روزنامهنگار و پژوهشگر مطالعات فرهنگی، علاقهمند به سینما، ادبیات، عکاسی، فلسفه، جامعهشناسی و کارآفرینی
بمان و «فردا» را بهتر بساز؛ نگاهی به سریال کرهای «فردا»
وقتی دربارهی تاثیر سریالهای کرهای صحبت میکنیم، معمولا متهم میشویم به تماشای سریالهای زرد، آبکی و بیمحتوا! دلیل این امر را میتوان در افزایش سریالهای ساخته شده در این کشور و رشد بینندگان آن دانست. در چند سال گذشته، صنعت سریالسازی در کرهجنوبی همراستا با کشورهایی مثل آمریکا، ترکیه، هند و اسپانیا پیش میرود و به اندازهای فراگیر شده که به طرفداران این سریالها کیدرامر میگویند. تعداد این طرفداران روزبهروز بیشتر از قبل میشود.
نمیدانم نام خودمم را کیدرامر بگذارم یا نه، چرا که سریالهای گوناگونی را از نقاط مختلف جهان میبینم. با این حال، صحبت دربارهی سریالهای کرهای در بسیاری از جمعها بهگونهایست که انگار تماشاگران این نوع سریالها انسانهایی سطح پایین هستند و این سریالها هم بیکیفیت! فارغ از تمام قضاوتهایی که تماشای سریال یا فیلم کرهای به همراه دارد، این محتواهای فرهنگی توزیع میشوند و مخاطبان خود را پیدا میکنند.
با وجود همهی ایراداتی که به سریالهای کرهای وارد است، این سریالها در بیست سال اخیر به تغییر سبک زندگی خیلی از آدمها کمک کرده و موضوعات متنوعی را هدف قرار دادهاند.
از کلیشههای رایج این سریالها، اغراق و دیگر نکات منفی این سریالها که بگذریم، میتوانیم نکات مثبتی را در آنها ببینیم. نمیخواهم دربارهی تماشا کردن یا ندیدن این سریالها مانیفست صادر کنم و فقط میخواهم دربارهی یکی از سریالهای کرهای که به تازگی پخشش تمام شده و برای خودِ من درسهایی داشته حرف بزنم. سریال «فردا» یکی از سریالهای موفق و امیدبخش ساخت کرهجنوبیست که به موضوع خودکشی و پشیمانی انسانها پس از اقدام به خودکشی میپردازد. این سریال فانتزی دریچههای تازهای را به روی انسان امروز باز میکند و جوانهی سبز کوچکی در این جهان غمزده است.
چرا باید سریال «فردا» را ببینیم؟
تا به حال به درجهای از زندگی رسیدهاید که با خودتان بگویید: «دیگه تحمل این زندگی رو ندارم. دلم میخواد بمیرم.»؟ هر انسانی در برهههای زمانی مختلف ممکن است خود را فرد غیرمفیدی بداند یا حس کند که هیچ هدفی برای زنده ماندن ندارد. گاهی تحمل فشارهای زندگی برای انسان غیرممکن بهنظر میرسد و فرد در یک تصمیم ناگهانی یا برنامهریزیشده اقدام به از بین بردن خود میکند.
بحرانهای اقتصادی، قلدریهای مجازی، مسخره شدن و فشارهای روانی دوران مدرسه یا دانشگاه، فشارهای مربوط به محل کار و هزار و یک دلیل دیگر، انگیزهای برای مرگ خودخواسته هستند. همین موضوعات باعث شده سازندگان سریال «فردا» صدای مخاطبان شوند و به آنها نشان دهند که جهان زشت امروز ممکن است فردا زیبا شود، اگر انسان بخواهد و صد البته اگر شرایط اجازه دهد.
سریال فردا، کمپینی علیه ناامیدیست و انسانها را به ساخت امید در زندگیشان تشویق میکند.
سازندگان سریال «فردا» برای آنکه پیام خود را به مخاطبانشان برسانند، از داستانی فانتزی بهره گرفتند که ممکن است در برخی از کشورها مثل ایران، سناریوی جهان پس از مرگ و فرشتههای مرگ این سریال توهینآمیز بهنظر برسد. با اینکه قصهی این سریال فانتزی- تخیلیست و به هیچ مذهبی وابسته نیست، اما از جهان پس از مرگ و عقیدهی شرقیها به تناسخ حرف میزند. این سریال به ما انسانها یادآور میشود که هرکدام از زندگیهای ما در زندگی بعدیمان نقش دارد و باید جوری زندگی کنیم که پس از تناسخ هیچ پشیمانی یا دردی را حس نکنیم.
چرا خودکشی؟
وقتی به موضوعات موفق در صنعت سریالسازی جهان نگاه میکنیم، متوجه میشویم که پرداختن به مسئلهی خودکشی در اولویت نیست؛ اما چرا؟ انسانها مسئول انتخابهای خود هستند و تلاش برای زنده نگهداشتن آنها از طریق یک سریال تلویزیونی بیشتر وقتها مصنوعی و بیفایده به نظر میرسد. این در حالیست که با نگاه به آمار خودکشی در سراسر جهان به این نتیجه میرسیم که مرگ خودخواسته یک بحران جهانیست و رسانهها میتوانند راهی برای کاهش آن پیدا کنند.
براساس آمار سایت وردپاپیولیشنریویو «https://worldpopulationreview.com/» کرهجنوبی، رتبه چهارم بیشترین خودکشی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده بود. آمار بالای خودکشی در کرهجنوبی نگرانکننده بهنظر میرسید و افسردگیهای ناشی از همهگیری کرونا سبب بالا رفتن تعداد افرادی میشد که به مرگ خودخواسته روی میآوردند. در سریالهای کرهای عموما امید به زندگی در کنار سختیهایی نمایش داده میشود که در این جامعه رقابتی وجود دارد، اما سریال «فردا» به طور خاص به مسئله خودکشی پرداخته است.
در ستایش خوب زندگی کردن و دوست داشتن خود
سریال فردا قبل از هر چیزی ما را به زندگی سالم تشویق میکند و یادمان میاندازد که نباید دل کسی را بشکنیم. هر قسمت از سریال «فردا»، حسرتهای آدمی، توجه به خود و تاثیر زنجیرهای رفتار را یادآور میشود. قلدریهایی که به ظاهر یا وضعیت سلامتی آدمها مربوط میشود، یکی دیگر از نکاتیست که در سریال «فردا» به وضوح میبینیم. ما یاد میگیریم که اعتمادبهنفسمان را تقویت کنیم و اهمیتی ندهیم به اینکه دیگران میگویند چاق هستیم یا لاغر. یاد میگیریم به جای انرژیهای منفی، حال خوبمان را به دیگران هدیه دهیم. با این سریال، میآموزیم که خودمان را بیشتر از هر فرد دیگری دوست بداریم، اما خودشیفته نشویم.
تاریخنگاری و احترام به پاسداران
جنگ دو کره یکی از موضوعاتیست که در چند سال اخیر دستمایهی ساخت سریال در کرهجنوبی شده و در بسیاری از سریالهایی که پیرنگشان ارتباطی به این جنگ ندارد، اشارهی ریزی به آن شده است. یکی از قسمتهای سریال «فردا» به مسئله جنگ دو کره و تباهی زندگی جوانانی پرداخته که از جان خود برای حفظ سرزمینشان مایه گذاشتهاند.
تاریخنگاری در این سریال به وضوح دیده میشود و در هر قسمت، بخشهایی از تاریخ کره را میبینیم. با این حال، دو قسمت از این سریال اهمیت بیشتری در زمینه روایت تاریخی دارند. یکی از آنها، موضوع جنگ دو کره و دیگری «زنان آسوده» است.
زنان آسوده یا «Comfort women»، بردههای جنسی ارتشژاپن بودند. این زنان به روشهای مختلفی اسیر شده بودند. بیشتر آنها فریب تبلیغاتی را خورده بودند که بهطور گسترده در روزنامهها چاپ میشد. سرنوشت این زنها هم مانند سرنوشت بازماندگان جنگ دو کره دردناک بود.
سازندگان سریال «فردا» با ساخت اپیزودهایی دربارهی این افراد، با زنان آسوده همدردی و به سربازان جنگ دو کره ادای احترام کردند.
اشکها، لبخندها و امیدها
اگر تعصب نداشته باشیم و این سریال را از منظر دین و اعتقادات مذهبی نبینیم، اتفاقات خوبی برایمان رقم میخورد و میتوانیم با این سریال بخندیم، گریه کنیم و جوانهی امید را در قلبهایمان بکاریم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
از قیام گوانگجو چه میدانید؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
یورگن هینزپتر (Jürgen Hinzpeter) چه کسی بود؟
بر اساس علایق شما
واژگان جدید فارسی، تصویب شد