ویرگول
ورودثبت نام
nejat akharzamain
nejat akharzamain
خواندن ۱۳ دقیقه·۷ ماه پیش

بامرگ ،تن بخاک می رود و روح هم به آسمان. و اما تو کیستی و به کجا می روی؟

این تن توست،آن جان توست و احساسات و امیال و باورهای توست و داشته های تو.
و اما تو خودت کدامی و چیستی؟
این تن توست،آن جان توست و احساسات و امیال و باورهای توست و داشته های تو. و اما تو خودت کدامی و چیستی؟


372-بامرگ ،تن بخاک می رود و روح هم به آسمان. و اما تو کیستی و به کجا می روی؟

373-آنچه که روح نامیده می شود وجهی از آن جان است، وجهی روان است و وجهی دیگر دل و احساس است.

374-تو که نه تن خویشی، نه احساس و اندیشه و جان خویش. پس کیستی و از چه جنسی؟

375-اگر در ورای این عناصر مذکور چیزی هستی، همان هستی. آیا هستی؟ چه؟

376-احساسات و اندیشه ها و جان تو حاصل وارداتی از جهان بیرون در بدن توست.

377-وقتی بدن در میان نباشد، این واردات و صادرات هم نخواهد بود، پس تو منهای اینها چیستی؟ ...

378-این تن توست،آن جان توست و احساسات و امیال و باورهای توست و داشته های تو.

و اما تو خودت کدامی و چیستی؟....

منبع :از کتاب نامه های عرفانی صفحه 59

استاد علی اکبر خانجانی

**

معمای آرام و قرار :

...آدمها می گویند:

بگذار به اندازه کافی اشیاء و امکانات و ثروت و رفاه جمع آوری کنم تا آنگاه بتوانم در خود قرار و آرام گیرم.

ولی چنین لحظه ای هرگز فرا نمی رسد زیرا هر چه که این امکانات و اشیاء بیشتر می شوند، نیازمند به مراقبت هستند.

و لذا هدف و مقصود از این امکانات قربانی خود امکانات می شود.

انسان برای آرام و قرار گرفتن ،فقط کافیست در خود بنشیند و بازی نکند، زیرا آنگاه که خیلی خسته شد و براستی اراده کرد تا به خانه وجود بازگردد و در خود آرام و قرار گیرد، دیگر درب ورود به خانه وجود را نمی یابد و یا اصلاً خانه اشغال شده است و به او اجازه ورود نمی دهند و یا اصلا آدرس خانه را گم کرده است....

نامه های عرفانی،صفحه 70

استاد علی اکبر خانجانی

**

معرفی این کتاب:

عنوان کتاب : نامه هاي عرفانی (کلیات سه دفتر)

Theosophical letters

مؤلف: استاد علی اکبر خانجانی

تاریخ تألیف: دي ماه 1388 ه.ش

تعداد صفحه: 295

تذکر: این مقالات كوتاه در حقیقت پاسخ به دریائي از سئوالاتي است كه از مردم دریافت كرده ام و یكجا به پاسخ ھمه

آنھا پرداخته ام .

علی اکبر خانجانی

فھرست مطالب

نامه اول : سر عبودیت

نامه دوم : شقاوت

نامه سوم : توکل

نامه چھارم : راز شب

نامه پنجم : خودشناسی

نامه ششم : ناجی موعود

نامه ھفتم : دوست داشتن

نامه ھشتم : تلاوت ، تأویل و تنزیل قرآن

نامه نھم : معمای روزمره گی

نامه دھم : جادوی عرف و شرع

نامه یازدھم : جادوی آبرو

نامه دوازدھم : راز کتابخوانی و قلم

نامه سیزدھم : دیدار یار در غربت

نامه چھاردھم : فلسفه گناه

نامه پانزدھم :محبت زنانه

نامه شانزدھم : محرم و نامحرم

نامه ھفدھم : اخلاق آخرالزمان

نامه ھجدھم : وجودیابی

نامه نوزدھم : آزادی ضد آزادی

نامه بیستم : ایمان و خرافه

نامه بیست و یکم : سر زندگانی عارفان

نامه بیست و دوم : عرفانھای دوزخی

نامه بیست و سوم : دل و ھوای نفس

نامه بیست و چھارم : آخرالزمان کجاست ؟

نام بیست و پنجم : معمای آرام و قرار

نامه بیست و ششم : عدالت و مساوات

نامه بیست و ھفتم : معمای پیشرفت

نامه بیست و ھشتم : ابن عربی کیست ؟

نامه بیست و نھم : شریعت و طریقت

نامه سی ام : علّت علت

نامه سی و یکم : جادوی حجاب

نامه سی و دوم : جادوی نفس (من)

نامه سی و سوم : خود – دیوانه سازی عرفانی

نامه سی و چھارم : راز زندگانی و غیبت امام مھدی(ع)

نامه سی و پنجم : رفتن و ماندن

نامه سی و ششم : آزادی و شریعت

نامه سی و ھفتم : راز حزن دل

نامه سی و ھشتم : تعلیم و تربیت عرفانی

نامه سی و نھم : اشاراتی در باب زن و مرد

نامه چھلم : افسانه روشنفکران دینی

نامه چھل و یکم : آزادی فھم قرآن

نامه چھل و دوم : رسالت روحانی من

نامه چھل و سوم : عدالت و مساوات

نامه چھل و چھارم : عشق چیست ؟

نامه چھل و پنجم : مکتب اصالت معرفت

نامه چھل و ششم : راز تقوا

نامه چھل و ھفتم : سوداھای عرفانی

نامه چھل و ھشتم : نظافت و عصمت

نامه چھل و نھم : من کیستم ؟

نامه پنجاھم : ایمان چیست ؟

نامه پنجاه و یکم : چگونه می توان به خدا رسید ؟

نامه پنجاه و دوم : شکر چیست ؟

نامه پنجاه و سوم : دین کدامست؟

نامه پنجاه و چھارم : زبان خدا و مترجمین خدا

نامه پنجاه و پنجم : ارکان عملی کفر و دین

نامه پنجاه و ششم : انسان حقیر

نامه پنجاه و ھفتم : معنای نجات

نامه پنجاه و ھشتم : چگونه می توان خوب شد

نامه پنجاه و نھم : دوزخ در بھشت و بھشت در دوزخ

نامه شصتم : رسالتی در دوزخ

نامه شصت و یکم : راز آزادی بیان و عقیده

نامه شصت و دوم : روش فھم قرآن

نامه شصت و سوم : در باب وفا

نامه شصت و چھارم : احوال امام در غیبت و غربت

نامه شصت و پنجم : معمای راست و دروغ

نامه شصت و ششم : مؤمن در سیطره حاکمیت ظلم

نامه شصت و ھفتم : دانائی و فھمائی

نامه شصت و ھشتم : ولایت زناشوئی

نامه شصت و نھم : تنھا راه نجات ملت ایران

نامه ھفتادم : مفسدین کیانند ؟

نامه ھفتاد و یکم : ارکان تقوا

نامه ھفتاد و دوم : شریعت و معرفت

نامه ھفتاد و سوم : معمای شکر

نامه ھفتاد و چھارم : علوم دینی و علوم دنیوی

نامه ھفتاد و پنجم : آیا ھمه جاسوسیم ؟

نامه ھفتاد و ششم : از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

نامه ھفتاد و ھفتم : نشانه مؤمن چیست ؟

نامه ھفتاد و ھشتم : کیستم من ؟

نامه ھفتاد و نھم : بسوی عدالت

نامه ھشتادم : اخلاق مقربین و مخلصین

نامه ھشتاد و یکم : محبّت ناپذیری ( کفر قلبی )

نامه ھشتاد و دوم : دوست داشتن چیست ؟

نامه ھشتاد و سوم : محفل انس و اعجازش

نامه ھشتاد و چھارم : راز حرمسراھای اسلامی !؟؟

نامه ھشتاد و پنجم : آیا کسی خواھان بھشت است ؟

نامه ھشتاد و ششم : دین رابطه

نامه ھشتاد و ھفتم : درجات عبادت

نامه ھشتاد و ھشتم : تجلي چیست

نامه ھشتاد و نھم :جبر و اختیار

نامه نودم : پیامبران محبت

نامه نود و یکم : مسئله وحدت مسلمین

نامه نود و دوم : محنت و محبت

نامه نود و سوم : مالیخولیاي شدن

نامه نود و چھارم : شكر من

نامه نود و پنجم : معناي زیبائي

نامه نود و ششم : محبت و معرفت در نگاه ابن عربي

نامه نود و ھفتم : مفاسد دیني

نامه نود و ھشتم : تعیین صلوات محمدي

نامه نود و نھم : توشه آخرت

نامه صدم : صراط المستقیم اجابت

نامه صد و یکم : معضله برابري زن و مرد

نامه صد و دوم : رسالت خضروي من

نامه صد و سوم : دعویھاي عرفاني عصر ما

نامه صد و چھارم : میزان چیست

نامه صد و پنجم : نكاتي در باب نماز

نامه صد و ششم : نشانه عارف حق

نامه صد و ھفتم : افشاي اسرار

و...

معمای شکر

8- آیا هرگز از مادرمان از بابت اینکه ۹ ماه ما را در بطن خود حمل کرده و با آنهمه درد و رنج زایمان کرده و سالها ما را تر و خشک نموده و از شیره جانش تغذیه کرده است و خواب و آسایش را بر خود حرام نموده است و ... تشکر کرده ایم؟ تشکری دقیق با ذکر علل و مسائل آن و نه شکری کلی و سهوی مثل مرسی .

9- حضرت رسول اکرم می فرماید که شکر خالق همان شکر مخلوق است. زیرا خداوند بواسطه مخلوقاتش بما نعمات و رحماتش را هدیه می کند .

10- به آدم ناشکر و طلبکاری که از عالم و آدمیان طلبکار بود گفتم که چرا اینقدر ناشکری گفت من شبانه روز شکر می گویم و پس از هر نوبت نمازم صد مرتبه حمد خدا می گویم .

گفتم تو تسبیح خودت را شکر و حمد و ثنا می گوئی و آنان را که به تو محبت و خدمت می کنند بد و بیراه میگوئی. این عین کفر است. تو خدا را شکر نمی گوئی بلکه از خودت ممنونی.

از کتاب نامه های عرفانی ص 183

تألیف استاد علی اکبر خانجانی

**

۱٧٨ -در ھر دوران و به ھر زمین و زمانی ناجی موعود وجود دارد ولی مردمان آماده نجات نیستند و ھنوز به جهل و جنون و جهنم خود دلخوش ھستند .

تا از تمامیت خود و علم و عقل و دین و سعادت و طرز فکر خود مأیوس نشوند و از زمانه خود و ھر آنچه که پیشرفت و سعادت و خوشی نامیده می شود دل نکنند ھنوز آماده نجات نیستند .

ناجی و امام زمان ھمواره حاضر است این مردمند که غایب ھستند .

از کتاب نامه های عرفانی

**

شقاوت

۷۲- کسی که وجدان و عصمت و عهد و ایمان خود را می فروشد در حقیقت نور دل خود را خاموش می کند و دل خود را می کشد و خود را شقی و احمق و بدبخت می سازد و از حریم رحمت حق محروم می کند و از آزادی روح ساقط می گردد زیرا روح در قلبی که سنگ شده است زنده بگور است .

پس آنچه که آزادی انسانی را نابود می کند بی تقوائی و بی وفائی و خیانت و جفا به کانونهای محبت است . پس آزادی چیزی نیست که در دست دیگران باشد که بتوانند از کسی بگیرند. بنابراین کسانی که برای آزادی نعره می کشند و سینه چاک می کنند و آدم می کشند در قحطی محبت هستند و می پندارند که با آزادی عمل بیشتر می توانند در خیابانها محبت شکار کنند.

و نیز آنانکه در لباس شرع به سرکوبی آزادیهای عرفی مردم می پردازند از تماشای عواطف بین مردم زجر می کشند زیرا در قحطی محبت هستند و لذا دشمن دیدن محبت در دیگران می باشند. اینان تحت عنوان دفاع از شرع به سرکوبی محبت می پردازند.

منبع :از کتاب نامه های عرفانی ص 18 تألیف استاد علی اکبر خانجانی

**

ایمان چیست؟

۱- ایمان یعنی باور قلبی و حسی و وجودی به ارزشهائی که اخلاقی نامیده می شود.

۲ - کسی که از کثافت و بی نزاکتی و تشنج و دروغ و ریا و چاپلوسی و حرص و شهوت باره گی و هیزی و حرامی قلباً بدش می آید و حالش بد می شود مؤمن است . همین و بس.

۳ - کسی که از دروغ و دزدی و دغل و خیانت بخودی خود بدش می آید نه بخاطر اینکه به جهنم میرود و یا در همین دنیا بی آبرو می گردد و در عذاب میافتد. چنین کسی مؤمن است.

۴- کسی که ارزشها را بخودی خود دوست دارد نه بخاطر فواید دنیوی یا اخروی اش . اینست مؤمن.

۵ - زنی که از بی عفتی بخودی خود بدش می آید نه بخاطر رسوائی دنیوی یا عذاب اخروی . اینست زن مؤمنه.

۶ - کسی که خوبی ها را بخاطر خود خوبی دوست می دارد نه بخاطر فواید آن یا عواقب اخروی آن اینست انسان مؤمن.

۷- پس کسی به بهشت می رود که خوبیها را بخودی خود دوست بدارد نه بخاطر بهشت.

۸ - بهشت قلمرو خوبیهاست و لذا آدمهای بد در آن بیقرارند و عذاب می کشند . بهشت نتیجه طبیعی خوب بودن است یعنی ایمان داشتن به خوبیها و ارزشها. انسان خوب مشتاق مظهر خوبیها یعنی خدا می شود.

از کتاب نامه های عرفانی ص 142

تألیف :«استاد علی اکبر خانجانی»

**

تعلیم وتربیت عرفانی

کبر و غرور و حرص و حسد و سلطه و شهوات و زیاده خواهی عناصر پدیدآورنده و گرداننده چرخه ذهنیت و اراده و عواطف آدمی هستند و لذا همه آموزه ها و تجربه ها و امکانات مادی و معنوی زندگی فرد در خدمت این عناصر می باشند و ستم و جنون را تغذیه می کنند چه آموزه ها و تجربه های علمی و فنی باشند و چه فلسفی و دینی و عرفانی .

همه اینها در خدمت فربه شدن کبر و حرص و حسد و سلطه اند و وجود را به غولی وحشی و قحطی زده تبدیل می کنند چه با سیمائی علمی و چه دینی و چه هنری و چه اقتصادی و سیاسی و غیره.

اینها جملگی ماسک ها هستند ماسکهای تربيتی.

پس تعلیم و تربیت و رشد و توسعه و تعالی و حرکت و تحولی جز در مسیر تعلیم و تربیت و ارادت عرفانی تحت اراده یک عارف ممکن نیست و مابقی راه و روش ها فقط در خدمت پروار شدن کفر نفس انسان است که مستمراً او را ریاکارتر و پیچیده تر می سازد.

از کتاب نامه های عرفانی ص 117

تألیف «استاد علی اکبر خانجانی»

**

خودشناسی

۱۱۵- "هر که خود را شناخت خدا را شناخت " این حیرت آورترین سخن بشر در تاریخ است چرا که

خودشناسی حیرت آورترین و جادوئی ترین تجربه بشر است که همه انواع دیگر تجربه‌های بشری را تحت الشعاع خود می گیرد و ماهیتش را دگرگون میسازد .

