پریود

کافیه تو یه خانواده سنتی زندگی کرده باشی تا تابوی این کلمه رو قشنگ حس کنی، انقدری بزرگ و عجیبه که هربار انگار داری کاری شرمگین رو انجام میدی.

اما پریود چیه؟ فیزیولوژی بدن من اینطور هست که هرماه یکسری تغییرات هورمونی رخ میده و در اثر اون از رحم خونی خارج میشه، و به طور طبیعی برای تمام زنان و دختران از سن بلوغ تا یائسگی که حدود ۵۰ سالگی هست ادامه پیدا میکنه. و تو این دوران کلی نوسانات هورمونی رخ میده میده که روی کار کردن، درس خوندن و خیلی از فعالیت هامون تاثیر گذاره.

خوشبختانه توی دورانی بزرگ شدم که حداقل در جمع همسال های خودم و تو محیط های فرهیخته از تابو بودن این اتفاق کاسته شده، از همون دوران ابتدایی حدود کلاس پنجم و یا ششم بود که مربی بهداشت اومد و بهمون توضیح داد که اگر هر موقع این اتفاق برامون رخ داد بدونیم که باید چیکار کنیم، چون دوران بلوغ دختر ها از سنین پایینه و خیلی‌ها در خانواده این موضوع مطرح نشده و نمیدونن چیه و چکار باید بکنن. بعد از اون هم هم در دوران راهنمایی و هم دبیرستان گاهی میومدن و برامون بی پرده راجع به این مسائل صحبت میکردن، ویا اگر مشکلی درگیرش بودی میتونستی به آسودگی مطرح کنی.

این بود که من هم وقتی اولین بار تو سن ۱۳ سالگی متوجه شدم که دارم پریود میشم آگاهی راجع به این موضوع باعث شد که هول نشم و بتونم خیلی راحت به ادامه زندگیم برسم. بعد از اون هم اگر پریود بودم خیلی راحت این موضوع رو مطرح میکردم، مثلا میگفتم ببخشید پریودم و نمیتونم کمک کنم مبل رو جابجا کنیم، ببخشید پریودم و نمیتونم این غذا رو بخورم و...

البته خیلی هم راحت نبود با تمام هیس هیس کردنا و عیب و زشته گفتناشون الان اونها هم با این موضوع کنار اومدن?

بعد از اون هم هرچیزی که از پریود میدونستم به پارتنرم گفتم بهش توضیح دادم و یادش دادم که چطور تو این دوران ازم مراقبت کنه، الان هم که کلی نرم افزار هست که میتونه تایم پریودی رو به پارتنرتون اعلام کنه و کلی مقاله که میتونه آگاهی خودتون و پارتنرتون رو تو این مسئله بالا ببره تا اگر بخاطر این اتفاق قرار یا مهمونی بهم خورد راحت تر با این مسئله کنار بیان.

پریود شاید یک مسئله کوچیک و بی اهمیت به نظر بیاد اما یک بانوی آگاه میدونه که مراقبت های این دوران چقدر میتونه روی سلامت یک زن تاثیر گذار باشه.

امیدوارم پریود نه به عنوان یک اتفاق طبیعی در زنان و دختران باشه تا نترسند از بیان کردنش.