آیا جایی برای زنان و دختران در صنعت گیمینگ وجود دارد؟

به صورت کلی مخصوصا در ایران، تصور به اینگونه است که "مگر دخترا هم گیم میزنن". توی این پست میخواهیم بررسی کنیم آیا این تصور درست است یا غلط. آیا گیم صرفا یک صنعت پسرانه است یا زنان و دختران سر تا سر دنیا هم میتوانند از این صنعت لذت ببرند. با من همراه باشید.
اول از همه میرویم سراغ آمار رسمی دنیا که از آن بفهمیم در حال حاظر چند دختر گیمر داریم. طبق آمار، هم اکنون ما 50 درصد دختر گیمر و 50 درصد هم پسر گیمر داریم. تا اینجا یعنی هر دو جنسیت به یک اندازه به صنعت گیمینگ علاقه من هستند. اما وقتی با دقت به آمار نگاه میکنیم، متوجه میشویم که ژانر های پر طرفدار صنعت گیم، بالای 70 درصد پسران تشکیل داده است. یعنی چه در ژانر های ادونچر، اکشن، اوپن ورلد و پلتفرمر و ... اکثرا جنسیت مذکر است که این مدل بازی ها را تجربه میکنند. البته منظورمان این نیست که بازی های فمیلی فرندلی و سایر ژانر ها بی اهمیت هستند. بلکه منظورمان این است که از آنجایی که اکثر بازی ها در ژانر های ادونچر، اوپن ورلد و ... تولید میشوند و در مسابقات و مراسم گیم اواردز (اسکار گیم) تمرکز بیشتری روی این مدل بازی ها وجود دارد. یعنی زنان و دختران سر تا سر دنیا بیشتر تمایل به بازی های فمیلی فرندلی مانند اکثر بازی های نینتندو و یا سایر ژانر ها علاقه مند هستند که هیچ مشکلی هم ندارد.

خب علت اینکه دختر ها نسبت به پسر ها به نسبت کمتر علاقه مند به بازی های اکشن، ادونچر و از این دست بازی ها هستند چیست؟ اول دلیلی که خود من فکر میکنم به خاطر تفاوت روحی بین دختران و پسران است. برای مثلا برخی دختر ها با قضیه بازی اکشن و یا به اصطلاح "بُکش بُکش" مشکل دارند و علاقه ای ندارند. یعنی آن ها دوست دارند که بازی که انجام میدهند، غیر اکشن باشه و با جنبه های دیگری آن ها را سرگرم کند. اما این دلیل نمیشود که هیچ دختری از بازی های اکشن لذت نبرد. حتی من دخترانی دیدم که بیشتر از خود من از تجربه بازی های اکشن لذت میبرند. خب پس این نتیجه را میگیریم که بازی های اکشن برای برخی دختران (حتی بیشتر از نصف!) این مدل بازی ها لذت بخش خواهد بود. از نظر من دلیل دومی که دختران کمتری نسبت به پسران در بازی های اکشن حضور دارند، نبود بازی هایی مناسب برای دختران برای همزاد پنداری است.

منظورم چیست که دختران بازی به نسبت بازی های کمتری برای همزاد پنداری دارند، بگذارید مثالی بزنم. در نسل هفتم (PS3, XBOX 360 و ...) بازی های بسیار کمتری عرضه شد که یا شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت های اصلی آن مونث باشد. در آن موقع میزان گیمر بودن بین زن و مرد این طوری بود که 70 درصد جمعیت گیمر ها را پسر ها تشکیل میدادند. اما در نسل هشتم کنسول های بازی (PS4, XBOX ONE و ...) به نسبت تعداد بیشتری از بازی ها دارای شخصیت زن تاثیرگذار در بازی ها بوده اند. برای مثال در بازی های مهمی مانند لست آو آس 2، هورایزن، هلبلید، آنچارتد (اسپین آف)، گیرز 5 و ... چندین بازی دیگری با شخصیت مونث اصلی تولید شده است. این بازی ها قطعا برای ارتباط بیشتر دختران با بازی های ویدیویی تاثیر گذار است و برای همین آمار دختران گیمر از 30 درصد به 50 پیشرفت داشته است. برای مثال بازی گاد آو وار 2018 که یک بازی شاهکار به حساب میاید، روی رابط بین پدر و پسر تمرکز دارد. خب قطعا یک دختر که نه تا به حال پدر کسی بوده نه تا به حال پسر کسی بوده کمتر میتواند نسبت به جنس مذکر از بازی لذت ببرد.

البته منظورم این نیست که دختران از بازی هایی با محوریت شخصیت های مذکر لذت نمیبرند. همان طور که ما پسران از بازی هایی مانند هورایزن لذت کافی را میبریم، آن ها نیز میتوانند از بازی هایی که مانند گاد آو وار لذت ببرند. اما خب قطعا وقتی بازی میکنیم که همجنس خودمان است، بیشتر میتوانیم با آن همزاد پنداری کنیم. در واقع اگر شخصیت های مونث به نسبت بیشتری در بازی ها حضور داشته باشند قطعا شاهد حضور گسترده تری از بانوان در بازی های ویدیویی هستیم. نکته ای که در این بین وجود دارد این است که حضور شخصیت های مونث در بازی ها باید به درستی انجام شود. منظورم این است که اینطوری نباشد که خب هر چی قیمه داریم را بریزیم توی ماست. بگذارید پایین تر بیشتر درباره این موضوع صحبت میکنم

برای مثال حضور شخصیت سیدی در بازی رد دد 2 بسیار تمیز بود و مخاطب چه مرد و چه زن با او خیلی خوب همزاد پنداری میکرد و خود من خیلی دوست دارم در نسخه های آینده باز هم با این شخصیت مواجه شویم. یا مثلا در جدیدترین نسخه بازی رچت اند کلنک، شخصیت جدیدی به نام "ریوِت" معرفی میشود. البته که من بازی "رچت اند کلنک ریفت اپارت" را تجربه نکردم اما طبق نقد ها و نظرات منتشر شده، خیلی ها ریوت را یکی از نقاط قوت بازی بیان کردن و دوست داشتند که یک اسپین آف از این شخصیت در آینده نچندان دور ببینند. اما از آن طرف برخی بازی ها با شخصیت پردازی مزخرف خود برای بانوان و طراحی لباسی نیمه برهنه برای آن ها، میخواهند از زنان به عنوان ابزار آلات جنسی و تحریک کننده استفاده میکنند و با اینکار ادعای برابری بین زن و مرد هم میکنند! همچنین با این موضوع که ما یکهو بیاییم بازی را شخصیتش را کلا عوض کنیم و یک زن به جای آن بگذاریم هم مخالفم. مثلا فرض کنید بدون هیچگونه پیش فرضی یکهو شخصیت مهمی همچون کریتوس را با یک زن با لباس های تنگ عوض کنند. خب قطعا صدای طرفداران بازی گاد آو وار در میاید چرا که تا وقتی یک پایان درست حسابی برای کریتوس نبینند و جانشین لایقی برای کریتوس پیدا نشود چرا باید یکی از نماد های بازی های ویدیو را با یک زن جا به جا کنیم!؟ در واقع نیازی نیست که ما بازی های قدیمی را تغییر بدهیم بلکه باید با ip های جدید و خوب یا شخصیت های غیر اول زن در بازی ها مثل ریوت، شخصیت های زن را به بازی ها استفاده کنیم و مسیر این شخصیت ها را در صورت موفقیت ادامه بدهیم.

در پاسخ به سوالی که در عنوان مطرح شد، باید بگویم بله، جایی برای زنان و دختران در بازی های ویدیویی وجود دارد اما باید به درستی شاهد حضور آن ها باشیم. البته که به نسبت سینما، شخصیت های مونث استفاده شده در بازی ها خیلی بهتر و به دور از موج سواری بوده و سعی شده روی یک شخصیت پردازی خیلی خوب تمرکز شود تا جنبه های جنسی و جذب مخاطب با زیبایی های ظاهری. به هر حال امیدوارم وضع حضور زنان در بازی های ویدیویی بهتر شود و شاهد شخصیت های مونث بهتری از قبل در بازی ها باشیم.
خیلی ممنون که پست را مطالعه کردید، اگر که پست رو دوست داشتین یادتون نره که لایک کنید و اگر که نظری درباره پست دارید حتما در قسمت کامنت ها با من به اشتراک بگذارید.

https://virgool.io/@esi.liar/%D9%81%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%DA%86%DB%8C-istoyjau5gid
https://virgool.io/@MAP.air/%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D8%A7-%D8%B2%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-jnzcpyqj6xkj
https://virgool.io/@MAP.air/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-bombshell-yu0lash8a68p