ویرگول
ورودثبت نام
Dast Andaz
Dast Andaz
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

هر وقت خودت رو حتی بهتر از این ندیدی یعنی کارت خیلی درسته!

و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى‏ توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى‏ توانى رسيد!
و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى‏ توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى‏ توانى رسيد!
حتماً این داستان رو خوندید یا شنیدید:

پروردگار عالم به حضرت موسی(ع) وحی کرد: این مرتبه که برای مناجات اومدی، یکی رو همراه خودت بیار که تو ازش بهتر باشی!

موسی(ع) خیلی دنبال همچون کسی گشت ولی پیدا نکرد؛ به هر کس می‌رسید جرأت نمی‌کرد بگه من ازش بهترم.

با خودش گفت یه حیوونی پیدا می کنم با خودم می برم و ماجرا رو فیصله می دم. پس همین که به یه سگ درب و داغون و مریض مثل این رسید:

به خودم می گم: هر وقت خودت رو حتی بهتر از این ندیدی یعنی کارت خیلی درسته!
به خودم می گم: هر وقت خودت رو حتی بهتر از این ندیدی یعنی کارت خیلی درسته!

گفت: خودِ خودشه! همین رو همراه خودم می برم! پس ریسمان رو به گردن اون زبون بسته انداخت و دنبال خودش کشوند، ولی یه کم که گذشت، پشیمون شد و ولش کرد و تنهایی پیش پروردگار رفت.

پروردگار فرمود: موسی! چرا فرمانی که بهت دادم، اجرا نکردی؟

موسی(ع) عرض کرد: پروردگارا! کسی رو پیدا نکردم که از خودم پست‌تر باشه.

پروردگار فرمود: ای موسی! به عزت و جلالم قسم اگه کسی رو همراهت می‌آوردی که او را پست‌تر از خودت می دونستی، نام تو رو از طومار پیامبران محو می‌کردم!

چقدر باورش سخته که ما نباید و نمی تونیم حتی خودمان رو از یک سگِ بیمار، بهتر بدونیم!

خداوکیلی بعضی مواقع از مسلمون بودن خودم خجالت می کشم.مسلمون و خودبرتربینی؟!
خداوکیلی بعضی مواقع از مسلمون بودن خودم خجالت می کشم.مسلمون و خودبرتربینی؟!
نشانه های خودبرتربینی:

علمای اخلاق برای بیماری خودبرتربینی نشانه هایی ذکر کرده اند:

  • به دیدار دیگران نرفتن.
  • انتظار احترام و سلام از دیگران داشتن.
  • نصیحت و حرف حق دیگران را نپذیرفتن.
  • ادعاهای متکبّرانه داشتن و منم منم گفتن.
  • در سخن گفتن، راه رفتن و... برخورد متکبرانه داشتن.
  • از پذیرش راهنمایی و خیراندیشی دیگران سر باز زدن و زیر بار ضوابط و مقرّرات جامعه نرفتن.
  • در مواردی که تقدّم و تأخّری در کار باشد، مانند وارد شدن به مجلسی، جلوتر و بالاتر از دیگران قرار گرفتن.
متاسفانه وقتی خوب به خودم نگاه می کنم، می بینم کم و بیش دارم با خودبرتربینی دست و پنجه نرم می کنم.
قربون حضرت امیر علیه السلام برم چه جوری با یه جمله تکبر رو فیتیله پیچ کرده!
قربون حضرت امیر علیه السلام برم چه جوری با یه جمله تکبر رو فیتیله پیچ کرده!

مطلب قبلیم:

https://virgool.io/@Jalal-Mohseni-Sh/%D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%DA%AF%D9%90-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B1%D8%AC%D8%A8-%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%B4-i8q7cnwtij3s

یادش به خیر: مطلب زیر رو در ۲۳ آذر ۱۳۹۶ منتشر کردم:

https://virgool.io/@Jalal-Mohseni-Sh/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A4%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%82%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%8F%D9%86-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-ofecd4dh6upt

حُسن ختام: دوتا چشم رطب داری! تقدیم به تموم پدرهای خوب دنیا و تموم کسانی که دوستشون دارم:

https://www.aparat.com/v/Pu9WD



حال خوبتو با من تقسیم کنخودبرتربینیحدیثقرآنمولوی
«دنباله‌‎روِ هرکسی نباش، ولی از هرکسی توانستی یاد بگیر!» آدرس سایت: dastandaz.com | ویراستی: Dast_andaz@ | ایمیل: mohsenijalal@yahoo.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید