sepehr.omidvaar
sepehr.omidvaar
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

یگانه‌کشور، انقلاب و ما

خواندن رمان ما نوشته یوگنی زامیاتین خیلی کم طول کشید یا بهتر بگویم در واقع از جایی به بعد نتوانستم
کتاب را زمین بگذارم. ما یکی از 4 ستون اصلی ادبیات پادآرمان‌شهری است در کنار دنیای قشنگ نو نوشته آلدوس هاکسلی، فارنهایت 451 نوشته ری بردبری و 1984 نوشته جرج اورول.

تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما


یادم می‌آید در ترم‌های اول دانشگاه برای درس معماری معاصر قرار بود فیلمی درباره سبک‌های معماری بسازیم و من که کلمه دی کانستراکشن را شنیده بودم و از واژه‌اش خوشم می‌آمد شروع به ریشه یابی این سبک کردم و به آوانگاردها و ساختارگراهای روسی،فتوریست‌ها،جنبش سوپرماتیسم،نقاشی های کازمیر مالویچ و آثار هنری الکساندر رودچنکو و خیلی چیزهای دیگر از جمله انقلاب ۱۹۱۷ روسیه رسیدم و فیلمی که برای این درس ساختم از این انقلاب و آرمان‌هایش شروع شد و از همان زمان بود که توجه من به بینش‌های آینده‌نگرانه در هنر و معماری جلب شد.

اولین قاب از فیلمی که 6 سال پیش برای درس معماری معاصر ساخته بودم.
اولین قاب از فیلمی که 6 سال پیش برای درس معماری معاصر ساخته بودم.


کتاب ما،درباره ترس‌های یک نویسنده آینده‌نگر و روشنفکر از همین وعده‌ها و جهانی که قرار بود بر اساس این تفکرات ساخته شود است و نقدی هجوآمیز است به یک وضعیت و موقعیت پادآرمان‌شهری در آینده‌ای ماشینی که منطق و قوانین کل جهان(یگانه کشوری که از بقیه جهان جدا شده است) بر اساس اعداد و ارقام و ریاضیات تبیین می‌شود.

رمان با تصویرسازی کیت راسل
رمان با تصویرسازی کیت راسل
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما
تصویرسازی کیت راسل برای کتاب ما


انتشارات بیدگل این کتاب را با ترجمه خوب بابک شهاب، منتشر کرده است و در ابتدا و انتهای کتاب دو مقاله تحلیلی به ترجمه نصرالله مرادیانی هم وجود دارد.
مقاله انتهایی کتاب با عنوان "دو آدم و حوا در کریستال‌پالاس:داستایفسکی، کتاب مقدس و ما" به بررسی ارجاعات بینامتنی ما با کتاب‌های داستایفسکی(به خصوص یادداشت‌های زیرزمینی) و داستان‌های کتاب مقدس می‌پردازد و خواندنش بعد از اتمام رمان بسیار توصیه می‌شود.

روی جلد کتاب ما-نشر بیدگل تصویری از طراحی لباس برای نمایش ما به طراحی الکساندر رودچنکو است
روی جلد کتاب ما-نشر بیدگل تصویری از طراحی لباس برای نمایش ما به طراحی الکساندر رودچنکو است



"ادبیات واقعی فقط آنجایی به وجود می‌آید ه خالقانش نه حقوق‌بگیران سخت‌کوش و قابل اعتماد بلکه دیوانگان، عزلت‌گزیدگان،ملحدان،خیال‌بافان،نافرمانان و شک‌اندیشان باشند."
یوگنی زامیاتین
ماکتابنشربیدگلدیستوپیاادبیات
ُSpeculative Architect & Interdisciplinary Artist
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید