احساسات مختلف چه پیام‌هایی برایت دارند؟

احساسات مختلف انسان
احساسات مختلف انسان

۱. خشم:

به حریم و حد و مرزهای من بی احترامی یا تجاوز شده. من نیاز به حد و مرزهای جدیدی دارم و نیاز دارم که دیگران به حدو مرزهای من احترام بگذارند. یا یکی دیگر از نیازهای اساسی من نادیده گرفته شده.

۲. غم:

من چیزی را از دست داده ام که برایم ارزشمند بوده. برای همین نیاز به سوگواری دارم. شاید نیاز داشته باشم که عزیزانم کنارم باشند و حمایت اجتماعی از آنها دریافت کنم. در چنین مواقعی به شدت نیاز به همدلی دارم!

۳. حسادت:

من چیزهای بیشتر در زندگی می خواهم. دوست دارم چیزهایی که دیگران در زندگیشان دارند را من هم داشته باشم. این نیاز احتمالاً از کمبود عزت‌نفس من می‌آید. (این حس می تواند به دیگران آسیب بزند و حتی داشته های دیگران را تهدید کند)

احساس تنهایی چه چیزی به ما می گوید؟
احساس تنهایی چه چیزی به ما می گوید؟

۴. تنهایی:

من برای رابطه ارزش قائلم و تمایل به برقراری رابطه دارم. گاهی هم علی رغم رضایت از رابطه‌هایم نیاز به تنهایی و خلوت کردن با خودم دارم.

۵. اضطراب:

اوضاع از کنترل من خارج شده و فکر می‌کنم عوامل خارجی غیرقابل کنترلی بر من فشار می‌آورند! امور زندگی آنگونه که من انتظار دارم پیش نمی‌رود. گاهی هم واقعاً دلیل اضطرابم را نمی‌فهمم و نیاز به صحبت با یک متخصص دارم!

۶. ترس:

چیزی، اتفاقی یا کسی، مرا و نیازهای مرا تهدید می‌کند! من احساس ناامنی می‌کنم و نیاز به امنیت دارم!

سخن آخر

اگر نیاز پشت احساسات را درک کنیم، هم می‌توانیم دیگران را به خوبی بفهمیم و رابطه بهتری برقرار کنیم هم خودمان را بهتر بشناسیم و درک کنیم.


محمدجعفر زاهدپور
یک روانشناس