چطور شناسه کالا و خدمات را برای سامانه مودیان پیدا کنیم؟


یکی از چالش هایی که افراد و بخصوص حسابداران باهاش برخورد میکنند یافتن شناسه کالا و خدمات برای ثبت معاملاتشون در سامانه مودیان مالیاتی است. برای همین منظور اداره مالیات اومده یه سایتی درست کرده که میتونید کالا و خدماتتون رو جستجو کنید و شناسشو پیدا کنید. تو این پست من قصد دارم یکم در مورد مصایب کار با این سامانه و یه راه حل برای اون صحبت کنم. اول بریم ببینیم اصلا این شناسه کالا و خدمات چی هست؟؟


شناسه کالا و خدمات چیست؟

شناسه کالا و خدمات، مجموعه‌ای از فیلدهای توصیفی یک کالا یا خدمت است که به صورت فیلدهای توصیفی و استاندارد برای هر قلم کالا یا خدمت مشخص شده است. شناسه کالا و خدمات یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا یا خدمت تخصیص داده می‌شود و به ازای هر ردیف در صورت حساب الکترونیک توسط مودیان درج می‌شود.

حالا این یعنی چی یعنی هر کالا یا خدماتی که شما میخواهید بفروشید یا به مشترهاتون ارائه بدید باید یک شناسه منحصر بفرد داشته باشه که وقتی میخواید تو سامانه مودیان فروشتونو اظهار کنید، اداره مالیات بفهمه که کدوم کالا رو فروختید یا کدوم خدمت رو ارائه دادید.

خوب تا اینجا همه چی خوبه و مشکلی هم نداره. ولی دوتا سوال؟

سوال 1 : آیا لیستی از کالاها و خدمات وجود داره که از همون استفاده کنیم؟ جواب : بله

سوال 2 : اگه محصول یا خدمت من تو اون لیست نبود باید چکار کنم؟ جواب : خوب یه شناسه اختصاصی برای خودت میگیری.

اول اینکه اگه سوالایی که تو ذهنتون ایجاد شد، بیشتر از این دوتاست تو کامنتا بنویسید من جواب بدم.

دوم اینکه بریم یکم این سوال ها و جواب ها رو بیشتر بررسی کنیم.


جستجوی شناسه کالا و خدمات

اداره مالیات اومده تو یه سایتی لیست بلند بالایی از کالا ها و خدمات ایجاد کرده که میتونید به روش های مختلف جستجو و کنید و اطلاعات مدنظرتونو پیدا کنید.

کافیه برید به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir/ و از فرم هایی که گذاشتن به جستجوی کالا و خدمات خودتون بپردازید.

در نگاه اول همه چی عالیه. کلی مدل جستجو داریدد که بتونین باهاش کالا و خدمات خودتونو پیدا کنید. ولی در قدم بعدی میبینید که خیلی هم کار باهاش راحت نیست و کم کم زجر آور میشه.

هر بار که شما جستجو میکنید سایت به جای نمایش یک لیست از کالاها و خدمات به شما یک فایل csv یا xml خروجی میده. توجه داشته باشید که شما قطعا با یکبار جستجو نمیتونید به نتیجه دلخواهتون برسید و از میان 1 میلیون و 700 هزار رکورد که هر روز هم داره به تعدادش اضافه میشه براحتی شناسه کالا و خدماتتون رو پیدا کنید. خوب بیاین یه تست کوچیک انجام بدیم.

از چهار مدل جستجویی که داره من "دریافت فایل شناسه کالا و شناسه خدمت براساس شناسه/شرح شناسه" را انتخاب میکنم.

من تو فرم شرح شناسه کالارو انتخاب می کنم و کلمه "کیف"رو سرچ میکنم.

فایل خروجی هم از نوع csv تنظیم کردم.

خروجی یکم ترسناکه.حدود 16 هزار رکورد. تنوع رکورد ها هم زیاده. مثلا :

  • کیف ملزومات کمک های اولیه
  • کیف CD (سی دی)
  • کیف اداری
  • کیف رایانه
  • کاور متعلقات کیف و کفش
  • دستگاه کنترل کیفیت تجهیزات مرتبط با شیشه و سرامیک
  • کفی یراق آلات کیف و کفش و چمدان
  • کیف لوازم آرایش لوازم و وسایل آرایشی
  • غلیظ کننده مواد اولیه موثر بر کیفیت فرآوری مواد غذایی
  • و ...

خوب بریم یه تست دیگه بکنیم. مثلا من دنبال "کفی یراق آلات کیف و کفش و چمدان" هستم و خوب سرچ میکنم "کفی کیف". ولی اینبار فایلی که بهم میده خالیه.

خوب چکار کنیم؟ چطور از بین این همه کالا و خدمات بتونیم به نتیجه برسیم.

اینجا بود که سامانه جامع و کاربردی و مردم پسند لیست کالا و خدمات سایت ناژو به دست مهندسین ایرانی ساخته شد.

الان دارم تو ذهنم آهنگ بر طبل شادانه بکوب رو زمزمه میکنم :))

اول به آدرس این سایت برید : nazhosoft.ir

در فرمی که باز میشه شروع به جستجو کنید:

تو این سامانه هم اومدیم به ازای هر جستجو یه لیست گذاشتیم که شما همونجا بتونید نتیجه جستجوتونو ببینید، هم اینکه جستجوی ترکیبی گذاشتیم که وقتی "کفی کیف" سرچ میکنید بی نتیجه نمونه و واقعا اون رکوردی که توش کفی و کیف رو داره براتون نمایش بده. تازه یسری فیلتر بدرد بخور دیگه هم گذاشتیم که میتونید محدوده جستجوتونو کوچیک تر کنید. وای چقدر حرف زدم. خسته شدم. جواب کامل سوال دومو برای پست بعدی میزارم.