قبل از هر چیز باید به واکاوی معنای صحابه بپردازیم و بگوییم که دقیقا به چه کسی می گویند صحابه.
واژه صحابه با واژه صحبت هم خانواده است. در واقع صحابه به معنای عام آن به کسی گفته می شود که هم صحبت شما شود یا با شما در مسیری همراه شود.
به طور خاص در میان مسلمانان، صحابه به کسی گفته می شود که پیامبر را دیده باشد. یعنی هر کسی که صرفا پیامبر را دیده باشد به او صحابه گفته می شود.
در کتاب صحیح بخاری از معتبر ترین منابع اهل سنت، نوشته شده که حدود 100 هزار نفر صحابه داریم (و بلکه بیشتر) یعنی حدود 100 هزار نفر (و بلکه بیشتر) در آن زمان بوده اند که پیغمبر را دیده اند.
به عنوان مثال مختار ثقفی در کودکی پیغمبر را دیده بود به همین خاطر نیز وی به عنوان صحابه شناخته می شود.
به عنوان مثالی دیگر، همان طوری که در آیه 48 سوره قلم می بینید، خداوند حضرت یونس را صَاحِبِ الْحُوتِ معرفی می کند یعنی همراه ماهی.
حال آیا می توانیم بگویم حضرت یونس یارِ ماهی بوده؟ یا حضرت یونس پیرو ماهی بوده؟
صحابه صرفا به معنای هم صحبت یا همراه است و فضل نیست.
پس دیدیم که صحابه دقیقا به چه معناست. از نظر ما شیعیان، هر مسلمانی بدون هیچ قید و شرطی با توجه به اعمال خودش، بهشتی یا جهنمی بودنش مشخص می شود اما سُنی ها اعتقاد دارند که مسلمانان صدر اسلام صرفا چون پیامبر را دیده اند پس هر غلطی بکنند باز با این حال به بهشت می روند حتی اگر مرتکب بدترین گناهان شده باشند. کبیره و صغیره.
مانند خالد بن ولید که بسیاری آدم کشت، به ناموس دیگری تجاوز کرد و...
قبل از ادامه بحث از اهل سنت سوال می پرسیم بالا غیرتا اگر یکی از صحابه مانند همین خالد بن ولید به مادر خودت تجاوز می کرد باز می گفتی که خالد بن ولید بهشتی است؟
اندکی بیشتر درباره جنایت های ابوبکر و عمر در این متن ویرگول بیشتر بخوانید.
اما ادامه ماجرا
در حال حاضر (نه حتی در دوران ابوبکر و عمر) اهل سنت اعتقاد دارند که تمامی صحابه عادل و بهشتی هستند.
می خواهیم ثابت کنیم که این اعتقاد باطل حتی در دوران ابوبکر و عمر هم در میان مردم نبوده بلکه بعد ها در دوران بنی امیه خبیث ساخته شده.
تمام نقل های زیاد مورد تایید تاریخ اهل سنت است بنابراین نیازی به آوردن سند نیست.
سوال: اگر واقعا همه صحابه عادل هستند و همه به بهشت می روند چرا عمر بن خطاب می خواست ابوموسی اشعری را مجازات کند؟
چرا به او گفت مگر آن که شاهدی بیاوری تا تو را مجازات نکنم؟
سوال: اگر واقعا همه صحابه عادل هستند و همه به بهشت می روند چرا عمر بن خطاب، ابوهریره را تهدید کرد؟
سوال: اگر واقعا همه صحابه عادل هستند و همه به بهشت می روند چرا عمر بن خطاب با آن ها برخورد می کرد (و به آن ها تهمت دروغ و... می زد؟!)
در اواخر حکومت عمر بن خطاب، او به مکه می رود برای حج. می شنود که افرادی نظیر عمار و زیبر می گویند ما بعد از عمر بن خطاب می خواهیم با علی علیه السلام بیعت کنیم.
وقتی که این قضیه به گوش عمر رسید، از آن جا که احساس خطر کرد، اعلام کرد که می خواهد سخنرانی کند و ادعا کرد که عده ای فتنه ای برای مردم چیده اند.
سوال: اگر واقعا همه صحابه عادل هستند و همه به بهشت می روند چرا عمر بن خطاب به کسانی را که می گفتند "ما بعد از عمر با علی بیعت می کنیم" تهمت فتنه می زند؟
می دانیم که عمر به خاطر تمایلات خودش نخواست که امیرالمومنین به قدرت برسد اما نکته این است که وقتی عمر چنین حرفی را می زند نشان دهنده آن است که خودش چنین اعتقادی ندارد که همه صحابه عادل و بهشتی هستند از طرفی نشان دهنده این نیز هست که مردم هم چنین اعتقادی نداشتند چرا که اگر داشتند اولا عمر چنین حرفی نمی زند ثانیا خود مردم به او اعتراض می کردند که البته نکردند.
منبعی که متن را از آن استخراج کردم را می توانید در این ویدیو ببینید.