ویرگول
ورودثبت نام
Saeed Fakour
Saeed Fakour
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

3️⃣ چالش هایی برای بازی ساز ها? [قسمت سوم]

3️⃣ قسمت سوم

سلام?? من سعید فکور هستم. این سومین قسمت از کتاب چالش هایی برای بازی ساز ها هستش. این کتاب تا به حال در ایران ترجمه نشده‼️ ویرگول اولین جاییه که نسخه فارسی این کتاب منتشر میشه.

برای مشاهده قسمت دوم اینجا کلیک کنید.?️

برای مشاهده لیست قسمت ها اینجا کلیک کنید.?️



هسته اصلی بازی?

گیم پلی بازی تنها به یک چیز مربوط میشه و اون هم هسته اصلی بازی، یا هسته پویا بازیه.

? تعریف:‌ گیم پلی یعنی نحوه ارتباط برقرار کردن کاربر با بازی؛ یا به عبارت دیگه همون رابط کاربری بازی.

هسته پویا یعنی هسته‌ای که به یک شکل نیست و متغیر هست، یعنی هر زمان بازی به یک شکل هست. هسته بازی هم معمولا به طرز اصلی ساخت بازی بستگی داره. توی این حوضه هر وقت یک بازی ساز میگه هسته بازی منظورش هر نوع هسته‌ایه و پویا هم جزو آنا هست. چشم انداز های اصلی بازی معمولا توسط تیم بازی سازی نوشته میشن تا دید بهتری نسبت به هسته بازی و طرز اصلی ساخت بازی بدن. در واقع هنگام نوشتن چشم انداز اصلی بازی شما باید موضوع بازیتون رو توی یک جمله خلاصه کنید.

مثلا:

  • این بازی در مورد...
  • این بازی تجربه بودن به جای...
  • این بازی ... رو آموزش می ده.
  • این بازی تجربه .... رو شبیه سازی می کنه.
اگه نتونید بازیتون رو تو یه جمله خلاصه کنید، شما یک بازی نساختید!

اصولا ناشران بازی هم همین سولات رو از شما می پرسند و اگه شما یک بازی بسازید و نتونید به اونا جواب بدید بازی تون رو منتشر نمی کنند.

توی بازی ها هسته های پویای زیر همش خودشون رو به شما نشون میدن:

  • مالکیت قلمرو?: با این نوع هسته، همه چیز غیر قابل خلاصه کردنه، یعنی خیلی چیزا تو بازی اتفاق می افته و شما خیلی کارا می تونید بکنید. بعضی وقت ها این هسته، یعنی کنترل یک قلمرو، مثل وقتی که توی یک بازی شوتر اول شخص انجام میدیم. بازی هایی شبیه ریسک و خیلی از بازی های استراتژیک دیگه از این هسته استفاده می کنند.
  • پیشگویی: بعضی از بازی ها طوری ساخته شدن که شما باید در زمان درست و در مکان درست باشید. توی خیلی از مورد ها، این بازی های کودکان یا بازی هایی که در مهمونی ها انجام میدیم هستند که این هسته رو دارند. طرز ساخت بازی به گونه‌ای هست که همه عوامل به وجود آورنده باز موجب میشن تا بازیکن حدس بزنه در آینده چه اتفاقی می افته؛ و اگه درست حدس بزنه بهش جایزه میدن تا اینکه دور بعدی شروع بشه. بیشتر اوقات این جور بازی ها با شانس کار می کنن.
  • استدلال و هوش فضایی?: بعضی وقت ها بازی های پازلی، مهارت استدلال فضایی رو توی بازی های ویدیویی خودشون قرار میدن. بازی هایی شبیه تتریس، کاری می کنند که بازیکن فقط به قطعه‌ای که الان می بینن فکر نکنن. تتریس روی مهارت فضایی دو بعدی کار میکنه. اما بازی های دیگه‌ای هم هستن که روی مهارت و هوش فضایی سه بعدی کار می کنند مثل بازی اندرویدی شادوماتیک(Shadowmatic - عکس ۲ : ۱ را ببینید) که شما باید با چرخش دادن یک شکل، سایه‌ای منطقی از آن درست کنید. خیلی از بازی های تخته‌ای هم هستند که روی این هوش و مهارت تمرکز دارند.
عکس 2 : 1
عکس 2 : 1


