چالش پاکسازی +پیشنهاد یه کار خوب:)🏠🧹

سلام:)

چند وقت پیش پست چالش پاکسازی از خمول عزیز رو دیدم و با خودم فک کردم خیلی خوب میشه که این پاکسازی رو برای تمامی جنبه های زندگیم اجرا کنم.با اینکه فرصت چالش به اتمام رسیده بود اما واقعا ایده خوبی به نظرم اومد و با شور و اشتیاق ترجیح دادم که منم اجراش کنم چون سود های زیادی درش میدیدم:) فک میکنم با یه پاکسازی عمیق میشه واقعا همه چیز رو از ابتدا شروع کرد و غبارهای نشسته روی زندگیت رو پاک کنی.

https://virgool.io/@m_74803272/%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85-qjbopqpzwvqh


https://vrgl.ir/vuQcz


1_اتاق و خونم رو مرتب میکنم«با کمک مامان😛» و دکوراسیون جدید و متفاوتی رو بهش میدم
2_وسایل اضافی که دیگه به کار نمیاد رو دور میندازم
3_وسایلی که نیازی بهشون ندارم مثل کتاب های خونده شده وسایل و لوازمی مثل کیف و کفش که دیگه اندازم نمیشه و سایر وسایل که هنوز هم کاربردی هستن رو به کتابخونه اهدا میکنم یا به افرادی که نیاز دارن اهدا میکنم«در خفا»
4_فایل های اضافی لپ تاپ یا گوشی که فقط فضای گوشیم رو پر کرده حذف میکنم و همرو پاکسازی میکنم
5_ارتباطم رو با افراد سمی در زندگیم و افرادی که ارتباط با اونا بهم آسیب میزنه رو قطع میکنم«پاکسازی ارتباطات»


خب برو که بریم🙃😉🤞🏻



یه قانون هست که میگه هرچیزی که بیشتر ازیکساله استفاده نکردیم دیگه استفاده ای برامون نداره

همه چیز رو به سه دسته تقسیم میکنیم: نگه دارید، اهدا کنید، و پرتاب کنید

  • وسایلی که نیاز داریم رو مرتب و سازمان دهی میکنیم
  • وسایل بیهوده و بی فایده دیگه به کار نمیاد رو دور میندازیم
  • یسری وسایل رو که نیازی بهشون نداریم اما هنوز هم قابل استفاده هستن رو اهدا میکنیم یا میفروشیم


خب به ترتیب قسمت های مختلف رو شروع میکنیم:)

1_کمد لباس ها


وقتی کمد لباس هام رو بررسی کردم کلی لباس کنار گذاشتم که یا دور بندازم یا به کسی ببخشم واقعا فک نمیکردم این همه مدت این همه لباس رو نگه داشتم در حالی که هیچ به کارم نمیاد و دیگه نمیپوشمشون.

بعضی لباساتون رو میتونید اتو کنید تعمیر کنید و دوباره استفاده کنید مثلا من عاشق یکی از مانتو هام بودم که بدجوری بهم گشاد شده بود اما خب میخوام ببرمش پیش خیاط برام درستش کنه اینجوری دیگه توی کمد لباسام یه جایی رو اشغال نمیکنه و قابل استفاده هم میشه.


2_کیف و کفش ها


بعضی کفش ها و یا کیفایی هستن که به امید اینکه روزی به کارمون بیان نگهشون میداریم اما نه تنها ازش هیچ استفاده ای نمیکنیم بلکه محیط خونمون رو اشغال میکنه و فقط یه گوشه ای رو میگیره

  • پس کیف و کفشایی که قدیمین و به کار نمیان رو دور میندازم
  • اونایی که قابل استفاده هستن اما دیگه به کارم نمیان رو به کسی که نیاز داره میدم یا میفروشم
  • برخی کیف و کفشا که قابلیت تعمیر دارن رو تعمیر میکنم

3_اسباب بازی های دوران کودکی

کافی بود یه سر به انباری خونمون بزنم و دو گونی پر اسباب بازی پیدا کنم اسباب بازی هایی که به عنوان یادگاری نگهشون داشته بودم اما حتی یادم نمیومد که کجا نگهشون داشتم

بنابراین تصمیم گرفتم برخی اسباب بازی هایی که خیلی برام مهم بودن رو نگه دارم و بقیه رو که قابل استفاده و نو بودن رو هدیه کنم و به بچه ها بدم.

آقای هایده دماغش رو موش خورده
آقای هایده دماغش رو موش خورده


4_ظرف و ظروف


تا حالا به کشوی آشپرخونه و کابینت هاتون دقت کردید ممکنه به قدری بی نظم باشه که به راحتی نتونید وسایل مورد نیاز خودتون رو پیدا کنید

مثلا من متوجه شدم که مامانم تقریبا توی ده جای خونه به صورت پراکنده چاقو هارو نگه داری میکرد:/

اما خب همه رو بسته بندی کردیم ومرتب در کابینت های مخصوص نگه داشتیم

برخی ظرف و ظروفی که دیگه قابل استفاده نبودن رو هم دور انداخیتم(اگه وسایل پلاستیکی دارید و بیشتر از سه ساله که ازشون استفاده میکنید بهتره یه فکری به حالشون بکنید چون مواد شیمیایی رو وراد بدنتون میکنن)


5_کتاب های خونده شده

یه عالمه کتاب های کنکوری و غیر کنکوری داشتم که دیگه به کارم نمیومد و بردم به کتابخونه اهدا کردم نمی‌دونید از اینکه فضای کتابخونم بالاخره خلوت شد چه حس خوبی دارم😁

نصفشون دم دره:/
نصفشون دم دره:/




6_مدارک قدیمی و اسناد و برگه های قبض تلنبار شده

هممون مطمئنا یه جای مخفی توی خونه داریم که شناسنامه و اسناد رو نگه داری میکنیم توی گاو صندوق چمدون کیف و... میتونیم یه سر بهشون بزنیم و مرتبشون کنیم

من تقریبا نصفشون رو دور انداختم چون اسناد مربوط به چندین سال قبل بودن اما فک میکردم مهمن و فقط فضای خونه رو اشغال کرده بودن


7_وسایل برقی و الکترونیکی


سیم های برقی که به صورت نامرتب و درهم برهم هستن رو درست کردم و کلی وسایل اضافه که دیگه به کار نمیاد رو دور انداختم یا بازیافت کردم.


8_پتو و بالش و رخت خواب


ملحفه های رنگ و رو رفته ای رو که دیگه استفاده نمی کنیم میتونیم بیرون بیاریم و بالش های تزئینی رو نگه داریم که باعث شادی می شه:)


9_مرتب کردن انباری

اگه یه سر به انباری خونه بزنید کلی وسایل اضافه پیدا میکنید که سال به سال روی هم انباشته شده و دیگه به کارتون نمیاد و فقط خونتون رو نامرتب کرده و انباریتون رو اشغال...پس پیش به سوی پاکسازی انباری🏃🏻‍♀️


10_مرتب کردن کشوی ادویه ها

البته یه روز تمام برای من طول کشید:/
البته یه روز تمام برای من طول کشید:/


برای درست کردن یه شام و نهار ساده باید کلی از مامانم درباره جای ادویه ها و محل نگهداریشون سوال میپرسیدم اما طی چالش پاکسازی روی همشون برچسب زدم و همرو مرتب کردم

نمیتونید تصور کنید سرعتم چند برابر شده😁🤝🏻


11_بررسی تمام و کمال گوشی لپ تاپ و... و حذف مطالب بی فایده و پلتفرم های وقت گیر مجازی



پاکسازی که نباید فقط برای خونه و انباری باشه همین گوشی و لپ تاپی که ما ازش استفاده میکنیم خیلی اوقات نیاز به پاکسازی داره ممکنه کلی عکس های بی کیفیت و به درد نخور داشته باشید یا حتی پلتفرم ها و اپلیکیشن هایی که ازشون اصلا استفاده نمیکنید اما فضای گوشیتون رو اشغال کردن

پس یه سر به گوشیم زدم و حدود 200 تا عکس پاک کردم و چند تا پلتفرم و فیلم های بی کیفیت رو فرستادم سینه قبرستون گوشی و لپ تاپم:)


12_وسایل آرایشی بهداشتی عطر ادکلن کرم و...


اگه دختر خانم باشی حتما باید یه سر به بخش نگهداری وسایل آرایشی بهداشتیت بزنی

مطمئنم کلی وسایلی رو پیدا میکنی که تاریخ انقضاشون گذشته و دیگه کاربردی ندارن و میتونید دور بندازیدشون


13_ قطع ارتباط با افراد سمی در زندگی

پاکسازی باید درباره ارتباطات ما هم اتفاق بیفته حذف برخی آدمای سمی از زندگی باعث میشه نه تنها از خیلی دغدغه های فکری نجات پیدا کنید بلکه کیفیت زندگیتون هم ارتقا پیدا میکنه و حالا به جای وقت تلف کردن برای آدمای بی ارزش میتونید وقتتون رو صرف افراد ارزشمند تر بکنید:) یه نگاهی به دوستاتون بندازید و سمی هارو جدا کنید🙂😉

14_مرتب کردن وسایل داخل یخچال و فریزر


حالا که تا اینجا اومدیم چرا یه نگاهی به یخچال خونمون نندازیم و مرتبش نکنیم؟!

ممکنه کلی دارو های تاریخ انقضا گذشته توی یخچال باشه یا ظرف و ظروف هایی که خیلی بزرگن و کل فضای یخچالتون رو پر کردن...درستشون کنید🙃🤞🏻


15_مرتب کردن حمام و بررسی وسایل بهداشتی

در آخر یه جوهر نمک دستتون بگیرید و سرویس بهداشتی رو پاکسازی کنید😛😂

یه دوش هم بگیریم تا از این خستگی رهایی یابیم:)



اما چند تا کار خوب هم میتونیم در این بین انجام بدیم:)


۱_دادن وسایل قابل استفاده به افرادی به نیاز دارند


میتونید به صورت هدیه به افراد مختلف چیزهایی که قابل استفاده و نو هستن رو ببخشید

یادتون باشه چیزی رو که برای خودتون نمیپسندید برای دیگران هم نپسندید:) پس فقط چیزای ارزشمند رو به افرادی که نیاز دارن اهدا کنید.


2_اشیای آسیب دیدتون رو تعمیر کنید و به اقتصاد خانواده کمک کنید

مجبور نیستید حتما وسایل جدید بخرید خیلی وسایل توی خونه ممکنه داشته باشیم که با یه تعمیر ساده و هزینه خیلی کم درست میشن و کارمون رو راه میندازن


3_قوطی ها پلاستکی آهنی و وسایل الکترونیکی و... را بازیافت کنید.

میتونید یه جای مخصوص توی خونه برای بازیافت درست کنید اینجوری کمک خیلی شایانی به طبیعت میکنید

.

4_یه کلکسیون برای خودتون درست کنید.

کلکسیون دکمه من😄
کلکسیون دکمه من😄


اگه اهل جمع آوری وسایل مختلف هستید میتونید یه کلکسیون با ابزار های متنوعی که توی خونس برای خودتون درست کنید مثلا کلکسیون سنگ دکمه تمبر و...


5_با وسایل دور ریختنی اشیای تزیینی درست کنید.

حالا درسته خیلی خوب نشد اما بد هم نشد👀😂
حالا درسته خیلی خوب نشد اما بد هم نشد👀😂


حتما مجبور نیستید برای دکور دادن به خونتون برید و از بیرون خرید کنید میتونید با سلیقه خودتون وسایل تزیینی درست کنید:)






در آخر میتونید یه بستنی خوشمزه بخرید از خونه مرتبتون لذت ببرید و بستنی رو نوش جان بفرمایید😛😁



این گل هم تقدیم به شما بچه های مهربون ویرگول....خودم چیدم قشنگه؟!🥺😂
این گل هم تقدیم به شما بچه های مهربون ویرگول....خودم چیدم قشنگه؟!🥺😂


آخیییییییییییییییییییییییییییییییشش تموم شد:)

مراقب خودتون باشید.