ویرگول
ورودثبت نام
شیرین.خ
شیرین.خ
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

چطور همانطور که مرتب مسواک میزنیم، کتاب بخوانیم؟:)

تقریباً وارد سومین سالی شدم که به صورت ماهیانه 4 کتاب میخوانم. یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در این مدت از من میشود، این است که چطور هم کار میکنی، هم دانشجویی، هم کتاب میخوانی؟ راستش را بخواهید خیلی سخت تر از آنچیزی است که فکرش را بتوانید بکنید:) مخصوصاً در ماه هایی که به هدفتان نمیرسید احساس عذاب وجدان بدی به همراه دارد.

اما من اینجا چیزهایی را که کمک کرده کماکان روی مسیر بمانم بهتان میگویم. باشد که مفید واقع شود:)

1- فرمان یکم: کوچک و کم قطر و خوشخوان انتخاب کنید!

به خصوص وقتی در ابتدای مسیرید و چشمتان تندخوان نشده، به این موضوع توجه کنید. یعنی چی؟ یعنی برای ماه اول، هفته اول، نروید سراغ "جنایت و مکافات" داستایفسکی یا "تفکر سریع و کند" دنیل کانمن!! (توی پرانتز بگویم که هردوی اینها فوق العاده اند و برای ماه هفتم یا هشتم احتمالا بد فکری نیست بروید سراغشان:) من خوانده ام و بهتان توصیه میکنم. ) . اما چطور بفهمیم چی بخوانیم که بتوانیم تمامش کنیم؟ ساده ست. بروید کتاب فروشی، قفسه رمان ها، چندتایی کم قطر و نازک که عناوین جذابی دارند انتخاب کنید و صفحه اولشان را ببینید.هرکدام جذبتان کرد بردارید.

با کتاب های کم قطر و کوچک شروع کنید که از اول خسته و دل زده نشوید.
با کتاب های کم قطر و کوچک شروع کنید که از اول خسته و دل زده نشوید.


2- فرمان دوم: فعلاً بیخیال موضوعات سنگین بشوید.

بعله منم میدانم که کتاب های رمان شاید به اندازه کتاب های توسعه فردی یا اقتصاد رفتاری یا کسب و کار باکلاس بنظر نرسد:) اما شما روزی میتوانید این کتاب ها را بخوانید که به کتاب خواندن عادت کرده باشید. توجه کنید اگر کتاب خواندن برای شما عادت شده باشد میتوانید متن های سنگین تر را مطالعه کنید.

دلیل اصلی این که میگویم رمان را انتخاب کنید، این است که روند داستانی اگر جذاب باشد باعث میشود بتوانید به خواندن ادامه بدهید و شما را جذب کند.

3- فرمان سوم: اجبار اجتماعی ایجاد کنید.

از زمانی که تصمیم گرفتم کتاب خواندن را به روتین خودم تبدیل کنم، شروع کردم به استوری کردن آخر ماه. یعنی هر پانزدهم ماه کتاب هایی را که خوانده بودم استوری میکردم و هنوز هم اینکار را ادامه میدهم. اینکار باعث ایجاد یک جور اجبار روانی-اجتماعی می شود. بعد از حدود 7-8 ماه میبینید که اگر کمی دیر شود، عده ای در فالورهاتان که کمی اهل کتاب باشند، سراغش را از شما خواهند گرفت.

اجبار اجتماعی ایجاد کردن، ابزار خوبی برای ادامه عادت کتابخوانی است.
اجبار اجتماعی ایجاد کردن، ابزار خوبی برای ادامه عادت کتابخوانی است.


4- فرمان چهارم: حفظ سلامت و آرامش روحی - روانی شما از هرچیزی مهم تر است.

بعضی ماه ها هست که به هر دلیلی- از قبیل امتحانات یا پروژه های کاری یا بیماری - ممکن است به روتین تان نرسید. اشکالی ندارد. خودتان را سرزنش نکنید یا فکر نکنید این ماه هیچ رشدی نداشتم یا هر فکری از این دست. آرام باشید و به خودتان یادآور شوید که درست است اگر ماهی چهار کتاب بخوانید می شود نزدیک 50 کتاب در سال. اما 44 کتاب در سال هم به اندازه کافی خوب و عالی هست.

اولین اثر مستقیم روتین کتاب داشتن،  این است که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا می کنید:)
اولین اثر مستقیم روتین کتاب داشتن، این است که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا می کنید:)

این بود انشای من!

آنچه من در این سه سال از روتینم یاد گرفتم، این است که عادت کردن سخت است ولی از یک جایی به بعد تازه آسان می شود. پس اصلاً نگران نباشید. امیدوارم این نوشته به شما کمک کند. راستی یادم رفت بگویم که کتاب های صوتی هم گزینه خوبی برای رسیدن به هدف هستند چون شما میتوانید در مترو، بی آر تی یا پشت ترافیک بهشان گوش بدهید. اگر حوصلتان کشید برایم چیزی بنویسید ببینم کسی هم اینها را میخواند یا فقط صدای خودم برایم اکو میشود. حوصلتان نکشید هم اشکال ندارد. روزگار سختی شده و درکتان میکنم که حالش را ندارید:)) خب بروم به بقیه مطالعه ام برسم!:))


کتاب خواندنروتینعادترشد فردینظم
از هر دری سخنی!:))
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید