با برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ آشنا شوید + معرفی ۱۰ فیلم


اکنون که اســکار به پایان رســیده است میتوان سال سینمایی ۲۰۲۱ را به شکل کامل مختومه حساب کرد. اینجا برایتان بهترین فیلم‌های این سال عجیب را رده‌بندی کرده‌ام. فیلم‌هایی از آمریکا، اروپا و شرق آسیا و البته فیلمی از فنلاند. همان جاهایی که عموما کشورهای توسعه‌یافته و بسامان هم قرار دارند. فیلم‌های این فهرست در طیفی از سینمای بدنه و روشنفکری قرار می‌گیرند. اگرچه که مطابق با ذات سینما گاه فیلم‌هایی اتفاقا تجاری سینمادوستان را غافلگیر کرده و فیلم‌هایی پیچیده و پر‌پیرایه انتظارات را برآورده نکرده‌اند.

در ادامه به این فیلم‌های برتر خواهم پردخت:

۱. آنت

موزیکال سیاه و غیرعادی لئو کاراکس یک نمایش تمام و کمال با فراز و فرودهای احساسی و روایــی متعــدد. با چاشنی کمی و حشت،کمی عاشــقانه، کمی فانتزی و کمی هم چارلز دیکنزي. بازیگران: آدام درایور و ماریون کوتیار.

۲. آخرین دوئل

از ژانر قرون وسطا و فیلمهای تاریخی که ریدلی اســکات بارها درآنها زورآزمایی کرده است. یک نوع راشــومون در قلب اروپا بر پایه این سوال که حقیقت کجاست؟ برپایه یک داستان واقعی. با درخشــش مــت دیمــون و آدام درایور و جودی کومر.

۳. ماشین من را بران

فیلم تحسین شده آقای هاماگوچی که برگرفته از داســتان کوتاهی نوشته هاروکی موراکامی اســت. فیلمی درباره انگیزه‌های پنهان آدمها. حرفهایی که برزبان جاری نمیشوند و ارتباط‌هایی که در سکوت شکل میگیرند. ملال و رخوت جذابی بر سرتاسر فیلم حاکم است.

۴. آخرین شب در ســوهو

اثر تند و تیز ادگار رایت که از لحظه شــروع تا انتها لحظه‌ای تماشاگر را آســوده نمیگذارد و به شکلی مستمر احساسات و عواطف و حافظه او را بــه کار میگیرد. امواج تند شفقت به تدریج جای خود را به تکانه‌های وحشت میدهند.

۵. تراژدی مکبث

اقتبــاس غیرعادی جوئل کوئن از اثر کلاسیک شکســپیر که قابل مقایسه با شاهکارهایی مثل ســریر خون کوروساوا و مکبث پولانسکی اســت. یک اثــر اکسپرسیونیســتی متظاهرانه و فرم‌گرا که همیشه تصویر و صدایی براي پرکردن و مشغول ساختن ذهن تماشاگر را در هر لحظه در چنته دارد.

۶. لیکوریش پیتزا

فیلمی طنزآلود از پل تامس اندرسون درباره مشارکت و معاشرت پسری ۱۵ ساله با دختری ۲۶ ساله در دهه عجیب هفتاد میلادی در کالیفرنیا. فیلم عجیبی است. با مجموعه‌ای منحصر به فرد از بازیگران و طنز خاص تامس اندرســون که ممکن است برای همه شیرین و مفهوم نباشد.

۷. واگن شــماره ۶

محصول مشترک فنلاند و روسیه که در یک فضای ســرد رئالیستی در مناطق شمالی به گرمای یک رابطه انســانی متوازن میان یک کارگر روس و یک پژوهشگر فنلاندی میرسد. داستان فیلم رفته رفته و نهایتا در فصول انتهایی خود به خلوص و همدلی با تماشاگر میرســد. شفافیت و خلوصی که برایم یادآور حس و حال عجیب تر از بهشت جیم جارموش بود و یا آثار هموطن فیلمســاز یعنی آکی کوریسماکی

۸. گزارش فرانســوی

ســاختار فیلم آن قدر غیرمتعارف است که تا نیمه فیلم دقیقا خط سیر را متوجه نمی‌شویدد. فیلم با یک مقدمه شروع میشود. معرفی مجله‌ای به نام فرنچ دیسپچ که ادای دینی آشکار به نیویورکر است و کارکنان و جزئیاتش و سپس ســه قطعه بر محور ســه گزارش آخرین شــماره این مجله. ســه فیلم کوتاه عجیب با انواع و اقســام شگردهای روایتی و داستانی.این عجیب‌ترین فیلم کارنامه وس‌اندرسون است.

۹. حرکت ناگهانی ممنوع

ســرگرم کننده و ظریف روی الگوی مشــهور خواب ابــدی هاوارد هاکس و نقص ذاتی تامس اندرسون و رمانهای ریموند چندلر. داستانی تو در تو که از یک جایی دیگر دنبال کردن خط سیر منطقی داستان را رها میکنید وخودتان را می‌ســپارید به دان چیدل و بنیتسیو دل توروی معرکــه‌ای که آرام آرام شخصیت‌شــان جلو چشــمان‌تان شــکل گرفته‌اند و البته طنزی بسیار ظریف که در جان ته‌نشــین میشود. ســاخته استیون سودربرگ.

۱۰. قدرت ســگ

فیلمــی که جایــزه بهترین کارگردانی را برای خانم جین کمپیون در مراســم اسکار به همراه آورد. فیلمی پیچیده و گاه ملال‌‌اور. اما قدرت و ضربه پایانــی فیلم و رودررویی همزمان قهرمان‌ها و تماشاگران با ســرداب‌ههای پنهان ذهن این ملال را قابل تحمل می‌ســازد. با بازی بندیکت کمبربچ و کرستن دانست.



در همین راستا بخوانید:

بهترین رفیقم سینما: یک روایت ۴۰ ساله از معاشرت و هم‌نشینی با فیلم