ویرگول
ورودثبت نام
شکیبا
شکیبا
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

خودت باش؟!

(خودت باش!) این جمله با صدای مهربانانه ی مادر بهترین دوستم تو سرم پیچیده. زن زیبایی که من از دیدن موهای نقره ایش لذت میبرم و همنشینی باهاش رو به خاطر آرامشی که داره و به خاطر سکوت بی نظیرش، دوست دارم.


این جمله ی غریبی نیست. خیلی جاها خوندمش و خیلی جاها شنیدمش. اما چه معنایی میتونست داشته باشه؟ یادمه یکبار مطلبی خوندم در نقد این توصیه. که خب اگر بخوای خودت باشی، زندگیت به مشکل میخوره. مثلا ممکنه بهترین دوستات رو از دست بدی یا از کارت اخراج بشی. پس سعی کن ببینی میخوای چه جور آدمی باشی. حالا بماند که من راستش برای این سوال هم جوابی پیدا نکردم!

بعد یه جایی خوندم که : (( خودت رو دوست داشته باش)). اما آخه چطور ممکنه؟ اصلا چطور میتونم خودم رو دوست داشته باشم وقتی خیلی از چیزهایی که دارم و مربوط به منه، انتخاب خودم نبودند. اینکه بعضی ویژگیهام رو دوست نداشته باشم خیلی طبیعیه خب! تازه اصلا روی خیلی ویژگیهام حتی اونایی که دوست دارم هم کنترلی ندارم! پس دوست داشتن خود راستش برام کمی بی معناست. حتی خودت رو بپذیر هم بی معناست... چون نقطه ای وجود نداره که از اون نقطه به بعد خودت رو برای همیشه بپذیری.

حالا که به این جا رسیدم، منظورم این نقطه از زندگی. جمله ای بهتر شنیدم: خودت رو بشناس. وآهاااا حالا این شد یه چیزی. اگه خودم رو بشناسم یعنی اگه بتونم بشناسم اولا که چیزی برای تفکر و چیزی برای به دست آوردن دارم تو زندگیم و خب اگه کمی هم موفق بشم شاید بهتر بتونم با خودم کنار بیام یا با بقیه حتی! و شاید بتونم دوستی های بهتری بسازم یا بتونم زندگی رو همینجوری که هست زندگی کنم. از رنج هاش نترسم و فرار نکنم و به خوشی هاش کمتر دلبسته بشم... نمیدونم... امیدوارم که بتونم...

به هرحال...اصلا چی شد که اینا رو گفتم؟ داشتم به دو سه تا نوشته ی آخرم تو ویرگول نگاه میکردم و راستش دوسشون نداشتم یعنی برام بیگانه بودند...بعدش یادم افتاد که سعی کردم اونها رو تو قالب نوشتن متعارف برای ویرگول بگونجونم.. خب قالب جذابی هم هست اما... واقعیتش اینه که برای من باارزش تره که اگه این نوشته رو فقط تعداد خیلی کمی بخونند. اما بخونند. منظورم اینه که با نوشته ارتباط برقرار کنند و بتونند برداشت خودشون رو از نوشته داشته باشند... به درک که الگوریتم ها اینو تشخیص نمیدن تا به دست مخاطبش برسونند!

یادمه دوستی تو اینستاگرام کپشن مینوشت که: i know someone cares من فقط خواستم خودم رو از طریق نوشته هام بروز بدم. همین!

خودشناسینوشتنخودت باشدست‌نوشته
از زندگی می نویسم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید