ویرگول
ورودثبت نام
Davood Khaki
Davood Khaki
خواندن ۲ دقیقه·۸ ماه پیش

همدلی

همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات و افکار با دیگران است. همدلی باعث میشه که با دیگران رابطه برقرار کنیم و با مهربانی رفتار کنیم. همدلی به معنی قرار گرفتن در جایگاه دیگران و احساس کردن آنچه که آنها احساس میکنند است. همدلی از ترحم قویتر است. ترحم به معنی احساس تاسف برای رنج دیگران است، اما همدلی به معنی احساس کردن همان رنج است.

به گفتهی روانشناسان دانیل گلمن و پل اکمن، سه نوع همدلی وجود دارد:

• همدلی شناختی: این توانایی درک این موضوع است که دیگران چه احساس و فکری دارند.

• همدلی عاطفی: این توانایی ، بیان احساس خود برای دیگران است. همچنین به عنوان همدلی احساسی شناخته میشود.

• همدلی مهربانانه: این توانایی این است که با درک و احساس خود را به عمل تبدیل کنیم و به دیگران کمک کنیم . همچنین به عنوان همدلی مشفقانه شناخته میشود.

آدم همدل چگونه فردی است :

آنها اهل قضاوت نیستند

آنها منطقی و آرام واکنش نشان می دهند.

آنها نسبت به احساسات دیگران حساس هستند.

آنها مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند.

آنها به احساس دیگران اهمیت می دهند.

آنها بیش از حد واکنش نشان نمی دهند.

آنها می توانند روابط خود را حفظ کنند.

آنها قادر به توجه و گوش دادن به دیگران هستند.

در موقعیت های حساس رفتار مناسبی دارند.


برای مثلا برای ابراز همدلی با دیگران میتوان از این جملات استفاده کرد :

• من خیلی متاسفم که مجبورید این کار را انجام دهید.

.می توانم تصور کنم چقدر باید سخت باشد.

• من در کنارت هستم.

تو در این مورد تنها نیستی

• من با قلب باز به شما گوش می دهم.

• من شجاعت و قدرت شما را تحسین می کنم. شما بهترین کاری را که می توانید را انجام می دهید.

• من دقیقاً نمی دانم چه احساسی دارید، اما سعی می کنم با شما همدردی کنم.

• من به انتخاب ها و تصمیمات شما احترام می گذارم.

من اطمینان دارم که شما می دانید چه چیزی برای شما بهترین است.

• برات خوشحالم. شما لایق این شادی و موفقیت هستید.

• من به تو افتخار میکنم. شما بر بسیاری از چالش ها و موانع غلبه کرده اید.

• من از شما سپاسگزارم. تو تغییر مثبتی در زندگی من ایجاد کردی

• من به تو اهمیت میدهم. تو برام مهمی

همدلیدوسترفیقهمراهعشق
روانشناس _ davoud.khaki@ اینساگرام من
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید