینت هایی که داده شده هست یا ن و اینجاست که تیم داره یادمیگیره که مفهومی به اسم استوری پوینت چجوری و بر اساس پیچیدیگی داره شکل میگیره و میشه روش حساب کرد و روی استوری ها هم به صورت پوینتی استیمیت داد .

پس بعد از چند اسپرینت میتونیم کم کم روی استوری ها بدون هیچ ترس و واهمه ای پوینت بدیم و با مقایسه استوری و تجربه قبلی به صورت اجایل استیمیشن داشته باشیم.

همه این مواردی که گفتم به خیلی از مسائل و کانتکست ها مثل بلوغ تیم یا بلوغ محصول بستگی داره . اما چیزی که من یاد گرفتم و ازش واقعا نتیجه گرفتم این هستش.

خوشحال میشم نظراتتون رو در این مورد بشنوم.


اسکراماجایلاستیمیشنstory pointجیرا
در حال حاضر اجایل کوچ و جیرا ادمین در شرکت آسان پرداخت عاشق پایتون و و با دیتا یک کار هایی میکنم....
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید