ویرگول
ورودثبت نام
پرنیان سیفی
پرنیان سیفی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

فیدبک برای از بین بردن محصول نیست


فیدبک یکی از موضوعاتی است که همه ی افرادی که در حوزه محصول کار می کنند، بدون شک باهاش درگیر هستند.

چند روز پیش جلسه ای شرکت کردم که قرار بود محصولمون را دمو کنیم و افرادی که تو اون جلسه حضور داشتند، در اصل واسط بین ما و مشتری بودند و به تبع نقش مهمی در ارایه محصول و موفقیت اش داشتند.

جلسه از همون اول طوفانی شروع شد و فیدبک های منفی زیادی دریافت کردیم که فضای جلسه رو حداقل برای من تغییر داد.

بارها شنیدیم که شنونده و پذیرای نظرات کاربران بودن، یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که به افراد محصولی برای موفق شدن کمک میکند. به همین دلیل بعد از جلسه با خودم فکر کردم که شاید باید طور دیگه ای مقابل فیدبک ها رفتار می کردم و اصلا مدیریت فیدبک تعریفش چیه. برای همین کنجکاو شدم که در مورد این موضوع مطالعه کنم. این نوشته؛ خلاصه ای از مطالبی هست که تا الان خوندم و فکر میکنم که خیلی بیشتر هم لازمه برای این موضوع وقت گذاشت:

یک) از خودمون بپرسیم که این فیدبک بر اساس واقعیت بوده یا صرفا عقیده شخصی بوده؟ برای اینکه متوجه بشیم باید از خودتون بپرسیم که آیا نمونه یا مثالی فرد فیدبک دهنده بعد صحبتش ارایه کرد یا اصلا عملکردی رو براتون شرح داد یا فقط در نقش داور ظاهر شد. در این حالت میتونیم برخورد درستی در رابطه با این فیدبک داشته باشیم.

دو) این فیدبک چه تاثیری داره؟ بعد از اینکه متوجه شدیم فیدبک بر اساس واقعیت بوده ، حالا لازمه ببینیم تغییر چه تاثیری داره . بعضی موقع ها می بینیم زمان زیادی لازم نداره که بخوایم تغییر مورد نظر را اجرایی کنیم و از طرفی تاثیر زیادی هم میتونه ایجاد کنه . البته برعکسش هم ممکنه اتفاق بیفته.

سه) افراد تیم رو هم دعوت کنیم که نظرشون رو بیان کنند. اگر برای اینکه اقدامی بر اساس فیدبک داشته باشیم ، مردد هستیم با شنیدن نظر افراد تیم این تردید و کم کنیم و از اون ها کمک بخوایم که نظرشون رو بگویند. البته به نظر من اینجا خیلی هوشیاری لازم داره که چه فیدبک هایی رو تا چه حد به افراد درون تیم منتقل کنیم. چون خیلی وقتها ممکنه باعث سردرگمی و انحراف از مسیر محصول بشه.

چهار) اثرات مثبت فیدبک رو برای خودمون یادآوری کنیم. اینکه باعث میشه مشکلاتمون رو زودتر بفهمیم و محصولی رو ارایه کنیم که با نیاز مشتری مطابقت بیشتری دارد.

پنج) سوال بپرسیم. این دقیقا برای من مفهوم" مستمع صاحب سخن رو بر سر ذوق آورد" را داشت. یعنی در طول زمانی که فیدبک دریافت می کنیم با پرسیدن سوال دنبال شفاف شدن و ارایه راه حل توسط خود فرد فیدبک دهنده باشیم و از طرفی درجه اهمیت این فیدبک ارایه شده رو برای او مشخص می کنیم.

محصولمدیریت محصولفیدبکمدیریت فیدبک
از وقتی با دنیای بی انتهای خلق محصول آشنا شدم، زندگیم عوض شد.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید