توسعه دهنده نِیتیوْ(Native) موبایل ( اندروید/آی او اس(کنارگذاشته شده)) Moeindeveloper.ir
مهاجرت از اندروید به ای او اس
مدت ها بود که به فکر این بودم در کنار برنامه نویس اندروید، برنامه نویسی آی او اس را هم یاد بگیرم ولی هیچوقت زمان یادگیری را نداشتم! بعد از اینکه قسمت اندروید یک پروژه را تمام کردم، توانستم یک ریزه با آی او اس کار کنم و بعد از چند دقیقه ای سِرچ در گوگل، توانستم یک منبع خوب برای یادگیری برنامه نویسی ای او اس پیدا کنم.
لینک دوره در یودِمی:
این یک دوره کامله برای دوستان مبتدی و همه نکات رو ریز به ریز با زبان انگلیسی ساده برای شما توضیح داده!
متاسفانه امکان شرکت در دوره و پرداخت برای ما ایرانی ها وجود نداره! ولی خب همیشه میگن راه های رسیدن به خدا زیاده :d
لینک دانلود دوره در پی سی دانلود:
نکته: دوره در سایت اپدیت نیست با توجه به اینکه الان آی او اس ۱۲ اومده و برنامه ایکس کد هم به نسخه ۱۰ ارتقا یافته البته برای یادگیری اولیه مشکلی نیست!
در آینده مطالب بیشتری درباره ای او اس مینویسم.
xCode:
خب به بخش شیرین برنامه نویسی ای او اس یعنی xCode رسیدیم.
ایکس کد ادیتور رسمی اپل برای برنامه نویسی ای او اس هست که ابزارهای متعددی برای برنامه نویسای ای او اس در اون قرار داده شده؛ شما با xCode میتونید برای دستگاه های دلخواه از قبیل آیفون،آی پد، واچ او اس(watch os) و سیستم عامل مک و... برنامه ی خودتان را توسعه بدهید.
برای نصب برنامه میتوانید به AppStore مراجعه کنید!
حداقل سیستم عامل مورد نیاز برای نصب : macOS 10.13.6 و نسخه های به روز تر!
ادیتور های غیر رسمی:
مشکلات برنامه:
۱.بعضی وقتا خطای syntax کُدی که می نویسید را با تاخیر تشخیص، یا اصلا تشخیص نمیده! راه حل پیشنهادی: هر چند خط کُدی که می نویسید، چند ثانیه مکث کنید که بررسی کنه یا اینکه با زدن کلید های ترکیببی commmand+s مشکل رو حل کنید.
۳. اُتوسِیو(Auto save) در اکثر اوقات کار نمیکنه و مجبورید به زدن کلید های command+save عادت کنید!(در اندروید استدیو همچنین مشکلی نداشتیم تاحالا)
۲.بعضی وقتا هم که فورس کلوز میده و نمیشه کاریش کرد اما اونقدرا هم اذیت نمیکنه!
Swift:
سال ۲۰۱۴ توسط اپل توسعه داده شد و برای جایگزین کردن سویفت با objective-c در برنامه نویسی ای او اس به کار گرفته شد! البته هنوز هم از objective-c در Xcode استفاده میشه و میتونید با اون برنامه خودتون رو توسعه بدید!
اگر توسعه دهنده اندروید هستید با کاتلین کار کردید، تبریک میگم شما تقریبا با سویفت آشنایی دارید! در واقع کاتلین شباهت زیادی به syntax سویفت داره!
برای مطالعه بیشتر میتونید به این لینک مراجعه کنید:
Swift vs objective-c:
قضاوت با شما!
پ ن : ی غلط توی کد هست! :دی
اجرای اپلیکیشن توسعه داده شده:
شما می توانید با استفاده از شبیه ساز آیفون، برنامه خود را تست کنید و نیازی نیست که دستگاه فیزیکی داشته باشید! همچنین میتوانید از آیفون خود برای تست استفاده کنید(در آینده صحبت میکنیم)
تست فلایت:
پلتفرمی برای تست اپلیکیشن روی دستگاه های تیم شما و برای اجرای آزمایشی اپلیکیشن شما قبل از منتشر کردن می باشد!(در آینده بیشتر صحبت میکنیم).
برای استفاده از تست فلایت باید اکانت دِوِلُوپِر اپل داشته باشید!
منتشر کردن اپلیکیشن:
برخلاف اندروید، خروجی گرفتن برنامه برای منتشر کردن آسان نخواهد بود! شما باید یک اکانت دِوِلُوپِر اپل داشته باشید که قیمت اون ۹۹ دلاره! در غیر اینصورت میتونید به صورت sign نشده خروجی بگیرید و در مارکت های ایرانی منتشر کنید!
جمع بندی کلی
اگر مثل من توسعه دهنده اندروید هستید، پیشنهاد میکنم که برنامه نویسی آی او اس را حتما امتحان کنید و مطمئن هستم که تجربه عالی و لذت بخشی خواهید داشت!
پ.ن: از دوستان متخصص در زمینه ای او اس بابت هرگونه کم و کاستی در این مقاله معذرت میخواهم و اگر جایی اشتباه شده در بخش کامنت ها اصلاح کنید!
مطلبی دیگر از این انتشارات
نحوه استفاده از Shared Element در اندروید
مطلبی دیگر از این انتشارات
نکات کاربردی در استفاده از scope functions در اندروید
مطلبی دیگر از این انتشارات
فواید استفاده از معماری در برنامه نویسی