او دیگر تجدید نشد!

دلت می‌خواهد مغزت را با شاگرد اول‌ها عوض کنی؟ طبق معمول معدلت کم شد؟ درس را نمی‌فهمی؟ مخت ایراد دارد؟ چرا؟ چرا تو نباید شاگرد اول باشی؟

بیشتر معلم‌ها، والدین و حتی روانشناسان مطرح در جهان به این باورند که بعضی دانش‌آموزان مطلب را دیر‌تر می فهمند و بیشتر تجدیدی‌ها از بین همین دانش‌اموزان است، اما من می‌خواهم در این متن با اثبات و استدلال کشیدۀ آب‌داری به گوش این باور غلط بزنم!

بگذارید ادعایم را با نتیجۀ یک آزمایش ثابت کنم. یک آزمایش بسیار جالب در یک دانشگاه در یکی از کشور های مطرح برگزار شد. این آزمایش به این صورت بود که متقاضیان را به دو نیم تقسیم کرد و در اتاق های جداگانه‌ای قرار داد. به متقاضیان گفته شده بود که قرار است ماده‌ای به شما تزریق شود که اثرات این ماده عبارت است از سرگیجه، تاری چشم و بدن‌درد.

اما تفاوت از اینجا آغاز می‌شد که به نیمی از متقاضیان واقعا همان ماده را تزریق کردند و به نیمی دیگر آب‌مقطر که هیچ اثری را به همراه نداشت. فکر میکنید نتیجۀ این آزمایش چه شد؟

این آزمایش نتیجه‌ای داشت که همگان را به تعجّب و تفکّر واداشت. هر دو گروه عوارض یکسانی داشتند. بله هر دو گروه از تاری چشم، بدن درد و سرگیجه شکایت می‌کردند. چه گروهی که به آنها مادۀ اصلی تزریق شده بود و چه گروهی که به آنها آب‌مقطر تزریق شده بود!

متقاضیان گروه دوم دروغ نمی‌گفتند بلکه قدرت تلقین این عوارض را به آنها هدیه کرده بود. آری این است معجزۀ تلقین! اگر من با این تفکر که من می‌توانم اگر من نتوانم هیچ کسی بهتر از من نمی‌تواند؛ درس بخوانیم قطعا موفق می‌شویم.

به نظر شخصی من افراد به قول شما کم‌گیرا اگر از اولین نمرۀ بد به آنها تلقین نمی‌شد تو گیرایی کمی داری الآن موفق‌تر بودند اما باید خودشان خودشان را باور می‌داشتند و این تقصیر خودشان است نه کس دیگر البته که نمی‌شود از قدرت کلام چشم‌پوشی کرد.

امتحان این کار ضرر ندارد یک بار با این باور درس بخوانید. آیا شما لیاقت موفقیّت را ندارید؟

ارشیا صابری

1401/12/1