اسمم امیر حسینه. در زمینه برنامه نویسی Android کار می کنم و به دنبال یادگیری بازی سازی هستم.
آشنایی با برخی از Component های کاربردی یونیتی - قسمت سوم
در این پست می خوایم در ادامه پست قبل با یک سری از Component های کاربردی یونیتی آشنا بشیم.
کامپوننتی که می خوایم دربارش صحبت کنیم، Collider نام داره. وظیفه این کامپوننت مدیریت برخورد بین دو یا چند gameObject رو بر عهده دارد. به طور مثال اگر بخواهیم برخورد تیر به بازیکن رو مدیریت کنیم (کم کردن جون بازیکن و سایر افکت ها) از Collider استفاده می کنیم. این کامپوننت اشکال مختلفی مدیریت بهتر برخورد بین اشکال مختلف دو بعدی و سه بعدی دارد (کره - مکعب - مربع - استوانه (کپسول) و ....)، که ما چند تا از اشکال مختلف اون رو توضیح می دهیم.
همونطور که مشاهده می کنید در بین این کلایدر ها یک سری فیلد یا خصوصیت مشابه وجود دارد و میشه گفت تنها فرق اساسی بین این کامپوننت ها شکل اونهاست.
- گزینه Edit Collider به شما این اجازه رو میده تا بتونین ابعاد کلایدر خود را با ابعاد شی اصلی تنطیم کنید.
- گزینه IsTrigger برای فعال / غیر فعال کردن ثبت برخورد یک RigidBody هست که به این معناست که زمانی که یک gameObject که دارای RigidBody هست با این شی برخورد کرد آیا متد های OnTriggerEnter, OnTriggerExit و OnTriggerStay به اصطلاح Call شود یا خیر.
- گزینه Material برای انتخاب فیزیک متریال (Physic Material) برای کلایدر است. (Physic Material برای تعیین میزان اصطحلاک و اثر bounce یا پرش بعد از ایجاد برخورد است)
اخرین موضوعی که می خوایم دربارش صحبت کنیم گزینه NewScript هست که در انتهای لیست گزینه Add Component قرار داره. با انتخاب این گزینه unity به طور خودکار یک فایل با پسوند .cs ایجاد می کند.
شما می توانید با استفاده از برنامه Visual Studio این فایل را که به زبان #C هست را ویرایش کرده و به عنوان یک کامپوننت به gameObject خود اضافه کنید.
همونطور که توی عکس بالا می بینید یک کلاس به نامی که شما انتخاب می کنید ایجاد می شود و این کلاس دارای 2 متد به نام های Start و Update هست. متد Start زمانی که کد به طور خودکار اجرا می شود صدا زده می شود و محتوای آن اجرا می شود. از این متد اصولا برای آماده سازی فیلد ها و چیز هایی که در زمان اجرا کد به آن نیاز دارد استفاده می شود. متد بعدی متد Update هست که این متد بعد از اتمام کار متد Start ، در هر فریم یا لحظه صدا زده می شود. در این متد تمامی کار هایی که لازم است در هر لحظه تغییر یا بررسی شود قرار داره می شود.
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی ساده معماری MVC
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش مبتدی Git: بخش سوم
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش ارسال پیام متنی و تصویری، ویدئو، فایل (مدیا) با میدلاین