۴- برای اهل ایمان هیچ نیازی حیاتی تر از نیاز به آرامش و اسکان در دل خویش و اتکا بخویش نیست بخصوص در آخرالزمان که عرصه اشد تحولات و انقلابات و آفرینش ها و پدیده های نوین و جنبش ها و بیقراری هاست: «و در آن روز انسان گوید آیا راه فرار کجاست (از اینهمه بیقراری و نا امنی و بی ثباتی) هرگز راه فراری نیست و قرار فقط بسوی خداست. پس زبانت را به شتاب حرکت مده و بگذار تا خداوند آیاتش را بر تو بخواند.» قیامت۱۶-۹-
۵- و لذا یکی از بزرگترین ویژگی ایمان و زندگی در کنار رسولان، قرار و سکون در قیامتهاست: «پس خدا نازل کرد روح سکون و آرامش را بر رسول و مؤمنان.» توبه ۲۶- «و خدا به شما مؤمنان در خانه هایتان اسکان و آرامش بخشید.» نحل ۸۰- «و در جنات تسکین می یابید.» توبه ۷۲- و امروزه همه مردمان جهان بر آتش دوزخی که آشکار شده می سوزند و لحظه ای در هیچ جا و هیچ شرایطی و در کنار هیچ کسی اسکان و آرامشی نمی یابند. پس این برترین رحمت و نعمت خدا بر مؤمنان در قیامت آخرالزمان است که همه چیز در حال قیام و انقلاب است. زیرا عرصه ظهور باطن هاست و افشای اسرار نهان: «و در آنروز اسرار آشکار می شوند.» قرآن-
۶- «ای رسول بر مؤمنانت صلوة کن که صلوة تو دلهایشان را اسکان و آرامش می بخشد.» توبه ۱۰۳- و این راز سکینه در قلوب مؤمنان است یعنی صلوة رسولان محمدی بر مؤمنانی که در ایمان و ارادت و اطاعت هستند. چرا که کانون ثبات و اسکان و استقرار جاودانه در جهان قیامتها جز خدا نیست و رسول با خداست....
۸- و بدان که اصلاً بهشت قلمرو اسکان و آرام و قرار در خویشتن است و امکان با خود بودن و در خود بودن و خود بودن: «و به آدم گفتیم که با زوجت در بهشت آرام و قرار یابید و از همه چیز بهره گیرید فقط به این شجره (نژاد و نژاد پرستی) نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید شد.» بقره ۳۵-
۹- «و خدا بر شما منت نهاد و در خانه هایتان به شما سکون و قرار بخشید» نحل ۸۰- و می دانیم که در این دوران بزرگترین مشکل انسان بیقراری در خانه و در کنار همسر است. پس این موهبتی عظیم است که امروزه کسی دارای چنین اسکان و استقراری باشد.
?منبع :کتاب خداشناسی امامیه جلد پنجم ص ۸۰۹ تالیف استاد علی اکبر خانجانی?
11- ترس از مرگ، ترس از فقر، ترس از بی آبروئی، ترس از تنها شدن و ترس از نابودی ملاکهای اساسی در تشخیص ایمان خویش است. مومن کامل کسی است که همه این امتحانات را با سربلندی پشت سر نهاده است و در مقابل این نوع تهدیدها و مصائب ایمانش را از دست نداده است یعنی متوسل به غیر خدا نشده است و تن به خودفروشی ها و حرامی ها و گناه و فسق و دریوزگی نداده است و صبر و متانت و عزت نفس و پاکدامنی را حفظ کرده است. و هر که همه این مراحل و امتحانات را با سربلندی بگذراند به کمال ایمان که مقام عصمت و امامت وجودی است می رسد و این مقام انسان کامل است.
12- در فرهنگ اسلامی و خاصه شیعی، مومن کسی است که یا خود دارای امامت باطنی است و یا دارای امامی زنده در بیرون است. و در غیر اینصورت به مقام ایمان نرسیده است. انسان بی ایمان به لحاظ عقل و معرفت دینی هنوز بالغ نشده است.
13- در تعریف قرآنی مومن کسی است که دین و معارف و فضائل اخلاقی در او قلبی و خودجوش و طبیعی شده است در درجات. یعنی برای حفظ تقوایش جان نمی کند و مجبور به تظاهر یا ریا نیست. همانست که هست و طبعاً انسانی متقی و اهل فضیلت و اخلاق حسنه است در درجات.
از کتاب بارانداز حکمت تألیف استاد علی اکبر خانجانی
==============
164- این حدیث که اگر کوهها برکنده شوند مومنان تکان نمی خورند دال بر حضور منانیت خدا در انسان است و قدرت ایمنی من که همان ایمان است.
165- انسان بی خود همان انسان بی خداست. انسان بی من انسان بی منان است. این همان انسان کافر است که در محاق نیستی افتاده است و از وحشت به همه حمله ور می شود.
166- انسان بی خود موجودی بی حفاظ است. و اگر عصر جدید عصر ظهور انواع امراض مسری لاعلاج مثل آنفولانزاهای مرغی و خوکی و ایدز و ایبولار و غیره است ظهور بی خودی بشر مدرن است تا بی خودی اش را به وی خاطر نشان کند.
از کتاب پدیده شناسی هویت انسانی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
=================
32- نفس آدمی را بیست و یک شرارت است : کبر، غرور، بخل، جهل، ترس، نسیان، حرص، انکار، ظلم، تجاوز، عداوت، عادت، ریا، نابودسازی، یأس، بازی، ضعف، مرض، تکاثر، مکر و شتاب.
که این شرارتها جز بواسطه معرفت نفس و ارادت عرفانی و اطاعت بی چون و چرا از یک انسان عارف پاک نمی شوند و تبدیل نمی شوند به بیست و یک خیر که عبارتند از:
تواضع، خودآگاهی، نوع دوستی، علم، شجاعت، هوشیاری، قناعت، صدق، عدل، خدمت، محبت، تقوی، تقیه، خلاقیت، امید، جدیت، قدرت، سلامت، وحدت، حسن نیت و صبر.
33- آدمی یا بواسطه اطاعت بی چون و چرا از امام و پیرش موفق به تأدیب و تزکیه و مهار نفس میشود و یا به یاری بلایائی همچون فقر، تنهائی، بیماری و مصائب و شکست و ناکامی.