  • بقا?: نسل بشر از ابتدای وجود خودش به صورت طبیعی خودش رو نجات می داده و پیشرفت می کرده. توی دنیای بازی ها هم همینطوره. ما خودمون رو نجات می دیم حتی قبل از اینکه بدونیم هدف بازی چیه. سبک بقا(Survival) هسته خیلی از بازی هاست. توی خیلی از بازی های سبک بقا، شما می تونید بمیرید و اگه بمیرید یعنی بازی تموم میشه. اما بعضی از اونا هم این رو ندارند. هسته بقا میتونه با چند هسته دیگه ترکیب بشه مثل هسته های ساختن و نابود کردن.
  • نابود کردن?⚒:مشه گفت این نوع هسته دقیقا میتونه مخالف هسته بقا باشه یا هم اگه سبک بازی "بازیکن در مقابل بازیکن"(PVP) باشه میتونه مکمل هسته بقا باشه. همه‌ی بازی های شوتر اول شخص(FPS) از این هسته تشکیل شدن ولی خیلی از بازی های تخته‌ای و کارتی هم هستند که از این هسته استفاده می کنند؛ و اصولا سبک اونها جنگی هست.
  • ساخت و ساز⚒️: انسان ها علاوه بر بقا در زمین علاقه و نیاز بیش از حدی به ساختن دارند. حتی با اینکه به اونا گفته نشده که این هدف بازی هست. و این غافلگیر کننده نیست که هسته خیلی از بازی ها ساخت و سازه. توی خیلی از بازی های نقش آفرینی هسته بازی ساخت شخصیت هست. بازی های ویدیویی که توی سبک "ساخت شهر" هستند، ساخت و ساز رو به عنوان هسته اصلی قرار دادند؛ مثل بازی سیم سیتی(SimCity).
  • جمع آوری: ما انسان ها به صورت طبیعی و ناخودآگاه همه چیز را باهم جور می کنیم. ما انسان ها به صورت طبیعی و ناخودآگاه همه چیز را باهم جور می کنیم. همین الان به صورت ناخود آگاه دو تا جمله رو کنار هم گذاشتید و فهمیدید شبیه هم هستند! به عنوان یک انسان شما نمیتونید جلوی این کار رو بگیرید. ما اشیا شبیه هم رو در یک لحظه کنار هم میگذاریم. هسته جمع آوری توی بازی های کارت جمع کنی(قطعا!)، بازی های ساده ویدیویی(سه تا گیلاس رو بزار کنار هم!)، توی بازی های نقش آفرینی و پلتفرمر(مثلا همه کلید هارو جمع کن یا هر چی میتونی سکه بگیر) و توی بازی هایی که منابع بیشتر مساوی با برنده شدن هست ایفای نقش می کنه.
  • گرفتن و جنگ کردن?: انسان های اولیه باید خیلی می دویدند. شاید برای گرفتن یک حیوان یا فرار کردن از دست یک حیوان وحشی. پس جای تعجب نداره که هسته‌ی خیلی از بازی ها باشه. مثل بازی ویدیویی پک من(Pac Man).
  • معامله?: لزوما توی همه بازی ها بازیکن ها با هم دشمن نیستند، بلکه سر بهترین بودند رقابت می کنند.توی خیلی از بازی ها، بازیکن قابلیت این رو داره که با بازیکن های دیگه معامله کنه. توی بازی هایی که منابع مختلفی وجود داره بازیکن ها میتونن با هم به توافق برسند و چیزی که نیاز ندارند رو با چیزی که نیاز دارند معامله کنند. معامله کردن هسته بسیاری از بازی ها غیر ویدیویی هستش مثل مونوپولی!
  • مسابقه تا انتهای خط?: اولین نفری باش که خیابو رو رد میکنه، زود تر به خط پایان میرسه یا زود تر به تکنولوژی های گسترده تری دست پیدا می کنه. این ها همه هدف های هسته "مسابقه تا انتهای خط هستند. شبیه هسته بقا، ساختن و نابود کردن، انسان ها تلاش می کنند تا زود تر کار هاشون رو انجام بدند.
تمام هسته های بازی ها را گفتیم. بازی سازان برای بهتر شدن نتیجه، تنها از یک هسته استفاده نمی کنند، بلکه از هسته های مختلف استفاده کرده و آنها را به هم می کنند. اینجوری نتیجه نهایی به صورت خارق العاده‌ای عالی می شود.



قسمت قبل


امیدوارم لذت برده باشید❤️

لایک❤️ و کامنت? فراموش نشه!



بازی سازیطراحی بازیgameبازیvideo game
همه میگن Code is poetry، من میگم Game is poetry?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید