ویرگول
ورودثبت نام
دکتر طاعون
دکتر طاعون
خواندن ۳ دقیقه·۱ ماه پیش

اوشین اگه ایران بود چی؟

باز هم شب شد و خواستم یکم بنویسم. فقط تراوشات ذهنی من هست. اگر علاقه مند به خوندنش هستید که ممنون از شما.


سن من به فیلم اوشین قد نمیده. تازگی ها انگار از شبکه نمایش پخش میشه. خیلی دیدم که مثلا جوان تر ها سلیقه فیلم و آهنگ نسل های قبل مثل پدر و مادرشون رو دوست ندارند و مزخرف میدونند، ولی به نظرم اینطور نیست.

چون من تاحالا این فیلم رو ندیده بودم، نظری نداشتم، گفتم بشینم ببینم، بعدش نظر میدم.

Oshin - 1983 movie
Oshin - 1983 movie


فیلم رو دیدم و واقعا لذت بردم. به قول گفتنی

سگش شرف داشت به فیلم های امروزی


میخواید بگید امل یا عقب افتاده و ... ولی فیلم های امروزی سینمای ایران بدرد نمیخورن. عین فیلم های ترکی یک عده ثروت مند هستند که با هم مشکلاتی دارند و کار های پشت پرده و مافیا بازی و ... اتفاق میوفته همه شون هم عین فیلم های ترکی یک عده افراد صاحب هلدینگ ها و شرکت های ملیاردی هستند.

همه کاخ نشین و بنز سوار. نه صفایی ، نه داستان درست درمونی... بگذریم...



اوشین چیزی هست که شاید فقط در فیلم ها بشه درستش کرد. زنی که مهارت یادگیری بسیار بالایی داره، آرایشگری رو سه صوته یاد میگیره و از استادش هم بهتره عمل میکنه.

هر کاری برای گذران زندگی میکنه. از دست فروشی تا ماهی فروشی تا غذا خوری. و جالب تر اینکه قلبش هیچ وقت به کینه و نفرت آلوده نمیشه حتی اگر مورد ظلم قرار بگیره.

اوشین احتمالا پیامبری چیزی بوده!‌ (ببین میتونی به این بهانه از انتشار خارجش کنی، ویرگول)

یک زن. اون هم با این صفات؟! مگر اینکه در خواب پیدا کنید! البته میشه گفت یک انسان با این صفات. چون هیچ مردی هم با این صفات تا حالا ندیدم.



اما سوال من این هست، در واقع لپ مطلب


در اون فیلم مردم به سخت کار کردن اوشین احترام میگذاشتن، خلوص نیت و خوبی اون رو درک میکردند و بخاطر خوش قلبیش اون رو ستایش میکردند.

دوستانی در جا هایی مثل توکیو داشت که همیشه کمکش میکردند.


در واقع خوبی و نیکی ارج داده میشد


حالا اگه اوشین در ایران بود هم آیا اوضاع به همین منوال پیش می رفت؟



پدرم میگه من دید بشدت سیاه و منفی نسبت به زندگی و مخصوصاً ایران و ملت ایران دارم، اما خب این دید حاصل تجربه است و یک روزه بدست نیومده.


مگر جز این نیست که در ایران اگر خالصانه کار کنید به وظیفه تون تبدیل میشه و ازتون سو استفاده میکنند؟

مگر جز این نیست که در ایران اگر خوش قلب و خوب باشید، شما رو ساده و احمق فرض میکنند و آزارتون میدند؟ اسم سوسول میزارند رو تون؟

مگر جز این نیست که در جامعه ما زورگویی و اربده کشی به منطق و استدلال غلبه کرده؟


آیا اوشین اگر در ایران بود ،‌ دوام می آورد؟‌


یا اینکه دوستان و اطرافیان و کارفرما ها ازش سو استفاده میکردند و از کجا معلوم که شاید مورد تعرض هم قرار میگرفت....


نظر شما چیه؟‌


ایران همینه، یا من ذهنم تاریک تر از گودال ماریانا هست؟


-- دکتر طاعون

ایراناوشینجامعهدلنوشتهدل نوشته
از مشکلات و دغدغه مرد ها و جامعه می نویسم. گاها هم کامپیوتر. فقط اینجام تا شاید کسی گوش شنوا داشته باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید