ویرگول
ورودثبت نام
sepehr.omidvaar
sepehr.omidvaar
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

کنارِ کِنارش بودن قسمت پنجم یا این یک ریویوی کتاب نیست!

اپیزود پنجم و ششم پادکست کِنارش، زیرمجموعه‌ای از کنارش است که در آن رام به نگاه و بررسی کتاب‌های متفاوت و قابل توجه از دید خودش می‌پردازد(همان چیزی که غربی‌ها به آن ریویو می‌گویند) و ما تصمیم گرفتیم که نام آن‌ها را کَنکاشِ کتاب بگذاریم. رام عقیده داشت کاری که دارد می‌کند به معنای دقیق کلمه و آکادمیکش یک ریویوی کتاب نیست و بیشتر جنبه اینکه او از خواندن این کتاب‌ها چه تجربه‌ای داشته اهمیت دارد به همین دلیل واژه کنکاش را نه به عنوان معادل ریویو بلکه به جای استفاده از آن کلمه، انتخاب بهتری دانست.
برای طراحی کاورهای بخش کنکاش کتاب، فکر کردیم که در کنار حفظ فضا و هویت کاورهای اصلی پادکست، کمی تغییر نیاز است تا هم اپیزودها از یکنواختی در بیاید و هم اینکه تشخیصشان در اپ‌های پادگیر ساده‌تر باشد.

تصویری که یکی از مراحل آماده‌سازی کاور جدید را نشان می‌دهد.
تصویری که یکی از مراحل آماده‌سازی کاور جدید را نشان می‌دهد.


از آنجایی که رام اصرار داشت تا تصویر روی جلد اصلی هر کتابی که مورد کنکاش قرار می‌گیرد حتما روی کاور آن اپیزود باشد من تصمیم گرفتم تا با چند جابجایی کوچک و تغییر در کمپوزیسیون و ترکیب‌بندی بصری، تصویری تولید کنم که شبیه یک کتاب باز شده باشد و گویی هویت بصری نارنجی رنگ کِنارش هم پشت جلد کتاب است.
جمله "این یک ریویوی کتاب نیست!" را هم به دلایلی که در جملات ابتدایی متن نوشتم از رنه مگریت هنرمند و نقاش محبوبمان وام گرفتیم و این جمله را در عطف کتاب قرار دادیم. یک یادآوری کوچک اینکه از مگریت در کاور اپیزود سوم یعنی نقشه راه: مورمور ستون فقرات بعد از دوراهی! هم دو نقاشی وام گرفته بودیم و بنده به صورت مفصل در مطلبی تحت عنوان راز چیزها از آن صحبت کردم. اگر هنوز این اپیزود را نشنیدید یا آن مطلب را
نخواندید کافی است روی عنوان‌های آبی شده کلیک کنید!


اما جدا از بحث تکنیکال و ایده بصری، رام در اپیزود پنجم به کنکاش کتاب جهان مکتوب یا چگونه ادبیات به تاریخ شکل داد؟ نوشته مارتین پوکنر و به ترجمه علی منصوری از انتشارات وزین بیدگل، و در اپیزود ششم به کنکاش کتاب کارنامه خورش:دستور غذاهای نادر میرزا قاجار، به گردآوری و کوشش نازیلا نظامی و از انتشارات محترم اطراف می‌پردازد.

کاور نهایی اپیزود پنجم کِنارش: کَنکاش کتاب جهان مکتوب به طراحی اینجانب
کاور نهایی اپیزود پنجم کِنارش: کَنکاش کتاب جهان مکتوب به طراحی اینجانب
کاور نهایی اپیزود ششم کِنارش: کَنکاش کتاب کارنامه خورش به طراحی اینجانب
کاور نهایی اپیزود ششم کِنارش: کَنکاش کتاب کارنامه خورش به طراحی اینجانب



البته ماجرا فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود و هم نشر اطراف و هم دوستان خوب اپلیکیشن طاقچه از این کنکاش‌ها بسیار استقبال کردند و کد تخفیف ویژه‌‌ای برای تهیه این کتاب و برای شنوندگان این پادکست در اختیار ما قرار دادند. علاوه بر این دو کتاب، همه کتاب‌هایی که رام درپادکست کنارش یا در برنامه‌های پیش از پادکستش آن‌ها را معرفی کرده بود هم در صفحه اختصاصی رامین عضدی در طاقچه با تخفیف و قیمت کمتر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

من هیچ کدام از این دو کتاب را تا قبل از این کنکاش‌ها نخوانده بودم اما به محض اتمام هر دو اپیزود اقدام به تهیه کتاب‌ها کردم و تا امروز این لحظه که در حال نوشتن این مطلب هستم مقدمه و فصل اول از جهان مکتوب را خوانده‌ام. کنکاش بیشتر خود کتاب‌ها و روایت تجربه خوانش این کتاب‌ها از زبان من را به وقت دیگری که آن‌ها را کامل خوانده بودم موکول می‌کنم اما مطمئن هستم که خواندن جهان مکتوب به دلیل سیری که در تاریخ ادبیات دارد و تاثیرش بر دوره‌های تاریخی مختلف را بررسی می‌کند و خواندن کارنامه خورش به دلیل شناخت و درک بیشتر سابقه تاریخی، ذائقه،هویت و پیشینه فرهنگی ایرانیمان برای هر کتابخوانی واجب است.



پادکست کنارش را می توانید از طریق لینک زیر و یا اپلیکیشن‌هایی مانند اپل پادکست،کست باکس، اسپاتیفای گوش دهید.

https://kenaresh.podbean.com/


کنارشپادکستجهان مکتوبکارنامه خورشکتاب
ُSpeculative Architect & Interdisciplinary Artist
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید