ویرگول
ورودثبت نام
مسعود نظری منش
مسعود نظری منش
خواندن ۷ دقیقه·۳ روز پیش

تعبیر خواب به زبان آدمی زاد!

اصلا حواسمون نیست که حدود نیمی از عمرمون رو در خواب به سر می بریم درحالیکه هیچ شناختی ازش نداریم!

البته که صحبت کردن درباره فیزیولوژی خواب اصلا کار ساده ای نیست، لذا برای درک جدیدترین یافته های علمی درمورد مکانیزم خواب، پیشنهاد می کنم این سمینار آنلاین فوق العاده رو که استاد سهیل رضایی با دعوت از یک استاد برجسته ایرانی مقیم آمریکا به نام پروفسور رابرت مرادی برگزار کرده در یوتیوب تماشا کنید: https://www.youtube.com/live/GU8USTaBwXU?si=04wZKxmPCskaC-tZ

ولی گذشته از جذابیت اطلاعات علمی درباره خواب، من میخوام به موضوع مهمتری درباره رویاهایی که در خواب می بینیم اشاره کنم. شناخت اهمیت پیام های نهفته در برخی خواب ها در مسیر رشد و بلوغ انسان، واقعا می تونه زمان زیادی از عُمرِ ما رو که ممکنه در چرخه ی اشتباهات تکراری ناشی از ابهام و عدم شناخت دلایل ریشه ای مسائل زندگیمون تلف بشه رو حذف کنه!

به همین جهت سعی می کنم بصورت ساده و تیتروار مهمترین سرنخ هایی رو که پیدا کردم براتون ذکر کنم تا اگر کسی دغدغه تحلیل صحیح خواب هاش رو داره بتونه تو این زمینه به درک بهتری برسه.

ولی ابتدا لازم می دونم که توضیح بدم نکاتی رو که اینجا مطرح می کنم حاصل شرکت در دوره های آموزشی و مطالعات فردی خودم درحوزه روانشناسی یونگ هست و مهمترین دلیلی که تصمیم گرفتم این مفاهیم رو با دیگران به اشتراک بگذارم اینه که این مطالب تونست من رو از کلافِ سردرگم خُرافه های مذهبی و هزارتوی چراهای بی پاسخ درباره اتفاقات زندگیم بیرون بیاره! به نحویکه امروز با اطمینان میگم اگر استفاده کاربردی از این مفاهیم نبود غیر ممکن بود بتونم از فرافکنی در مورد منشاء چالش های مهم زندگیم و انداختن تقصیر به گردن دیگران دست بردارم و به تغییر درونی بپردازم!

1- زمانی که در خواب هستیم، به دلیل سکوت و سکون محیط بیرونی و افزایش تمرکز ذهن، مناسب ترین موقعیت برای انتقال پیام از ناخودآگاه به خودآگاه فراهم میشه!

2- لزوما همه رویاها رو نباید جدی گرفت! مهمترین خوابهایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند رویاهای تکرار شونده هستند. مثل خواب هایی که چند وقت یکبار با یک سناریوی مشابه برای ما تکرار میشن: مثل فرار از چیزی یا کسی! سقوط از جایی! یا تقلا برای دیر نرسیدن و ... !

3- رویاهای تکرار شونده، قطعا حامل یک پیام مهم، از یک منبع مهم و بدونِ خطا (یعنی ضمیر ناخودآگاهِ کسی که در خوابه) هستند. و دلیل اصلی تکرار شدن اون رویا قطعا اهمیت اون پیام در مسیر زندگی اون فرده که به دلیل عدم درک توسط صاحب رویا، دوباره داره ارسال میشه! پس اگر فرد رویابین بهش توجه نکنه قطعا یا دچار آسیب در مسیر زندگیش میشه و یا از مسیر چالش فعلی که داخلش گیر افتاده نمی تونه خارج بشه!

4- پیام نهفته درون یک رویای تکراری، از جنس آلارم و هشداره! و قطعا اشاره به یک امر غلط داره که باید اصلاح بشه! یعنی هیچوقت این پیام نیومده تا به ما ایولا بگه و یا برای وجود وضعیتی ما رو خوشحال کنه! و نکته بسیار مهم و قابل توجه اینه که وقتی پیام رویا رو دریافت کنید و اون مسئله عاطفی یا ذهنی رو درون خودتون حل کنید اون رویا دیگه تکرار نمیشه!

5- از اونجاییکه این پیام داره از عالَم غیر مادی (عالم روح) مخابره میشه، لذا بصورت نمادین، یعنی با استفاده از نمادهای قابل فهم برای ذهن شخصِ رویابین تدوین میشه! یعنی چی؟ یعنی مثل بازی پانتومیم که شما باید از علائم و اشاره های طرف مقابل به موضوع مورد نظرش پی ببری، در خواب هم شما باید به علائم و جزئیاتی که در رویا بهت نشان داده شده توجه کنی تا بفهمی روحت چه پیامی رو می خواد بهت منتقل کنه! که اصطلاحا به این رمز گشایی میگن تعبیر خواب! و نکته مهم همینجاست که به دلیل اختلاف درک و تجربه هرکس از نمادها، اصلا نمیشه از مشاهده یک نمادِ ساده برای افراد مختلف تعبیر یکسانی استخراج کرد! با همین استدلال باید روی همه کتابهای قدیمی و سایت های تعبیر خواب که بیشتر مروج خرافات و اطلاعات روانشناسی زرد هستند رو خط بطلان کشید!

6- بنابراین برای درک پیام نهفته در یک رویای تکراری، اولا لازمه در اولین فرصت پس از بیدار شدن، برای جلوگیری از فراموشی جزئیات خواب، محتوای خوابت رو یادداشت کنی! بعد باید روی سوژه های مهم داخل خواب که بار احساسیِ سنگینی داشتند متمرکز بشی و سعی کنی از خودت بپرسی که اون نماد تو رو یاد چه چیزی میندازه؟ بعنوان مثال رویای سوار بودن در یک قایق وسط دریا، ممکنه برای یک نفر بروز دهنده ترس از گم شدن یا خطر غرق شدن در عمق دریا رو به ذهن بیاره و برای یک فرد دیگه بیانگر احساس دیگه ای باشه.

پس چیزی که مهمه اون احساسی هست که در حین مواجهه با هر سوژه ای توسط رویابین درک میشه! و دقیقا پیام مهمه اون رویای تکراری، اشاره به زنجیره و ارتباط بین اون احساسات و موقعیت های کنونی زندگی رویابین داره!

7- پیام درون خواب فقط و فقط مربوط به خود شخص رویابین هست نه هیچکس دیگه! سایر آدم های داخل رویا (دوست، فامیل یا غریبه) صرفا نمادهایی هستند که قراره به شما در کشف اون ذهنیت یا گره عاطفی قدیمی کمک کنند. بنابراین به دلیل اینکه شخصی رو در خوابتون می بینید روش کراش نزنید!


مثال کاربردی: یکی از رویاهای تکرار شونده ی خودم این بود که در خواب می دیدم که رفتم به دانشگاه مقطع لیسانسم و می بینم که یکی از درسهام رو پاس نکردم!!! و کلی تعجب میکنم که آخه چطور من یادم رفته بوده این درس رو پاس کنم؟ البته گوشه ذهنم قبول دارم که بعید هم نیست! از بس اون موقع شیطنت کردی! و دارم تلاش میکنم که برم سر جلسه امتحان بشینم و اون درس رو پاس کنم! درحالیکه اصلا مطالب درسی یادم نمیاد!

حالا شیوه ای که تونستم پیام این خواب رو درک کنم:

  • واحد درسی پاس نشده : معادل یک اقدام مهم که قبلا پشت گوش افتاده! یک کارنیمه تمام! یک تقصیر! یک نقطه ضعف! تاوان شیطنت های دوران جوانی!
  • احساس من درباره این تجربه: قبول دارم که بعضی جاها سر به هوا بازی درمیارم! و این مسئله رو نقطه ضعف خودم می دونم! (احساس عدم عزت نفس!)
  • اقدام من در خواب: تقلا برای جبران یک عقب افتادگی یا تقصیر در گذشته! افسوس گذشته رو خوردن!
و پیام مهمی که از کنار هم قرار دادن این نکات درک کردم این بود که : مسعود عزیزم تو فکر میکنی که کاش دوران تحصیلت رو بهتر و پربارتر گذرونده بودی! داری به خاطر کارهایی که نکردی افسوس می خوری! از این افسوس دست بردار! چیزی در گذشته تغییر نمی کنه! تو عبور کردی! واحدهای درسی که پاس نشده الان هم به درد پاس شدن نمی خوره! توی ذهنت بخاطر کارهای نکرده خودت رو مواخذه نکن! این نجواهای ذهنیت که اگر در گذشته فلان طور درس می خوندی بهتر بود فقط یک کابوسه که برات افت اعتماد به نفس و احساس ناخوشنودی و استرس و احساس عقب ماندگی و ناکافی بودن میاره!


  • برای دوستانی که علاقه مند به مطالعه بیشتر در این حوزه هستند پیشنهاد میکنم کتاب "تحلیل کاربردی خواب و رویا اثر پروفسور یونگ (انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی) مطالعه کنند که در اینجا بخشی از مقدمه اش رو آوردم :
مطالعات روانکاوان نشان می دهد کسی نیست که خواب نبیند، ولی امکان دارد شما آن را بنا به دلایلی به خاطر نسپارید. خواب، نامه ای است از سوی ناخودآگاه که اختصاصاً برای شما ارسال شده است. حالا اگر می خواهید به آن بی توجهی کنید، این انتخاب شماست. این کتاب با زبانی شیرین و کاملاً کاربردی در چهار مرحله قدم به قدم به شما می گوید خوابی را که دیدید، چگونه تفسیر کنید. تفسیر رویا و انجام اقدام عملی برای آن می تواند زندگی تان را به سمت ناخودآگاه شما که نیازهای روحی و روانی تان را به خوبی می داند مورد هدایت قرار گیرد.
قبل از خواب این احساس رو داشته باش که داری به اقیانوس آگاهی وارد میشی
قبل از خواب این احساس رو داشته باش که داری به اقیانوس آگاهی وارد میشی

https://vrgl.ir/LdW6U
https://vrgl.ir/EQUeW
https://vrgl.ir/rAg0a
https://vrgl.ir/gAE7P





تعبیر خوابروانشناسیرویاپردازیخودشناسییونگ
کارآفرین {بنیانگذار استارت آپ "دیجی رفاهی" و "پلتفورم موبایل لرنینگ آرش و آنا"}
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید