ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۴ ماه پیش

32. علم‌خوانی: عروج انسان: معرفی

توی علم‌خوانی 5 از مستند عروج انسان صحبت کردم و همونطور که قبلاً گفته بودم تصمیم دارم قبل از شروع کتاب تاریخ علم کمبریج این مستند رو ببینم. راستش مجموعه‌ی مقدمه‌ای بر تاریخ علم با اینکه باید مقدمه می‌بود ولی خیلی طولانی بود و با صحبتهای زیادش (که شاید لازم بود ولی از حوصله‌ی من خارج بود) انرژی و وقت زیادی ازم گرفت فکر کنم بیش از 4000 صفحه بود! برای همین ناخوشیِ کوچولو تصمیم گرفتم که بین این دو کتاب یه مستند ببینم.


کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ علم با توجه به جنبه‌های مختلف از سده‌ی 9 قبل از میلاد تا پایان قرن 14 میلادی رو بران توضیح داد و حالا یه دورنمای کلی از این دوران دارم و این خیلی خوبه. درسته که تلاش کردم در چاهِ «بیشتر بدونم» نیفتم و گاهی عمدی سرسری رد شدم ولی دورنمای کلی‌ای که بهم داد برام قابل قبوله. چکیده‌ی این نقشه رو توی پستهای 17 تا 30 از مجموعه‌ی علم‌خوانی نوشتم.


کتاب تاریخ علم کمبریج از جهان باستان تا قرن بیستم قراره علم رو بدون حواشی برام توضیح بده و اینبار با 750 صفحه روبرو هستم ولی فکر می‌کنم این حجمِ کم نیاید گولم بزنه چون احتمالاً کم‌حجم ولی سنگینه!🥴

در این میون مستند عروج انسان نگاهی عمیق داره به انسان از ابتدا تا به حال. شاید یک روند منظم رو طی نکنه تا تاریخ علم رو برای من روایت کنه ولی نگاه فیلسوفانه‌اش و حالی که توی این مستند هست برام خیلی جذابه. مثل مستندهای این روزها خیلی سینمایی و هول‌هولی و پر از راز و رمز و پخش و پلا نیست.

در روزهای آینده هر روز با یکی از قسمتهای این مستند همراهم و هرچی رو برام پررنگ کرد اینجا می‌نویسم.

تاریخ علمعلمفیزیکمستندعروج انسان
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید