توي اين پست ميخوايم در مورد نوشتن چرخه هاي آکوردي و ايده هايي براي استفاده از آکوردهاي قبل از آکوردهاي با نقش Dominantي صحبت کنيم. واقعيت اينه که معمولا ما از يک آکورد با نقش Dominantي براي افزايش تنش و حل کردن اون تنش در آکوردي با نقش Tonic استفاده ميکنيم. پس در درجه اول ميتونيم بگيم که هر آکوردي قبل از يک آکورد Dominant ميتونه با مسما و با معنا باشه. ولي خب، هميشه ايده هايي هستن که بهتر از "هر انتخابي" ميتونن بشن. و اين پست به بررسي بعضي از اين انتخابها اختصاص داره. طبيعتا اين انتخابها الزامي و قانوني نيستن و تنها گزينه هاي انتخابي به حساب ميان نه قانون و الزام.
براي سهولت در نوشتار و همچنين مطالعه براي اين پست، از يک چرخه آکوردي با 4 آکورد و در گام C major استفاده ميکنم. طبيعيه که اين صحبت رو براي هر توناليته ديگه اي هم ميشه بسط داد و استفاده کرد. چرخه آکوردي ما از C major شروع ميشه، آکورد دوم و سوم آکوردهاي متغير ما خواهد بود، چهارمين آکورد رو به G7 که آکورد Dominant ما هست اختصاص ميديم و ابتداي ميزان بعد آکورد برگشت به Tonic يا همون C major خواهد بود. ببينيم چه گزينه هايي ميتونيم داشته باشيم و چرا .
حتي ميتونيم آکورد F رو به صورت معکوس اول و با نت A روي بيس استفاده کنيم. F/A در کنار C/G چرخه اي با صداي کلاسيک به ما ميده و اگر انتخاب خوبي از voicingهاي آکوردها داشته باشيم ميتونيم voice leading پايين رونده اي بين نتهاي آکوردهاي دوم به بعد هم بشنويم. براي مثال از درجه پنجم آکورد دو ماژور نت G به درجه هفتم flat آکورد G7 نت F ميرسيم و بعد به درجه سوم بزرگ اکورد تونيک C نت E. استفاده هوشمندانه از اين voice leadingها ميتونه چرخه آکوردهاي زيبايي رو بسازه.
2. گزينه دوم ميتونه استفاده از آکورد مينور درجه چهارم قبل از آکورد Dominant باشه. در گام مورد بحث امروز ما نتيجه اين آکورد F minor خواهد بود که درجه سومش نت Ab حرکت نيم پرده پايين رونده به نت G در آکورد G7 رو خواهد داشت که باز بسيار به گوش خوش نوازه. استفاده از درجه چهارم مينور با اينکه نتي داره که در گام نيست اما مرسومه و حل کردنش به آکورد تونيک هم جزو Cadence هاي مشهور موسيقيه که به minor plagal cadence مشهوره. که البته در اينجا به صحبت ما ارتباطي نداره و ما از آکورد V7 استفاده کرده ايم.
گزينه ديگه ميتونه جانشين کردن آکورد F در چرخه بالا با آکورد ديگه اي در گام باشه. براي مثال آکوردي مثل Am يا Am7 که در نتهاي A C با آکورد F مشترکه هم ميتونه انتخاب خوبي باشه.
3. گزينه سوم براي اين پست، استفاده از يک آکورد Secondary Dominant براي آکورد G7 که نقش دومينانتي داره ميتونه باشه. براي مثال در چرخه بالا، آکورد D7 که خودش براي G7 نقش Dominantي داره رو قبل از G7 استفاده ميکنيم. لازمه مد نظرمون باشه که در اين استفاده از D7 نت F# که درجه سوم اين آکورده در گام نيست. ولي حرکت پايين رونده اين نت به نت F در آکورد G7 و بعد از اون حرکت F به نت E در آکورد پايه C چرخه آکوردي جذابي رو به وجود مياره. به مثال زير نگاه کنيد:
لازم ميدونم اين يادآوري رو بکنم که در صورتي که مايل هستيد در مورد Secondary Dominant chords بيشتر بدونيد قبلا در اين مورد پستي نوشتم که از اينجا ميتونيد پيداش کنيد و مطالعه کنيد. همينطور پيشنهاد ميکنم پستي که در مورد Neapolitan Chords نوشته شده رو هم از اينجا مطالعه کنيد. از اونجايي که استفاده از اين آکورد هم قبل از يک آکورد با نقش دومينانتي بسيار شايعه با موضوع اين پست بي ارتباط نيست.
چهارمين و آخرين پيشنهاد، استفاده از آکورد درجه چهارم گام با بيس نت درجه پنجمه. در مثال امروز ما اين آکورد يک F/G خواهد بود که عملا نتهاي G F A C رو خواهد داشت و رنگ يک آکورد Sus2 رو تداعي ميکنه. براي مثال چرخه زير رو در نظر بگيريد:
طبيعتا گزينه هاي موجود تنها به اين چهار گزينه ختم نميشه. مواردي مثل استفاده از Aug 6th chord قبل از آکورد Dominant و يا استفاده از Tritone Substitution موارديه که ميشه در پستهاي جداگانه اي در آينده در موردشون صحبت کرد. تا اون موقع اين ترکيب ها رو تمرين کنيد و به چرخه هاي آکوردي خودتون اضافه کنيد. اميدوارم اين پست براتون مفيد بوده باشه.
تا بعد...