چرا نباید دل به هیچ حکومت و کشوری ببندیم تو این دنیا؟

به نام خدا.

سلام.

حرف اول اینکه من کیم که به شما بگم چکار کنید یا نکنید؟ من زندگی خودم رو هم بتانم جمع کنم هنر کردم. این مقاله رو بعد از خواندن یه حدیث از امام باقر (ع) مینویسم که فکر کردم خیلی حرف تو این حدیثه.

تا حالا شده اوضاع این دنیا رو از دور ببینید؟

من کاری ندارم کدام دوره از تاریخ رو نگاه میکنید. الان، هزار سال پیش، ۱۰۰ سال پیش، ۵۰۰ سال پیش یا هر وقت دیگه ای. چیزی که تا این لحظه به عقل ناقص من میرسه، اینه که انگار انسان ها همیشه دنبال ۲ جور چیز بودن و هستن (و احتمالاً خواهند بود):

  • پول، منافع و به طور کلی مادیات
  • «معنا» و معنویت و به طور کلی اون چیزایی که با مادیات آبشان تو یه جوب نمیره.

حالا در طول تاریخ کدام دسته follower و like بیشتری داشتن؟ جوابش از ساعت ۱۲ ظهر (در حالی که خورشید گرفتگی نباشه) روشن تره. کلاً کی حوصله معنویات داره بابا؟ نه؟ (حالا این درسته یا نه به عهده خود شما)

تو اینجور دنیایی که بیشتر مردم دنبال مادیات هستن (اولینِ اونها هم خودِ من)، به کی اصلاً میشه اطمینان کرد؟ حرف کی رو قبول کرد؟ کدام کشور درست میگه؟ کدام دروغ میگه؟

کی از اونطرف دنیا پاشده آمده وسط میادینِ نفتی و در کنارِ بالا کشیدنِ منابع کشور های دیگه حرف از حقوق بشر و زنان و کودکان و غیره میزنه؟ (آمریکا)

کی میاد با دروغ و حیله و مظلوم نمایی یه کشور دیگه رو اشغال میکنه و هر روز بچه ها و زنانش رو میکشه و بعد کل دنیا هم عین خیالش نیست؟ (اسرائیل)

کی خودش جزو بالاترین رتبه هاس در زمینه تعداد بی خانمان ها و بعد هی زِرِ مفت هم میزنه و برای ما میشه میانجی گر و حامی؟ (فرانسه، آلمان و غیره)

کدام ایرانیِ «خارج از کشور نشین» و «حقوقِ انگلیسی و عربستانی بگیر» دلش برای من و تو میسوزه؟

کدام کشور جزو پیشرفته ترین هاست در زمینه تکنولوژی ولی بالاترین میزان بدهی رو هم داره تو دنیا و برای جوانای ما مثلاً شده الگوی سخت کوشی و پیشرفت؟ (ژاپن) (اینکه این کشورهای دنیا به «چه کسی یا چیزی» بدهکارن و تحت سلطه چه کسی و چه چیزی هستن هم خودش یه دنیاییه که یه سری ها میدانن و جاش اینجا نیست.) (البته من با مردمش کاری ندارم، با کشور و دولت کار دارم).

و در آخر، کی از این طرف دنیا یه شبه قیمت بنزین رو ۳ برابر میکنه و هزار جور هم سعی میکنه از تصمیمش دفاع کنه به جای اینکه راست و حسینی به مردمش بگه آقا جان تحریم پدر ما رو درآورده و ما هم خدا رو شکر عرضه درست کردن اوضاعِ مردم رو نداریم و چاره ای جز این نداریم؟

و هزاران مورد دیگه که تو تاریخ ایران و جهان فراوانه.


فرض کنید تو یه جمعی نشستید و راجب یه موضوعی بحث شده و هرکسی هم یه راه حلی برای خودش میگه و اصرار هم میکنه که درست میگه. از طرفی شما راه حل اصلی و درست رو بلدی و به همه میگی، ولی هیچ کس قبول نمیکنه. آخرش تصمیم میگیری بزاری همه هرکاری که فکر میکنن درسته رو انجام بدن. چرا این کار رو میکنی؟ چون پیش خودت میگی بزار همه راه حل هاشان رو انجام بدن که مشخص بشه راه حلشان درست نیست و بعداً ادعا نکنن که اگه به ما فرصت میدادید ما راه حلش رو بلد بودیم! خلاصه بعد از اینکه هرکسی که ادعایی داشت، راه حلش رو انجام داد و با شکست مواجه شد، نوبت به تو میرسه و همه می بینن که درست میگفتی.

تمام حرف این حدیث هم همینه.

بیشتر از این سرتان رو درد نمیارم، اینم از حدیث:

امام باقر علیه السلام:

دَولَتُنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم یَبقَ أهلُ بَیتٍ لَهُم دَولَهٌ إلاّ مَلَکوا قَبلَنا، لِئَلاّ یَقولوا إذا رَأَوا سیرَتَنا: إذا مَلَکنا سِرنا مِثلَ سِیرَهِ هؤُلاءِ! و هُوَ قَولُ اللّه ِعَزَّوجَلَّ: «وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ».

امام باقر علیه السلام:

دولت ما آخرین دولت است، و هیچ خاندانِ دارای حکومتی باقی نمی ماند، مگر این که قبل از ما به حکومت می رسد، تا این که وقتی شیوه (حکومت) ما را دیدند، نگویند که اگر ما به حکومت می رسیدیم، به همین شیوه اینان رفتار می کردیم! و این فرموده خدای عزوجل است که: «و عاقبت، از آنِ پرهیزگاران است».


من فقط میخوام بگم هیچ دولت و کشوری در هیچ جای دنیا و هیچ زمانی، عدالت واقعی رو اجرا نخواهد کرد مگر یک دولت که دولت امام زمانه (ع) و تو این حدیث به زیبایی گفته.

دولتی که «آخرین» دولته.
شاید اون قسمت که گفته «خاندانِ دارای حکومتی»، اون کلمه «خاندان» برای کسانی که در زمینه New World Order و چیزای پشت پرده مطالعه دارن، جالب باشه.

خلاصه اینکه به کسی جز «خدا» و اون «یکی» دل نبندیم که هرکی و هرجای دنیا و هرزمانی قبل از اون رو کار بیاد، نا امیدمان میکنه.

یا علی.


منابع حدیث:

  • الغيبة للطوسيّ : ۴۷۲ / ۴۹۳
  • روضة الواعظين : ۲۹۱

منابع آیه قرآن:

الأعراف : ۱۲۸ ، القصص : ۸۳