شباهت عجیب بین یه آیه از قرآن و طب چینی

به نام خدا.

سلام.

چند وقتی هست که دارم راجب طب چینی مطالعه میکنم. داستان از اونجا شروع شد که برای تحصیل رفتم چین و یک سال اونجا بودم. البته از قبل از چین هم علاقه به طب های سنتیِ کشورهای مختلف داشتم و بصورت پراکنده یه چیزهایی میخواندم.

توی این مقاله میخوام راجب یه شباهتی که بین آیه ۷ از سوره طارق و طب چینی هست، حرف بزنم.

اما داستان چیه؟

آیه ۵ تا ۷ از این سوره میگه که:

فَلْینظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ (۵) خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ (۶) یخْرُجُ مِن بَینِ الصُّلْبِ وَ التَّرَائِبِ (۷).
پس باید بنگرد انسان که از چه آفریده شده است (۵) او از آب جهنده‌ای خلق شده است (۶) که از بین ستون فقرات و استخوان‌های سینه بیرون می‌آید (۷).

داستان اینه که یه سری به این آیه ایراداتی وارد کردن و میگن که امروزه معلوم شده که مایعِ منی توی بیضه‌ها ساخته میشه و توی کیسۀ منی ذخیره میشه و از مجرای ادرار هم خارج میشه. یعنی درواقع محل ساخته شدنش و مسیر خروجش هم هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه نداره. پس قرآن حتماً اشتباه کرده دیگه.

در جوابِ این حرف، آقای صائن عزیز یه مطلب بسیار خوب نوشته و ۳ تفسیرِ مختلف رو راجب این موضوع گذاشته که میتانید از اینجا بخوانیدش.

پس من میخوام چه بگم؟

من اینجا میخوام فقط یکم ذهن شما رو کنجکاو کنم، همونطور که ذهن خودم درگیر شده. نمیخوام هیچ نتیجه گیریِ خاصی بکنم البته. فقط چون برای خودم جالب بود گفتم که با شما هم در میان بزارم.

بزار اول بگم که چه شباهتی وجود داره، بعدش باقیِ مطلب رو میگم.

داشتم بخشی از کتابِ The Foundations of Chinese Medicine رو میخواندم که راجب این بود که فعالیتِ جنسیِ بیش از اندازه چه تاثیراتِ منفی میتانه روی بوجود آمدنِ بیماری ها داشته باشه.

عکس زیر رو که مربوط به بخشی از یکی از صفحاتِ این کتابه، ببینید:

این عکس رو برای کسایی که انگلیسی بلد نیستن ترجمه کردم:

حیات جنسی و «گوهرِ کلیه»
گوهرهای جنسی زن ها و مردها نمودهای بیرونیِ «گوهرِ کلیه» هستن. به همین دلیل، کمبودِ این گوهرهای جنسی باعثِ از بین رفتنِ موقتیِ «گوهر کلیه» میشن. اما در شرایطِ عادی، این کمبود به سرعت جبران میشه و فعالیتِ جنسیِ نُرمال باعث بوجود آمدنِ بیماری نمیشه. ولی فقط وقتی که فعالیتِ جنسی بیش از حد باشه، این کمبودِ گوهر (Jing) که به دلیلِ رابطه جنسی بوجود آمده، باعث میشه که بدن، زمانِ کافی برای بهبود پیدا کردن و بازگرداندنِ گوهر به حالتِ عادیش رو نداشته باشه.
چیزی به اسمِ Tian Gui که در دورانِ بلوغ از همین «گوهرِ کلیه» تمایز پیدا میکنه و ساخته میشه، میاد و اسپرم رو در مردها و خونِ دورانِ قاعدگی و تخمک ها رو در زن ها بوجود میاره.

البته فهمِ کاملِ این متن به خیلی دانش های پایه نیاز داره که من و شما نداریم، ولی چیزی که خیلی جالب بود برای من، این بود که:

  • ما یه چیزی داریم به اسمِ «گوهرِ کلیه».
  • یه چیزِ دیگه ای هم داریم به اسم «Tian Gui» که از همین «گوهرِ کلیه» ساخته میشه توی دورانِ بلوغ.
  • و در آخر هم «اسپرم و خونِ دورانِ قاعدگی و تخمک ها» رو داریم که از اون Tian Gui ساخته میشن.
از بین همه اینها هم مهمترین چیز و جالب ترین چیز برای من همین «کلیه» بود که یجورایی منشا و سرچشمه این زنجیره هست (چون اون «گوهرِ کلیه» مالِ کلیه ست دیگه).

حالا چرا جالبه این؟

چون اگه اون آیه از قرآن رو باز یه نگاه بندازی، گفته «بین ستون فقرات و استخوان‌های سینه».

به عکس های زیر نگاه کنید:

عکس از نمای پشت
عکس از نمای پشت
از کنار
از کنار
میشه دید که:
ستون فقرات که اون وسطه و استخوان های سینه هم که حدوداً دور تا دور رو گرفتن، انگار که کلیه ها یجورایی «بین» ستون فقرات و استخوان‌های سینه قرار گرفتن!!!
طبق چیزی که الان خواندیم، این کلیه ها انگار یه Essence دارن که توی دوران بلوغ باعث بوجود آمدنِ اون Tian Gui میشه، که خودِ اون هم باعث بوجود آمدنِ اسپرم ها و خون دوران قاعدگی و تخمک ها میشه.

نکته جالب تر اینه که یکم جلو تر توی این کتاب، این رابطه و نحوه تاثیری که رابطه جنسیِ بیش از حد روی اونها میزاره رو با یه شکل زیبا نشان داده:

تاثیر فعالیت جنسی روی «گوهرِ کلیه»
تاثیر فعالیت جنسی روی «گوهرِ کلیه»

همونطور که میبینید:

  • فعالیت جنسیِ زیاد از حد، باعث از دست دادنِ مقدار زیادی اسپرم میشه.
  • این اسپرم و Tian Gui یه رابطه ای با هم دارن که راجبش خواندیم.
  • و در آخر هم این کمبودِ اسپرم و Tian Gui باعثِ کم شدنِ اون «گوهر کلیه» میشن.
  • و این کم شدنِ «گوهر کلیه» اگه جبران نشه، باعث بوجود آمدن بیماری میشه.

البته شاید سوال بپرسید که درمورد زنها چه پس؟ راجب زنها هم این کتاب گفته که چون Tian Gui در زنها باعث بوجود آمدنِ خون دوران قاعدگی و تخمک ها میشه (یعنی چون اسپرمی وجود نداره و چون خروج اینها از بدن نسبت به اسپرم خیلی کمتره) پس نسبت به مرد ها احتمال بوجود آمدنِ بیماری ها به دلیل رابطه جنسیِ بیش از حد، کمتره.

حرف آخر

شاید این مطلبی که توی طب چینی وجود داره، سند و دلیل محکمی هم برای اثباتِ اون آیه از قرآن باشه. چون اون آیه از قرآن گفته که اون مایع از «بین» ستون فقرات و استخوان‌های سینه بیرون میاد و طب چینی هم میگه که اسپرم توسط Tian Gui ساخته میشه که خودش از کلیه ها (از اون گوهرِ کلیه) سرچشمه میگیره و همین کلیه ها هم یجورایی انگار «بین» ستون فقرات و استخوان‌های سینه قرار دارن.

من اصلاً نمیخوام نتیجه گیریِ قطعی بکنم البته. هدف از این نوشته فقط این بود که اون تعجبی و کنجکاوی که برای خودم بوجود آمد رو با شما هم درمیان بزارم. این نکته هم هست که اطلاعاتِ من در زمینه طب چینی و زبان عربی، بالا و دقیق نیست و ممکنه اشتباه هم بکنم.

البته طب چینی هزاران سال قدمت داره و خیلی چیزها داره که شاید خیلی از دانشِ امروزی ما هم جلو تر باشه. علاوه بر طب چینی، خیلی چیزهای دیگه هم توی این دنیا وجود دارن که از فیلتر «روش علمی» رد نمیشن و «دانشمند» های امروزی شاید اونها رو از لحاظ علمی رد کنن، ولی نمیتانن وجودِ اونها و دلایلی که پشتشان هست رو رد کنن. خیلی چیزها هست که در تمدن های قدیمی وجود داشته و الان ما شاید فقط یه بخش خیلی خیلی کمی رو راجبشان میدانیم. بعضی وقتها فکر میکنم همین طب چینی هم که هزاران سال قدمت داره، شاید بخش کوچکی از بازماندهِ یکی از همین تمدن های خیلی قدیمی (و شاید خیلی پیشرفته) باشه که علمِ امروزیِ ما توان اثبات و ردش رو نداره. کسی چه میدانه؟

به هر حال این موضوع انقدری برام جذابه که به مطالعه در این زمینه ادامه میدم و شاید به نتایج جالبِ دیگه هم برسم در آینده.

مخلص، یا علی.


برای ارتباط با من میتانید هم از آدرس ایمیل odiwxe@gmail.com و هم از ID تلگرام solyinho@ استفاده کنید.