معرفی و بررسی محتواهای مجازی
اولین فانتزی : نگاهی به Final Fantasy
سری بازی فاینال فانتزی تا جایی که یادمه همیشه نام و نشونی تو هر دوره و زمونه گیمینگ داشته و نشده هیچوقت از فهرست پیشنهادی های اون نسل پاک بشه. تو ایران البته تا جایی که میدونم به این سری پشیزی اهمیت نمیدن! ولی به هر حال من تو دام این سری افتادم و چند نسخشو همزمان میبرم... . زیاد گیر به تاریخچه بازی نمیدم ولی یه سری اطلاعات جالب رو کم کم میگم.
اولین بازی فاینال فانتزی تو سال 1986 واسه NES اومد. اون موقع هم کلی سر و صدا داشت. الان اگه برید سراغ نسخه اورجینال حالتون از هرچی نقش آفرینی نوبتی هست به هم میخوره! با وجود اینکه جنس خوبیه ولی عمر گیم پلی این بازی به سر رسیده (( البته نه خود سبک نقش آفرینی نوبتی، بلکه استثنائا این بازی که اعصاب گیمر این دوره رو خورد میکنه)). سازنده بازی Square Enix هم دستاشو از این بازی ور نداشته و طی دوره های مختلف ریمستر و ریمیک و هرچی بود از این زد بیرون. من جدیدترین ریمستر یعنی Final Fantasy Pixel Remaster رو انجام دادم و میتونم بگم به معنای واقعی کلمه تمام نقاط ضعفی که این بازی برای گیمر زمونه داشت رو دیگه نداره و میتونه یک تجربه طلایی واسه علاقه مندان بشه.
اول بیاین راجب داستان صحبت کنیم. اول بازی شما با تمام 4 کارکتر هاتون وارد یک قصر میشید، پادشاه ازتون میخواد دخترشو از دست یک شوالیه همون پادشاه که الان طمع قدرت گرفته به اسم Garland نجات بدید. یه چند قدم میرید بالا، چندتا هیولا میکشید، به یه غار میرید، گارلند رو شکست میدید! دختررو بر میگردونید پیش ننه باباش. تا اینجا کامل از کلیشه شولیه با اسب سفید و پرنسس بخت برگشته استفاده کردیم، حالا وقته بریم سراغ چیزای اورجینال تر. پادشاه تو این لحظه میگه من میخوام پلی که تنها رابط ارتباطی ما با قلمرو های دیگه هست رو به سپاس از شما تعمیر کنم!!!! تمام مدت این پل به چخ رفته بوده و منتظر بوده چند نفر از ناکجا آباد سر برسن!! حالا ماجرای اصلی شروع شده. 4 شخصیت شما که به Warriors of Light معروفن 4 تا کریستال رو حمل میکنن. از سرگذشت این قهرمانا هیچی معلوم و اصلا معلوم نیست از کجا اومدن... زیادم مهم نیست البته. شما باید این 4 کریستال رو به مناطق خاصی ببرین که هرکدوم یکی از عناصر مهم طبیعت به شمار میره : آتش، آب ، زمین، باد ((Avatar!)) .
از اینجا داستان پر از اسپویل میشه چون میخوام دیگه تا تهش برم.
این بین شما Bahamot هم برای اولین بار میبینید که تبدیل به یک عنصر جدا نشدنی از سری تبدیل میشه. اگه برای اون دم موش ببرید یعنی شجاعت خودتونو بهش ثابت کردید و اون تمام شخصیت هاتون رو تبدیل به هرکول میکنه! این وسطا هم یه اسم از Cid به عنوان سازنده کشتی هوایی برده میشه که پای این هم توی تمام بازی های این سری هست.بعد از جای گذاری هر کریستال و مبارزه با محافظان اون منطقه شما بالاخره میفهمید جایی که باید برید وسط نقشه هست، جایی که همه چی شروع شد یعنی همون غاری که با Garland مبارزه کردید. وقتی وارد اونجا میشید شخصیت های شما به 2000 سال قبل از وقوع اتفاقات سفر میکنن و اونجا دوباره با Garland رو به رو میشید! توجیه ایشون واسه وجود خارجیشون اینه:(( وقتی من رو شکست دادید، محافظان 4 کریستال من رو به گذشته فرستادن و من هم وقتی به اینجا رسیدم اونا رو به آینده فرستادم تا اونا دوباره من رو به گذشته ببرن و من اونارو به آینده بفرستم و .... )) اصلا هم معلوم نیست این چرخه از کجا شروع شده... و اینگونه دیگه پای بحث سفر در زمان هیچوقت توی سری دیده نشد... (( به جز معدودی تا بالاخره سازنده ها جرعتشو پیدا کنن))
ایشون به فرم نهاییشون در میان به اسم Chaos . شکستش میدید و همه چی به خوبی و خوشی تموم میشه. این وسط خیلی از جزئیات هم جا انداختم که خیلی حیفم میاد نگمشون. اما زیادن! زیاد! من هم گ@اد!
خوب حالا بریم سر گیم پلی. توی تمام بازی های فاینال فانتزی یک سیستم کاملا متفاوت با دیگری وجود داره که باعث میشه از لحاظ گیم پلی تشابهات کمتری به هم داشته باشن. مثل سیستم Ability در FFIX ، سیستم Junction در FFVIII و سیستم Materia در FFVII . تو نسخه اول هیچ سیستمی نیست! رسما یه زره میپوشی، یه دستکش میکنی، یه شمشیری چیزی میگیری دستت و میری دهن دشمن رو سرویس کنی! خلاصه پایه ای ترین حالت مبارزه نقش آفرینی نوبتی همینه دیگه. نبرد های تصادفی خیلی کم پیش میاد متعدد و اعصاب خورد کن باشن، اگه از همشون در نرین و خوب مبارزه کنین دیگه تقریبا به اندازه کافی واسه بخش اصلی بازی آماده میشین و نیاز خاصی تو آینده پیدا نمیکنین. مگر پول بشه مسئله... که احتمالا هم بشه و قراره یک ساعت تمام رو برین عین چی بچرین. گروه شما یا همون پارتی، شامل چها نفر هست که اول بازی میتونید کلاس هاشون رو انتخاب کنین. بازی شامل 6 کلاس مختلف هست :
1- Warrior که تخصصش در مبارزه با شمشیر هست
2- Thief که البته دزد خوبیه و از دشمن دزدی میکنه
3- Black Mage که تخصصش توی جادوی های سیاه و ضربه زننده هست
4- White Mage که توی جادوی سفید ماهر هست و Healer گروه محسوب میشه
5- Red Mage که هم میتونه جادو کنه و هم با شمشیر کار کنه. دو کاره ولی غیر حرفه ای
6- Monk که تخصصش توی مشت زنیه و همیشه با دست خالی میره میدون مبارزه. اگه خوب لول اپ شه به شدت قاتل میشه.
بازی خودش پیشفرض 4 مورد اول رو براتون انتخاب میکنه. من خودم نقش دزد رو به Monk تغییر دادم.
جادوگر های شما برای ارتقای جادو نیاز دارن که اون جادو رو از فروشگاه بخرن. جادوهای شما 8 لول قدرت دارن، هر لول میتونید 3 جادو داشته باشید و هر لول هم فروشگاه مخصوص خودشو داره که تو آینده در دسترس میشن.
بازی بهتون اجازه مبارزه تو حالت خودکار و سریع تر رو میده که راحت تر پیش برید و دستتون کمتر خسته شه !
پیشنهاد میدم برای این نسخه از راهنما واسه قدم های بعدی توی بازی استفاده کنین وگرنه تجربه بازی میتونه جهنم بشه!
بریم سراغ عنصر موسیقی. دیگه تا الان فهمیدم من نمیتونم موسیقی یک بازی رو بی طرف قضاوت کنم چون واقعا بخوام تحلیلش کنم اصلا قدرتش رو ندارم. فقط میتونم بگم که ... It's Kick Ass
من که به شخصه از 3 قطعه خاص به شدت خوشم اومد. موسیقی نبرد و محیط مپ و Matayo's Cave. خلاصه که موسیقی های این بازی نسبت به نسخه اصلی، ریمستر خیلی خوبی دریافت کردن و قطعا روح بازی رو تازه نگه میداره.
میمونه گرافیک بازی ... از عکسا به وضوح باید مشخص باشه دیگه ؟ لقب ریمستر برازندش هست از نظر من.
در نهایت این بازی آیا پیشنهاد میشه یا نه ؟ بستگی به شخص شما داره. میتونید امتحانش کنین ببینین میگیرتون یا نه. وارد جریان (( Flow )) میشید یا خیر ؟ چون اگه نگیره و حتی اذیتتون هم بکنه صرفا ظلم به خودتونه. اگه از سبک نقش افرینی نوبتی خوشتون میاد، این عنوان ارزش تجربه رو خواهد داشت و اگه قبلا از این سبک امتحان نکردید پیشنهاد میدم نسخه های دیگه ای از همین بازی مثل FFVII یا FFIX پلی استیشن 1 رو تجربه کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش دانلود فورتنایت برای کامپیوتر PC
مطلبی دیگر از این انتشارات
انواع روش های حرکتی در یونیتی
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی امانگ اس