کافه آواز جایی برای آموزش و یادگیری آواز و صداسازی نوین | جایی برای شنیده شدن در دورهمی های کافه
با این 3 کار صدای مخصوص خودتُ رو با آموزش آواز پیدا کن
چگونه می توانی صدای مخصوص خودتُ پیدا کنی؟
چرا از یکی دیگر تقلید می کنید؟
چگونه صدای مخصوص به خودت پیدا کنیم؟
آیا واقعاً صدای غیرواقعی هم وجود دارد؟
اگه من صدایم را شبیه باگز بانی کنم این واقعاً صدای مخصوص من هست؟
خیلی از خواننده ها کل عمرشان را سعی می کنند شبیه یک خواننده دیگر بخوانند و صدای واقعی خودشان را هیچ وقت پیدا نمی کنند و این خیلی غم انگیز است.مدام صدای یک خواننده ی خیلی حرفه ای و تکنیکی را می شنویم و می خواهیم مثل همان خواننده بخوانیم در حالی که توانایی صدای ما بسیار با آن خواننده ی حرفه ای متفاوت است.
الان وقت یه داستان است : من هنرجویی داشتم که بصورت خاصی صدای یکی از خواننده های ایرانی را که صدای گرفته و نسبتاً تو دماغی دارند را تقلید می کرد در حالی که خودش صدای باز و پرحجم و زیبایی داشت.
من باهاش کار کردم تا توانست صدایش را آزاد کند و از الگوی خیلی بدی که داشت ازش استفاده می کرد اصطلاحاً ازآن پریست خلاص شود و الان دیگرحنجرش دست خودش هست. هم می تواند اگر خواست شبیه آن خواننده بخواند و هم می تواند با صدای قشنگ خودش بخواند.
چه تفاوتی بین صدای خاص و واقعی و بکر شما و صدایی که از یه خواننده ی دیگرتقلید می کنید وجود دارد؟
اکثر خواننده ها تحت تاثیر یک خواننده ی معروف دیگر ،کارشون را شروع می کنند مثلاً برانو مارس تحت تاثیر مایکل جکسون شروع کرد .ویتنی هیوستون تحت تاثیر گِلَدِس نایت شروع کرد ولی اینهاا همه آن صدا را مال خود کردند و با صدای خاص خودشان خواندند و از الگوهای آنها تقلید صرف نکردند و این کاری هست که شما هم حتماً باید انجام بدید.
در کل جهان فقط یکی از شما وجود دارد و فقط و فقط یک دانه از صدای شما در جهان هست پس چرا یکی دیگر را کپی کنید وقتی صدای آن همین الان هست یا آهنگهایش وجود دارد؟!
تازه یک مشکل دیگر هم این است که وقتی دارید کپی می کنید کلی استرس دارید که خوب کپی کردید یا نه ؟ولی اگه با صدای خاص و بکر خودتان بخوانید خیلی بیشتر لذت می برید و حستان واقعی تر و باور پذیر تر می شود.حالا چه کار اورجینال خودتان را بخوانید چه کاور یک آهنگ دیگررا بخوانید.
باید این را بدانیم که برای صدای منحصر به فرد خودمان حتماً باید صدای کامل که صدای سینه درآن بخش مهمی دارد را خوب درک کنیم.حتماً باید با صدای سینه یاد بگیریم بخوانیم ولی بستگی به سبکی که می خوانیم می توانیم با صدای هد ویس و میکس ویس خودمان هم کامل آشنا بشویم و ازش استفاده کنیم تا به صدای واقعی خودمان برسیم.
همانطور که گفتم انتخاب سبک موسیقی برای پیدا کردن صدای واقعی و مخصوص شما خیلی مهم است چون شاید من یک صدای صاف مثلاً دارم که هیچ بافتی ندارد ولی دوست دارم راک بخوانم و جز ، در حالی که شاید مناسب نباشد و بخاطر همین مشکل من نتوانم صدای واقعیم را پیدا کنم.
صدای مخصوص خودتُ پیدا کن
البته این را باید بگویم که همانطور که خودتان هم دیده اید خیلی از خواننده ها صدای آوازشان با صدای حرف زدنشان بسیار فرق دارد و این اصلاً عیب نیست چون با کمک صداسازی توانسته آن خواننده به آن صدا برسد.پس منظورمان از صدای خاص و بکر شما قطعاً صدای حرف زدن عادی شما نیست بلکه باید پایه و اساس آن باشد ولی با کمک تکنیکهای صداسازی آنرا زیباتر کنیم تا جایی که در بعضی موارد دیگرشبیه صدای حرف زدنمان نیست.
در سه مرحله می خواهیم صدای واقعی خودمان را بشناسیم :
تمرینهای ویژه برای پیدا کردن صدای مخصوص به خود
1- اول صدای با گلوی باز وآزاد و رسای خودمان را پیدا می کنیم صدایی که گلویمان و حنجره مان درآن فشرده و منقبض نشده باشد.
با این تمرین سعی می کنیم صدای با گلوی باز خاص و بکر خودمان را پیدا کنیم.
اول باید یه حالتی به دهانمان بدیم انگار اول خمیازه هست و بعد با آ اول شروع می کنیم چون برای باز کردن گلو مخصوصاً برای آموزش آواز مبتدی ها تجربه نشون داده که مصوت آ راحتتر گلو را باز می کند.
با مصوتهای آ او ای می ریم جلو و حواسمان باشد که با انرژی بالا باشیم و ولوم صدایمان هم متوسط باشد.
همین مصوتها را رویش آژیر می ذاریم که قبلاً گفتم صدای آژیر چقدر کمکمان می کند.
وقتی اینهارا انجام می دهید باید حس طراوات و شادابی و نشاط در حنجرتان داشته باشید و حنجره تان اصلاً نباید منقبض باشد اصلاً نباید رویش هیچ فشاری باشد و باید این جعبه ی تولید صوت شما کاملاً شناور و آزاد باشد.
2- تمرین وز وز روی گونه هامان و جلوی صورتمان اصطلاحاً در ماسک صورتمان : با اوم اوم گفتن و رفتن به صدای آژیر این کارا انجام می دهیم.
حواسمان باشد سمت صدای نیزال نرود صدایمان.
حالا این گونه تمرین می کنیم که یک هوم شبیه هامینگ می گوئیم و آنرا تبدیلش می کنیم به مامامامام بازهم حواسمان هست که صدایمان به سمت صدای نیزال نرود.صدای بالایش هم یک اکتاو بالاتر می توانیم تمرین کنیم.
حالا یک نیم پرده می رویم بالاتر . اگر درست انجام داده باشید می بینید که در عین اینکه صدای سینه و صدای اصلی را داریم یک زنگ خوبی هم صدایمان می گیرد.
هر سبک و هر صدایی نیاز به این حلقه ی قدرت صدای زنگدار که به آن تونگ هم می گویند دارد چون صدای بدون توانگ یک جورایی صدای مرده است . در مورد تونگ یک ویدئو مفصل خواهیم داشت.
یک بار دیگرپس مرور می کنیم تا بتوانی صدای مخصوص خودتُ پیدا کنی اول صدای سینه با گلوی باز خودمان را پیدا می کنیم بعد صدای زنگدار جلوی صورتمون را پیدا می کنیم.
3- صدای پشت گلوی خودمان را پیدا می کنیم.این صدا به شما صدای قدرتمندتری می دهد و یک جورایی می شود پایه و بیس تا بتوانی صدای مخصوص خودتُ پیدا کنی.
می خواهیم یک جوری با تمرین آره آره بریم جلو ولی برای اجرایش باید جوری باشیم که انگار یکی پشتمان هست و می خواهیم به آن بگویم آره آره. و یه یه یه . باید دقت کنیم تو این تمرین باید جوری بخوانیم که قشنگ لرزش ریزی در پشت گردنمان حس کنیم.
صدای اکتاو بالای همین تمرین را هم انجام می دیم.بعدش نیم پرده می ریم بالاتر .
حالا این تمرین و تبدیل می کنیم به بیا بیا بیا
ب در کلمه ی بیا
بیا بیا به شما انرژی می دهد همین طور نرم کام را گنبدی می کند و همینطور ا انتهای پشت حلقتون و باز می کند.
با تمرین بیا بیا بیا شما هم گلوی باز و آزاد دارید هم صدای زنگدار جلوی در ماسک صورت و دارید و هم پشت حلقتون باز شده است تا بتوانی صدای مخصوص خودتُ پیدا کنی.
باید همیشه این را در نظر داشته باشیم که با یکبار و دوبار انجام این تمرینها اتفاقی نمی افتد بلکه باید روزانه حداقل شش ماه این تمرینها را انجام بدهیم تا نتیجه بگیریم.
حالا بعد از انجام این تمرینها شما صدای خاص و بکر و واقعی خودتان را پیدا کردید و می توانید هر آهنگی از هرکسی را که خواستید با صدای خودتان بخوانید و کپی نکنید و تقلید نکنید.
صدای شما منحصر به فرد هست شبیه اثر انگشت شما پس تقلید کردن و کپی کردن و بذارید کنار و شاد باشید که با صدای واقعی خودتان می خونید.
باید همزمان حواسمان به رنگ صدایمان هم باشد. منظورم رنگ صدای حرف زدنمان است و بدانیم که بیس و پایه ی صدای آوازی ما رنگ و فرمش چه در نتهای پائینی چه بالاتر بر مبنای رنگ صدای حرف زدنمان باشد.
باید حواسمان به این موضوع باشد که اکثر افراد وقتی صدای واقعی خودشان را اوایل می شنوند واقعاً نا امید می شوند و می گویند این صدا بدرد آواز نمی خورد ولی باید صبور بود و با ضبط صوت دوست بود و حتماً تعلیم آواز و صداسازی درست دید.
صدای مخصوص خودت پیدا کن
مهمترین کار برای یک خواننده متفاوت شدن است.
یک نکته ی بسیار مهم در صداسازی و پیدا کردن صدای مخصوص بخود این است که حواس ما باید مدام به احساس سوزش و درد و یا هرگونه مشکلی در حنجره باشد زیرا در این حالت حتماً یک جای کار آواز ما مشکل دارد یا خوب گرم نکرده ایم یا استفاده ی ناصحیح از حنجره می کنیم و یا قطعه یمناسبی را انتخاب نکرده ایم. پس حتماً در انتخاب سبک و خوانندهی مورد نظرمان که الگوی اولیه ما می باشد باید بسیار دقت کنیم.
برای مطالعه ی مطلب تنفس دیافراگمی در آواز و گویندگی اینجا لطفاً کلیک کنید.
برای مطالعه ی مطلب کنترل هوا در صداسازی و آواز اینجا لطفاً کلیک کنید.
اگر این مطلب برایتان مفید بود حتماً این مطلب را برای دوستانتون هم بفرستید تا آنها هم بتوانند بهتر آواز بخوانند و موقع ارسال حتماً یک کامنت از خودتان در مورد این فایل بگذارید و در مورد فایل توضیح دهید چون کامنت شما به این مطلب ارزش و وزن می دهد .
لطفاً برای درک بهتر این مطلب ویدئوی آموزش مربوط به آن که در بالای همین صفحه قرار دارد را ملاحظه بفرمائید.
اگر علاقمند آواز خواندن و آواز خوب شنیدن هم هستید جلسات دورهمی کافه آواز را از دست ندهید.برای شرکت در جلسات لطفاً به شماره ی 09351751855 پیامک دهید.
خیلی سپاسگزارم که این مطلب را خواندید و منتظرم در کافه آواز شما را ببینم. در کافه آواز نوینترین مطالب صداسازی جهان رایگان در دسترس شماست.
نویسنده : مهدی هدایی
برای مطالعه مطالب بیشتر لطفاً از پیج کافه دیدن فرمائید:
منابع:
https://www.npr.org/2022/05/18/1099744999/how-to-sing
https://www.masterclass.com/articles/how-to-find-your-singing-voice
نویسنده:مهدی هدایی
مطلبی دیگر از این انتشارات
ماهی به ماهی، روزی یه ماهی
مطلبی دیگر از این انتشارات
روز پنجم و ششم چالش.
مطلبی دیگر از این انتشارات
برای تو