برنامه‌ریزی به سبک ویکتور ویک!

این بزرگوار ویکتور نیست ولی ویک هست!  فعلا به ویکتوری قبولش کنید تا من یه کاریش کنم!
این بزرگوار ویکتور نیست ولی ویک هست! فعلا به ویکتوری قبولش کنید تا من یه کاریش کنم!


نکته:این سیستم بر مبنای کمیابی مصنوعی ساخته شده.

وقتی زندگی دانشجویی من شروع شد، متوجه شدم که بله، زندگی یه سورپرایز عجیب و غریب برام درست کرده که اصلا انتظارش رو نداشتم، کمبود شدید وقت!

من نه وقتی برای کار کردن درست حسابی داشتم، نه کتاب خوندن، نه درس خوندن، نه کار کردن روی روابط اجتماعی ایم، می‌دونستم چاره کار برنامه‌ریزی درسته اما یه مشکلی وجود داشت، من یه فریلنسر بودم!

نه معلوم بود کی بهم پروژه می‌رسه، نه معلوم بود انجام پروژه چقدر وقت می‌بره، نه معلوم بود چقدر براش وقت دارم!

به همین خاطر هر سیستم برنامه ریزی که امتحان می‌کردم شکست می‌خورد، بولت ژورنال، تریسی و قورباغه هاش، هرچی.

پس سعی کردم یکی بسازم!

یکی که مختص زندگی خودم ساخته شده باشه، زندگی خودم و هرکس دیگه ای که بخاطر غیرقابل پیش‌بینی بودن روز های زندگیش یا کمبود انگیزه وقت کافی برای انجام همه کارهاش نداره.

در نتیجه این برنامه رو با کمک یک دوست ویرگولی طراحی کردم و با اجرای اون توی زندگیمون، کم کم گسترشش دادیم.

اصول ویکتور ویک:
اول: هیچ چیزی مفت نیست، حتی غذای خانه پدری!

یعنی هر کاری که شما انجام بدید، باید هزینه یا درآمدی برای شما ایجاد کنه، ترجیحا با یه ارز خیالی. مسلما کارهای مفید ایجاد درآمد می‌کنن، و کار های تفریحی و غیر مفید ایجاد هزینه.

برای اینکه مشخص کنید دقیقاً چه کاری براتون هزینه می‌تراشه و چه کاری براتون مفیده و ایجاد درآمد می‌کنه، باید یه جدول مرجع ایجاد کنید که همه کار های مفید و همه کارهای غیر مفید درش درج شده باشه.

طریقه درست کردن جدول امتیازات:

جدول رو به دو قسمت تقسیم کنید، یک قسمت تمام فعالیت های مفیدی که ممکنه به دردتون بخوره و دارید انجام میدید، و یا میخواید که انجام بدید رو بنویسید.

از خودتون بپرسید، این کار چقدر برام مهمه؟ چقدر مهمه روزی چهار ساعت درس بخونم؟ چقدر مهمه روزی دو ساعت طراحی سایت یاد بگیرم؟ چقدر مهمه کره‌ای یاد بگیرم؟

هر قدر کاری مهم‌تر باشه، باید امتیاز بیشتری به اون تعلق بگیره.

از طرفی یک لیست از کارهای غیرمفیدی که انجام میدید، به عنوان تفریح یا هرچیزی، درست کنید و برای اون، بسته به میزان انرژی و زمانی که ازتون می‌گیره، هزینه در نظر بگیرید.

من و کارهام در یک قاب!
من و کارهام در یک قاب!


دوم: در دو مرحله سه روزه، برنامه یک هفته رو بچین!

اصلا لفظ ویک برای همینه، شما توی این شکل برنامه ریزی برنامه یک هفته رو می‌چینید، توی این برنامه تعدادی از کارهای که فکر می‌کنید براتون مفیده رو قرار بدید، شما با انجام هر کدوم یک مقدار مشخصی امتیاز می‌گیرید.

بعد هم برای تفریح و استراحت مجبورید خرج شون کنید!