و عجبا عارفان که تمام عمرشان را صرف این شعار کرده اند کمتر از هر انسان دیگری حرفی برای گفتن از خودشان دارند چرا که

چیزی بنام خود در خود نمی یابند که بخواهند درباره اش چیزی بگویند.

۱۱۶- هر که روی بخود کند و به تحقیق درباره خودش بپردازد خیلی سریع از مقابل چشم خودش محو می گردد و از خود فنا میشود و جز خدا و خلقش باقی نمی ماند.

**

عقل و غرور

۱- عقل به تو می گوید که تو چنین کردی و چنان هستی و این دیوانگی است. ولی غرورت می گوید که اصلا چنین نیست و این عقل توست که دیوانه است. بالاخره عقل جا می زند و تعطیل می شود و غرور به فرماندهی جنون بر تو حکمفرما می گردد. و بدینگونه است که آدمها در حالیکه همه دیوانه اند احساس نبوغ و عرفان می کنند و عقل در فراموشخانه وجدان دفن می گردد. اینست وضع انسان مدرن.. ..

۲- "تو پول داری، خانه داری، ماشین داری، همسر و فرزند داری، مدرک داری، علم داری، منصب داری و ... پس هر کاری که بکنی درست است و عین عقل است." این است نجوای شیطان در ذهن انسان که غرور نامیده می شود که عقل را تعطیل می کند. آنکه بودن خود را بواسطه داشتن ها تعریف می کند از عقل ساقط می شود زیرا عقل نور وجود است و داشتن، نبودن است.

از کتاب نامه های عرفانی استاد علی اکبر خانجانی - نامه سی و سوم

**

عدالت

۵۸- عدالت همان وقوع فردانیت است در معنای عرفانی و وجودی اش .

۵۹ - انسان تا فرد نشود عادل نمی شود یعنی بر جای خویشتن قرار نمی گیرد و خودش نمی شود . انسان بی خود انسان تجاوزکار و ظالم است و ظلم پذیر .

۶۰- آزادی و استقلال همان احدیت و صمدیت ذات انسان است . و این دو روی واقعه عدالت است که وقوع موجودیت الهی انسان است .

۶۱- وجود الهی در منظر ادراک محسوس بشری عین عدم می نماید پس عدالت که وقوع خلافت انسان بر جای خداست بمعنای استقرار آدمی بر عرش عدم است و عدم پذیری . و این عدالت است بمعنای تعادل وجود و عدم یا یگانگی بود و نبود.

۶۲- آزادی بمعنای آزادی انسان از اسارت جهان محسوسات است و رسیدن به وجودی مستقل از هستی مادی جهان که مقام استقلال است و وقوع عدالت و الحاق به ذات هستی و استقرار بر عرش وجود الهی .

۶۳- فقط در چنین راستا و بر اساس چنین حقیقتی است که رزق حلال حاصل می آید. پس نان حلال هم معلول تلاش انسان در آزادی از اسارتهاست .

۶۴- عدالت اقتصادی و اجتماعی نیز معلول این عدالت وجودی است زیرا فقط موحدین وجودی هستند که با هم برابر و برادرند زیرا یگانه اند . انسان تا یگانه نشود وجود نمی یابد و تا وجود نیابد عادل نمی شود .

از کتاب نامه های عرفانی ص 262

تألیف استاد علی اکبر خانجانی

**

دانلود رایگان این کتاب از لینک زیر:

www.khanjany.org

بنا به توصیه مولف،کتاب را از روی کاغذ و بصورت مکتوب مطالعه نمایید

بعداز مرگروحخودشناسیخداشناسیمرگ
استاد علی اکبر خانجانی،عرفان،زندگی درمانی،شناخت درمانی،نزول و عروج روح در خلق جدید آخرالزمان،کتابهای عرفانی،تناسخ،جهان های هم ارض،جهان های موازی،اسرار جهان هستی،مالیخولیای پزشکی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید