ضد الگو ها در توسعه محصول چابک - قسمت سوم


تفکر اکثر افراد ممکن است این باشد که با زیاد و گاهی بیش از حد کار کردن میتوانیم به روند رو به رشد پروژه ها کمک کنیم، اما آیا این نظر درست است؟


مستند سازی:

یکی از دلایل مهمی که بر روی Working Software بیش تر از تولید مستندات جامع تمرکز می شود این است که خب مستند سازی زمان بر است و این زمان ارزشمندی ست که از وقت افراد تیم توسعه صرف خواهد شد. ما به این ضد الگو (View-graph Engineering) میگوییم و همانند Gold Plating نتیجه آن، تمرکز نکردن روی موارد با ارزش و صرف وقت برای کارهایی ست که ارزش کمتری ایجاد می کنند.

در این شرایط دوست توسعه دهنده ما به جای اینکه آزادانه بر روی کد نویسی و حل مشکلات تکنیکی تمرکز کند، وقت خود را به مستند سازی، ساختن گزارش ها و ارائه ها می گذراند. در سازمان هایی که دچار مشکل ساختار هرمی یا طبقاتی هستند این موضوع بیشتر رخ می دهد. زیرا در این شرایط، یک توسعه دهنده برای کار روی محصول درگیر فرآیند های دست و پاگیر و توضیح و ارائه به سلسله مراتب بالاتر از خود می شود.

راهکار معمول برای این ضد الگو، اصلاح ساختار تیم توسعه محصولات نرم افزاری است، هر چه ساختار به مسطح تر شدن میل کند، این مشکل کمتر بروز خواهد کرد. همچنین این موضوع قابل اندازه گیری و توجیه است زیرا زمانی که توسعه دهنگان صرف مستند سازی، ساخت ارائه ها و گزارش ها می کنند به اندازه زمان ساخت یک MVP از آنها وقت خواهد گرفت.

همواره در نظر داشته باشید، ارزشی که محصول ایجاد شده اولیه MVP ارزش وقتی که توسعه دهنگان شما روی آن صرف کرده اند را داشته باشد.

مته آتشین Fire Drill:

این درست زمانی است که ما به lunch محصول خود نزدیک می شویم، اگر خیلی از مراحل اصلی برنامه ریزی و تحلیل را به درستی انجام نداده باشیم، فشار کاری روی توسعه دهندگان بالا می رود و آنها زمان هایی بیش از وقت کاری خود را صرف توسعه محصول و پیشبرد آن خواهند کرد. بخشی از این موضوع به اولویت بندی کارها مربوط است، در صورتی که در طول زمان آماده سازی محصول میزان کار انجام شده توسط تیم توسعه در هر Sprint کم تر از میزانی باشد که لازم است، در نتیجه بیشتر فشار به آخرین روز ها منتقل خواهد شد.

در اینجا Scrum Master و PO کسانی هستند که می بایست بتوانند کارهای برنامه ریزی شده را به خوبی مدیریت کنند. مالک محصول بیشتر در قسمت Business که نیاز ها به صورت صحیح و شفاف توسط ذینفعان تعریف شوند و Scrum Master بعنوان تسهیلگر در کنار تیم ها.

متاسفانه اگر با این شرایط مواجه شویم، باید بدانیم که رسیدن به زمان هایی که برای تحویل محصول به آن تعهد کرده ایم باعث فدا شدن کیفیت کار توسعه دهندگان نرم افزار می شود و در اصلاح برای ما "بدهی فنی" ایجاد می کند.


ابر قهرمانان Super Heroes:

ضد الگوی مته آتشین عموما منجر به بوجود آمد ضد الگوی دیگری میشود و آن اتکای توسعه محصول بر ابر قهرمانان است. افرادی با توانایی بسیار بالا در زمینه توسعه محصول نرم افزاری که ناگهان از راه می رسند و کار های ناتمام را به سرانجام می رسانند و در آخر مورد تقدیر همگان واقع می شوند.

دقت داشته باشید افراد تیم توسعه نیازمند داشتن روحیه و حس اعتماد هستند و شما بعنوان تسهیلگر و مدیر میبایست این حس را در آنها ایجاد کنید، بوجود آمدن چنین شرایطی که "ما همواره به ابرقهرمان ها نیاز داریم" آنها را به این نتیجه می رساند که کاری که در طول فرآیند توسعه محصول انجام می دهند مورد توجه قرار نخواهد گرفت بلکه تمامی تقدیر ها شامل ابرقهرمانی می شود که قرار است "محصول را نجات دهد".

بعنوان مدیران یا مالکان محصول در کنار تیم توسعه وظیفه ما این است که علاوه بر ایجاد اعتماد سازی با اعضای تیم توسعه، ارزش کار آنها را ذکر کرده و همچنین به آنها در بهبود سرعت توسعه خود و برداشتن موانع از سر راه آنها کمک کنیم.

فراموش نکنیم اگر افرادی که محصول را تولید می کنند (تیم توسعه) به آن "باور نداشته باشند" یا روحیه خود را از دست بدهند عملا این محصول محکوم به شکست است حتی اگر به مشتری تحویل داده شود.


پایان قسمت سوم


http://vrgl.ir/KIMp8
http://vrgl.ir/UokFT
http://vrgl.ir/05BAu
http://vrgl.ir/0Dyzz