چرا از دانشجوی پزشکی سوال نپرسیم؟

ترم گذشته، یک خانمی وسط دانشگاه حالش بد شد. هیچ کدوم نمی‌دونستیم باید چیکار کنیم. یکی می‌گفت بخوابونیدش کف زمین، یکی می‌گفت نه شاید براش بد باشه. ما ها همه به هم دیگه نگاه می‌کردیم و هیچ کدوم نمی‌دونستیم برای بنده خدا چه اتفاقی افتاده و باید براش چه کار کنیم؟!

وسط این گیر و دار من نشسته بودم و فکر می‌کردم کدوم یکی از استادهامون پزشکن. یکی یکی اساتید پزشک رو نام می‌بردم ولی هیچ کدوم تو اون تایم دانشگاه نبودن.

یادمه خانمی که زیر بغلش رو گرفته بود، می‌گفت من پرستاری خوندم ولی اینجا حتی یه دستگاه فشار هم پیدا نمیشه من فشارش رو بگیرم.

خلاصه که هیچ کس نتونست براش کاری بکنه.

دانشگاه ما خارج شهره، ولی همیشه یک عدد آمبولانس توی دانشگاه هست؛ که از شانس ما این آمبولانس هم رفته بود ماموریت و طول می‌کشید تا برسه.

آمبولانس که رسید من رفتم ولی همکلاسیم بعد رفتن آمبولانس اومده بود با کلی ذوق تعریف می‌کرد که دوتا چیز یاد گرفته. اگه کسی سرگیجه داشت باید ازش بپرسی: "به گوشِت دست زدی؟ باردار نیستی؟ سابقه بیماری نداری؟ و ..."



چند روز پیش پدر بزرگم حالش خیلی بد شده بود و ما منتظر آمبولانس بودیم.

بعد از اینکه آمبولانس اومد و گفت این برگه رو امضا کنید که با رضایت شخصی بیمار رو نمی‌بریم، ما نشسته بودیم فکر می‌کردیم چیکار کنیم؟

مسئول فوریت ها می‌گفت الان دارید چیکار می‌کنید؟ پدرم داشت توضیح می‌داد که داریم با فامیلمون که پزشکن تماس می‌گیریم ببینیم ببریمشون بیمارستان یا نه؟

یهو مادرم نه گذاشت نه برداشت گفت: "این دختر منم دانشجوی پزشکیه ?‍♀️ سال چهارمم هست ولی هیچی بلد نیست. (قدرت تخریب ده از ده)"

من یکی به شخصه آب شدم رفتم تو زمین.



رشته پزشکی ۷ سال طول می‌کشه تا شما فقط یک پزشک عمومی بشید.

از این ۷ سال ۴ یا ۵ ترم (بسته به دانشگاه محل تحصیل) دوره علوم پایه است. بعدش یه آزمون جامع علوم پایه گرفته می‌شه و دانشجو درصورتی که اون آزمون رو قبول بشه، وارد مرحله بعد که فیزیوپاته می‌شه. فیزیوپات هم ۲ یا ۳ ترمه (باز به دانشگاه محل تحصیل بستگی داره مثلا شهید بهشتی یک ترمه). بعد از دوره فیزیوپات تازه برای استاجری و اینترنی وارد بیمارستان می‌شید.

یعنی از این ۷ سال، چهارسالش خارج از بیمارستانه.



اینها رو برای این تعریف کردم که بگم ترو جدتون اگه دانشجوی پزشکی دیدید، نرید بگید من فلان مشکل رو دارم چه کار کنم؟

بعد اگه بهتون گفت من بلد نیستم، شروع نکنید به تحقیر کردن پس تو چی بلدی؟ (یکی می‌گفت سوالم رو که جواب ندادی خودت سوال داشتی بیا ازم بپرس)

تروخدا اگه بهتون گفتن من بلد نیستم، فکر نکنید دروغ میگه که ببندیدش به رگبار فحش. (لااقل با آرامش فحش بدید نه اینکه مسلسل رو وصل کنید رو به طرف)

به خدا اینکه جوابتون رو نمیدن برای اینه که بلد نیستن، از روی غرور یا پول گرفتن یا ... نیست.





به عنوان ختام هم برادرم که خیلی از من کوچک تره چند جلسه است که میره کلاس تزریقات و کمک های اولیه و الان بعد از دو هفته اومده به من میگه من از تو بیشتر بلدم بیا بهت یاد بدم. ?‍?