کی گفت پریود؟!


سال های اولی که پریودی رو تجربه می‌کردم، از به زبون آوردن کلمه پریود خوشم نمیومد و اکثر اوقات می‌گفتم عادت ماهیانه . از نظر معنای لغتی که یکی هستن ، پریود کلمه ای انگلیسی در معنی دوره زمانی هست و تقریبا معنای برابری دارند.

اما اگه از نخستین باری که پریود شدم حرف به میان بیارم ؛ راستش معلمی داشتیم در دوران دبستان که این جور مسائل رو بهمون آموزش می‌داد. اولین باری که شنیدم پریودی چیه و چجور دردهایی رو توی بدن ایجاد میکنه با خودم گفتم : دختر این دیگه چه کوفتیه؟! . غافل از اینکه دوسال بعد دقیقا اون به اصطلاح "کوفت" رو باید هر ماه تجربه می‌کردم. آره دقیقا دو سال ، یادمه۱۱ فروردین بود که منم به جمع دخترایی که پریود میشن اضافه شدم.

شاید ماه های اول برام تجربه جدیدی بود ولی بعدش کم کم عادت کردم بهش و اتفاقا اون تایم رو معمولا بیشتر مراقب خودم بودم و هستم. چرا که رعایت بهداشت بخصوص در دوران پریودی دارای اهمیت بالایی هست.

استفاده از نوار بهداشتی های تمیز ، تعویض هر ۳ ساعت و قرار نگرفتن در محیط های سرد و مرطوب ، تعویض هرروز لباس و اجتناب از خوردن مواد غذایی مثل ماست و بستنی و... می‌بایست رعایت شوند تا پریودی خوبی را پشت سر بگذاریم.

چرا پریودی خوب؟ تا عدم رعایت بهداشت موجب انواع عفونت ها نشود . این تنها بخش کوچکی از مشکلاتی ست که عدم رعایت بوجود میاره.

دوران پریودی با دستان آکنده از سوغاتی هر ماه نزدمان می‌آید ؛ از درد شکم و کمر گرفته تا سردرد و احساس افسردگی و... که در هر فرد متفاوت است.

با وجود همه اینها بسیاری از زنان و دختران در این تایم در محل کار خود حضور میابند ؛ در حالیکه ممکن است درد یا نوسانات خلقی ناشی از بهم خوردن هورمون ها اذیتشان کند اما... .

به امید روزی که تمام زنان سرزمینم از بلوچستان تا خوزستان از شمال تا جنوب ، دارای امکانات کافی و آگاهی کامل از پریودی خود باشند . و مردان و پسران جامعه ام نیز با کسب آگاهی بیشتر در باره پریودی ؛ مادران ، خواهران ، همسران و دختران خود را بیشتر درک کنند‌.??