فیلم دیدن، بازی کردن، دورهمی رفاقتی، اما‌ یادتون باشه هرچی یک کار برای مضر تر باشه (از نظر میزان زمان، انرژی جسمی و ذهنی) باید بهای بالاتری برای داشتنش بپردازید!

فارغ از اینکه چقدر کار مفید میکنید، هیچ وقت نباید امتیاز کافی برای تفریح توی روز جمع کنید، یعنی همیشه باید توی کمیابی باقی بمونید تا حرص جمع کردن امتیاز برای لذت بردن از اوقات فراغت کوتاه توی شما از بین نره!

توضیح نحوه نوشتن برنامه:

توی عکس در قسمت بالا ویکتوری های این هفته من رو می‌بینید، بعد هم که برنامه هایی هستنش که برای روز های این هفته چیدم. توی ویکتور ویک زمان‌بندی نداریم که باید فلان کار در فلان تایم حتما انجام بشه، نه، شما صرفا یه سری کارها رو مشخص می‌کنید و اون‌ها رو اولویت بندی می‌کنید، یعنی میگید آقا من بیدار شدم بلافاصله میرم سراغ اون کار!

اون توان‌هایی که بالای برخی قسمت های برنامه گذاشته شده برای همینه.

در آخر هم cp رو داریم که به معنای امتیاز بدست آمده ست، آخر هر روز امتیازاتی که بدست آوردید رو حساب کنید، و اونجا قرارش بدید!

بعد هم هرکار غیر مفیدی که کردید رو به عنوان هزینه ازش کم کنید و رو به روی rp یعنی امتیاز باقی مانده ست رو بنویسند!

امتیاز باقی مانده هر روز با باقی مانده روز های بعدی جمع میشه تا آخر هفته بتونید یه ویکتوری برای خودتون دست و پا کنید!

سوم: اول هفته جایزه پیروزی (ویکتور خودتون) رو تعیین کنید!

در اول هفته، برای آخر هفته سه جایزه برای خودتون تعیین کنید، یکی با هزینه بالا، یکی با هزینه متوسط و یکی اقتصادی برای فقیر فقرا!

در آخر امتیازاتی که هر روز جمع میشه، در آخر هفته برای بدست آوردن یکی از این ویکتوری ها خرج می‌کنید، درست همون‌طور که توی عکس‌ اومده.

به من اطمینان کنید، تا وقتی که از این کمیابی مصنوعی خارج نشید، همون لذتی رو از انجام کار هاتون میبرید که از درآوردن پول؛ اون جایزه آخر هفته هم حکم سفر به ویلای شمال رو پیدا می‌کنه!

توی عکس بالا اون سه تا گزینه ویکتوری های این هفته من هستن که با توجه به میزان امتیازاتم یکی رو انتخاب می‌کنم.

در کل سه نفر با احتساب خودم تا به حال از این برنامه استفاده کردن، و خب به گفته خودشون نتایج خیلی خوبی گرفتن، منم از بحران گجت خارج شدم.

امیدوارم این برنامه به کارتون بیاد!

  • پ.ن۱: اگه از ویکتور ویک استفاده کردید و نتیجه اش رو دیدید، حتما توی کامنت ها بهم بگید تا با هم این برنامه رو گسترش بدیم( بعد عمری برای چیزی ذوق دارم:)
  • پ.ن۲: اسم بهتری برای این برنامه سراغ ندارید؟ دلم می‌خواد اسمش ایرانی باشه.
  • پ.ن۳: من خودم این برنامه رو با کمک دوستم ساختم، اما شاید توی یه کتابی چیزی، یه چیزی تو همین مایه ها ساخته شده باشه، اگه دیدید لطفاً بهم بگید!
  • پ.ن۴: این پست زیرمجموعه چالش ایستگاه های ۲۱ روزه من قرار میگیره، قصد دارم ۲۱ مدام از این سیستم استفاده کنم تا بهش عادت کنم.

راستی ما به گپ کوچیک توی تلگرام برای بچه های ویرگولی راه انداختیم، اگه دوست داشتید خوشحال میشیم سری بزنید:)

https://t.me/+X-v7iYBowiwwNzc0