Soheil Zarrinkelk
Soheil Zarrinkelk
خواندن ۷ دقیقه·۵ سال پیش

درباره Re-harmonization

قول داده بودم در مورد اصول Re-harmonization پستي بنويسم. تا امروز فرصت نشد ولي امروز ميخوام کمي در مورد اين موضوع با هم صحبت بکنيم. همونطور که مطمئنا ميدونيم، Harmonization به معناي اجراي هارمونيک آکوردهاييست که يک خط ملودي رو تکميل و همراهي ميکنن که براي شنونده مقبول و دلپذير شنيده ميشه. Re-Harmonization تکنيکيه براي همراهي همون خط ملودي ولي با ترکيب هاي ديگه اي از آکوردها و هارموني زيرين اون ملودي که کماکان قابل قبول و درست باشه. اين تکنيک باعث ايجاد تنوع در شنونده اون خط ملودي ثابت ميشه و همين طول ميشه از اين تکنيک براي ساختن قسمت جديدي از يک قطعه موسيقي (براي مثال يک Bridge) استفاده کرد. من در اين پست (و قاعدتا پست بعدي چون حجم صحبت زياد خواهد بود.) بيشتر در مورد Reharmonize کردن آکوردها صحبت ميکنم و در مورد استفاده از اين تکنيک در خط ملودي اگر استقبال شد در آينده صحبت خواهم کرد.

براي شروع، چرخه آکوردي استاندارد زير رو در نظر بگيريد. اين چرخه اي هست که براي اين پست و بررسي اعمال تکنيک هاي مختلف Reharmonization ازش استفاده ميکنيم:

ii V7 I in Cmajor
ii V7 I in Cmajor


همونطور که احتمالا حدس زديد، با يک استاندارد ii V7 I در گام Cmajor رو به رو هستيم که مشهورترين توالي موزيک جز به حساب مياد. حالا ببينيم به چه شکلي ميتونيم اين توالي رو reharmonize کنيم:

  1. اولين تکنيکي که ميتونيم استفاده کنيم اضافه کردن Extensionهاي آکوردهاييه که استفاده کرديم. اين extensionها معمولا شامل درجات 9، 11 و 13 ميشن. پس شايد اولين حدسي که بشه زد استفاده از توالي آکورد زير باشه:
عدم وجود voice leading مناسب
عدم وجود voice leading مناسب


با کمي بررسي بيشتر ميتونيم ببينيم که توالي بالا به ما Voice Leading خوبي نميده. روي آکورد اول Dm9 ما نت E رو به عنوان فاصله نهم (دوم بالاتر از يک اکتاو) اضافه کرديم، روي آکورد دوم G13 که يک آکورد با نقش نمايانه نت E مجددا اضافه شده (به عنوان 13 آکورد) و روي آکورد سوم که نقش پايه رو داره نت D به عنوان درجه نهم افزوده شده و براي اينکه Voice Leading بهتري در حرکت اين سه آکورد داشته باشيم ميتونيم آکورد دوم يعني G13 رو به يک آکورد G7b13 تبديل کنيم که در اين حالت به اين آکورد درجه آلتره شده 13b اضافه ميشه که در مجموع سه آکورد حرکت پايين رونده نتهاي E از آکورد Dm9 به Eb در آکورد G7b13 و در نهايت D در آکورد Cmaj9 رو خواهيم داشت که دلپذيرتره. به شکل زير خواهيم رسيد:

با آلتره کردن آکورد دوم به Voice Leading بهتري رسيديم.
با آلتره کردن آکورد دوم به Voice Leading بهتري رسيديم.

با استفاده از همين تکنيک و آلتره کردن آکوردها ميتونيم به توالي ديگه اي برسيم. اين بار آکورد اول Dm9 رو تبديل به Dm9b13 ميکنيم (که شامل نت Bb خواهد بود)، آکورد دوم رو به G7b9 تغيير ميديم (که شامل نت Ab خواهد بود) و آکورد آخر رو Cmaj7#11 آلتره ميکنيم (که شامل نت F# يا آنارمونيک اون نت Gb خواهد بود) و شاهد حرکت پايين رونده Bb -> Ab -> Gb در اين سه آکورد ميشيم که Voice Leading مناسبيه.


2. روش دومي که امروز به عنوان يک تکنيک Re-harmonization ازش صحبت ميکنيمَ، استفاده از تکنيک Secondary Dominant Substitution خواهد بود. من قبلا در يک پست ديگه در مورد آکوردهاي نمايان ثانويه صحبت کردم که اگر تمايل داشتيد ميتونيد از اينجا بهش دسترسي داشته باشيد و مطالعه کنيد تا آشنايي بيشتري با اين مفهوم داشته باشيد. در ابتدا به چرخه زير نگاه کنيد:

Back Cycling with Secondary Dominants
Back Cycling with Secondary Dominants


خب توي توالي بالا و در ميزان اول ما از آکورد A7 استفاده کرديم که در چرخه اوليه ما نبود. در اينجا A7 عملا درجه پنجم آکورد Dm7 در گام D Harmonic Minor به حساب مياد و نقش نمايان ثانويه رو براي تثبيت بيشتر Dm7 بازي ميکنه. براي همينه که در ميزان دوم هم مجددا ما به آکورد Dm7 برگشتيم که بعد از شنيدن A7 انتخاب منطقي و دلپذيري براي شنونده هست. به اين تکنيک Back Cycling گفته ميشه و جزو تکنيک هاي بسيار متداول در Re-harmonize کردن يک چرخه آکوردي به حساب مياد. ادامه چرخه هم که V7 به I خواهد بود و تغييري با قبل نداره.

روش ديگه اي که ميشه از نمايان هاي ثانويه استفاده کرد تغيير اولين آکورد چرخه يعني Dm7 به D7 ميتونه باشه. در اينجا ما quality و خانواده آکورد رو از يک آکورد مينور به يک آکورد دومينانت يا نمايان تغيير ميديم. عملا آکورد D7 نقش يک نمايان ثانويه رو براي آکورد G7 (که خود نمايان آکورد پايه قطعه يعني Cmaj7 هست) رو بازي خواهد کرد. به شکل زير:

D7 (V7/V) | G7 (V7/I) | Cmaj7


حتي ميشه اين تکنيک Back Cycling رو بيشتر هم ادامه داد. به شرح زير:

More Back Cycling
More Back Cycling

در چرخه بالا زنجيره اي از آکوردهاي نمايان ثانويه ما رو به چرخه ii V7 I ميرسونن.


3. تکنيک سومي که ميتونيم استفاده کنيم Secondary Diminished 7 Substitution يا استفاده از جايگذاري آکوردهاي کاسته ثانويه است. در اين روش آکوردهاي کاسته نقش آکوردهاي نمايان ثانويه رو به عهده ميگيرن و صداي متفاوتي براي توالي آکوردي جديد ما به وجود ميارن. قبل از ذکر مثال لازم ميدونم بگم که در مورد آکوردهاي کاسته يا Diminished هم قبلا پست آموزشي نوشتم که اگر با اين آکوردها و کاربردشون آشنايي نداريد ميتونيد اين پست رو از اينجا مطالعه بکنيد. اما براي استفاده از اين تکنيک توالي جديدي رو به شرح زير در نظر ميگيريم:

iii vi V7 I Chord Progression
iii vi V7 I Chord Progression

خب توالي بالا عملا يک چرخه iii vi V7 I در گام Cmajor به حساب مياد. با استفاده از آکوردهاي کاسته ثانويه ميتونيم به صورت زير Reharmonize کنيم:

استفاده از آکوردهاي کاسته ثانويه
استفاده از آکوردهاي کاسته ثانويه

خب در مورد چرخه بالا ميشه بيشتر صحبت کرد. شروع کار تغييري نداريم و کماکان با آکورد Em7 که آکورد مينور درجه سوم هست شروع کرديم. اما بعد تغيير کيفيت آکورد به يک A7 داريم که آکورد نمايان براي Dm7 به حساب مياد (V7/ii) خود آکورد Dm7 به G7 به Cmaj7 طبيعتا حرکت ii V7 I متداول ماست و بعد آکورد C#dim7 رو اضافه کرديم که عملا آکورد کاسته ثانويه براي Dm7 خواهد بود (vii dim7/ii) و بعد از Dm7 هم حرکت به D#dim7 که نقش کاسته ثانويه براي Em7 در ابتداي چرخه رو بازي ميکنه (vii dim7/iii) و برگشت دلپذيري به ابتداي چرخه آکوردي ما ميده.


اميدوارم تا اينجاي کار براتون مفيد بوده باشه و بتونيد به چرخه هاي آکوردي که باهاش آشنا هستيد تنوع هاي بيشتري بديد. البته طبيعتا تکنيکهاي بيشتري براي Re-harmonization وجود دارن که در صورت استقبال دوستان و مفيد بودن اين پستها در پستهاي آتي بهشون خواهم پرداخت.

تا بعد...












تئوري موسيقيگيتارreharmonizationهارمونيآموزش موسيقي
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک - IT Man - علاقه مند به هنر، علم و تکنولوژی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید