خلاصه کتاب پدر پول دار پدر بی پول


سلام و درود

به پیشنهاد یکی از اساتید این کتاب پرفروش نوشته رابرت کیوساکی رو تهیه و مطالعه کردم خواستم مطالب باهاتون به اشتراک بزارم.

بین فقیر‌بودن و شکست‌خوردن، تفاوت زیادی وجود دارد. فقر چیزی ابدی است ولی شکست موقتی خواهد بود.

رابرت کیوساکی:

آینده شغلی و وضعیت اقصادی ما در آینده بسیار به باور ها و توصیه هایی که خانواده به ما کردن بستگی داره پدر کارمندی به فرزندش توصیه میکند درس بخواند تا در اینده شغلی با حقوق و مزایا خوب و به اصطلاح دهن پر کنی داشته باشد و پدر پولداری که به فرزندش توصیه میکند درس بخواند تا در اینده بتواند کسب و کاری داشته باشد .

پدر بی پول مدرک دکترا از بهترین دانشگاه ها یک کارمند همیشه مشکلات مالی دارد و پدر پولدار که به قول معروف و اصطلاحا یک بازاری و کارآفرین است و از پولدارترین های شهر...

پولدار ها برای پول کار نمیکنند

  • کسب و کارها بزرگ ترین راز ثروتمندان هستند.
  • بسیاری از مردم بخاطر ترس از بی پولی به کارمندی و کار و کار مشغول میشن و نهایتا به ظرفیت های ثروت سازشون توجهی نمیشه!
  • پولدار ها عموما فرصت های پولساز را شناسایی میکنند در حالی که مردم چون اموزش ندیدن نمیتونن فرصت ها رو شناسایی کنند!
  • فقدان پول، ریشه همه شرارت‌هاست؛ عشق به پول هم ریشه تمام شرارت‌هاست(پدر پولدارش میگه).
  • تمرکز پولدار ها بر روی افزایش دارایی هایشان است و تمرکز بی پول ها روی تراشیدن قرض و بدهی که به خیال خودشان دارایی هایشان است.
  • همه‌جا طلا وجود دارد اما بیشترِ مردم برای دیدن آن هیچ آموزشی ندیده‌اند.
مثلا مثل خود رابرت کیوساکی با نوشتن خاطراتش و مطالبی با بار علمی نچدان و با یه عنوان جذاب میتونید یه کتاب در مورد پولدار شدن رو به قشر متوسط جامعه قالب کنید و بیشتر پول دار بشید:)!!!
داره میگه عجب کتابی ترکوندم
داره میگه عجب کتابی ترکوندم


کار کنید تا یاد بگیرید برای پول کار نکنید

یه داستان از کتاب:

سال 1995 با خانم جوانی که برای روزنامه ی سنگاپور کار میکرد در لابی یک هتل لوکس در حال نوشیدن قهوه ملاقات کردم.گفت:من دلم میخواهد مثل شما نویسنده ی موفقی بشوم.

من قبلا از مقالات او در روزنامه متاثر شده بودم او کاملا شسته رفته و روان مینوشت و خوانندگان را جذب میکرد.من گفتم:شما خیلی عالی مینویسید.چه چیزی مانع شما برای رسیدن به این هدف است؟

با صدای ارام گفت:کار های من بی نتیجه هستند.همه از رمان های من تعریف میکنند اما اتفاقی نمی افتد.برای همین با روزنامه ها کار میکنم تا حداقل بتوانم قبض های ماهانه ام را پرداخت کنم.شما چه چیزی پیشنهاد میکنید؟
من بازرنگی گفتم:یکی از دوستانم مدیر مدرسه ای در سنگاپور است که برای شرکت های معتبر سنگاپور دوره های اموزش فروش برگذار میکند.درصورت شرکت در یکی از دوره های او پیشرفت خوبی خواهید کرد.

او از پیشنهاد من خوشحال نشد.اواخر مصاحبه او با عصبانیت داشت کیفش را جمع میکرد گفت:چرا باید با فوق لیسانس ادبیات انگلیسی,فروشندگی را یاد بگیرم؟من در کارم حرفه ای هستم.اصلا دانشگاه رفتم تا مجبور به فروشندگی نباشم.من از فروشنده های پول دوست متنفرم.چرا باید فروشندگی یاد بگیرم؟

رو میز یک کپی از کتاب پرفروش من قرار داشت.ان را با کاغذ های مصاحبه او برداشتم و به یاداشت ها اشاره کردم و گفتم:اینها را میبینی!؟

گفتم:روی کاغذ نوشته شده رابرت کیوساکی نویسنده کتاب های پرفروش و نه نویسنده بهترین کتاب ها!!


  • بیشتر برای یادگیری کار کنید و نه کسب درامد.
  • تخصص در دانشگاه و محل کار را عده ی زیادی قبول دارند یعنی انها فکر میکنند برای کسب پول بیشتر باید این کار را کرد.اما پدر پولدار توصیه میکند:تو در مورد بعضی چیز ها باید حداقل دانش را داشته باشی.

اصلی ترین مهارت های موفقیت عبارتند از:

1_مدیریت گردش سرمایه

2_مدیریت سیستم ها(شامل خودتان و وقتی که با خانواده صرف میکند)

3_مدیریت افراد

امور مالی را آموزش ببنید

اینجوری با هزینه تراشی همیشه کارمند میمونید!
اینجوری با هزینه تراشی همیشه کارمند میمونید!


مقدار پولی که درمی‌آورید هیچ ارزشی ندارد، بلکه مقدار پولی که با ان دارایی میخرید ارزشمند است.


  • شما باید تفاوت دارایی و بدهی را بدانید و دانش انرا فرابگیرید.
  • پولدار ها دارایی و طبقه متوسط بدهی برای خود میتراشند.دارایی یا همان سرمایه ها خود باعث درامد هستند.
  • خانه از دیدگاه رابرت دارایی نیست بلکه هزینه است,طبقه متوسط کل عمر خود را صرف خرید خانه ای میکنند که نهایتا به فرزندان میرسد(تو ایران چون مسئله تورم و حباب و .. هست دارایی محسوب میشه)
  • ماشین دارایی نیست.(البته اونم تو ایران شاید دارایی باشه ....)
  • هر خرج تراشی و بدهی دارایی محسوب نمیشود.
  • خرید خرت و پرت و وسایل تجملی هزینه است.


درایی و سرمایه رو افزایش بدید
درایی و سرمایه رو افزایش بدید


برای شغل خود ارزش قائل شوید

  • در کنار شغل اول تجارت شخصی خود را استارت بزنید و به ان بها دهید.
  • تجارت یعنی من صاحب ان باشم اما افراد دیگری انرا مدیریت کنند.مانند:سهام,اوراق قرضه,شرکت های سرمایه گذاری,املاک سوداور,سفته و...
  • تفاوت دیگر مهم پولدار ها با طبقه متوسط و فقرا این است که انها وسایل تجملاتی را اخر همه میخرند.


پولدار ها پول میسازند

  • افرادی که همیشه در حال جلوگیری از شکست هستند، مانع موفقیت هم می‌شوند.
  • در دنیای واقعی مهم تر از مدرک و نمرات دانشگاهی,وجود,بی پروایی,دلیری,زیرکی,شهامت و استعدا هم نیز است که مهم است و عامل موفقیت.
  • ترس نبوغ را نابود میکند جسور باشید.
  • اینده به ما نیاز دارد از تغییر استقبال کنید.
  • ای کیو مال خود را بالا ببرید.
  • سه مهارتی که باید فرا بگیرید:

1_مهارت پیدا کردن فرصت هایی که دیگران انرا نمیبینند.

2_مهارت فراهم کردن پول.

3_مهارت فراهم کردن پول.


مثلا مثل خود رابرت کیوساکی با نوشتن خاطراتش و مطالبی با بار علمی نچدان و با یه عنوان جذاب میتونید یه کتاب در مورد پولدار شدن رو به قشر متوسط جامعه قالب کنید و بیشتر پول دار بشید:)!!!
داره میگه عجب کتابی ترکوندم
داره میگه عجب کتابی ترکوندم